• Martin1

    Jämställdhet är en utopi

    Observera att detta inte är en s.k. "trolltråd" utan jag är fullständigt seriös och jag är övertygad att många (män) håller med mig.

    Det kommer aldrig bli jämställt i världen, eller ens i Sverige, hur gärna man än vill.

    Tänk dig en fredagskväll på krogen, eller en vardagskväll på något internet forum för tillfälliga sexuella förbindelser. En kvinna i en sådan miljö kommer garanterat få sex om hon så vill utan att behöva anstränga sig allt för mycket. En man däremot har det ofantligt mycket svårare (om man inte ser väldigt väldigt bra ut eller är känd vill säga).

    Kvinnor klagar på att lönen, men jag skulle LÄTT gå ner i lön (och även avsäga mig andra fördelar som kvinnor anser att män har) för möjligheten att garanterat få sex när jag vill.

    Det är lätt att se sådant man saknar. Det är betydligt svårare att se sådant man inte saknar förrän man blir av med det.

  • Svar på tråden Jämställdhet är en utopi
  • Martin1
    Pallas skrev 2013-01-28 12:34:38 följande:
    Tror du att det går att förändra attityder på ett samhälleligt plan?
    Jag skulle vilja påstå att alla attityder förändras över tiden i takt med att även samhället förändras.

    Allt det vi tycker är rätt och riktigt idag tyckte man inte var rätt och riktigt för bara några decennier sedan. På samma sätt kommer man om 100 år tycka att vi hade en del konstiga värderingar idag. Så har det alltid fungerat och så kommer det alltid att fungera.

    Vi tror vi lever i en tid där samhället har nått en nivå där allt vi nu tror på är rätt och riktigt och att det inte kommer förändras, men så är givetvis inte fallet.

    Däremot tror jag med bestämdhet att jämställdheten även i framtiden inte kommer att uppnås så länge inte människan utvecklas och män och kvinnor börjar tänka och fungera på exakt samma sätt, men då snackar vi miljontals år - om människan överlever så länge - och då kanske man inte ens kan kalla oss människor längre.
  • Pallas
    Crazy Swedish Guy skrev 2013-01-28 12:34:56 följande:
    Grabben har en poäng. På sexuala planet har kvinnan den absoluta och totala makten, nåt som glatt ignoreras i alla "jämnställdhetsdebatter" eller viftas bort.
    You think?
  • Crazy Swedish Guy
    misstrust skrev 2013-01-28 12:37:44 följande:
    att knulla är ingen rättighet..
    Varför inte, egentligen?

    Varför är "jämställdhet" en rättighet.

    Tänk efter noggrant innan du svarar, och inga känslomässiga reaktioner. Rent logiskt. Det ena är precis lika godtyckligt som det andra. 
  • ostbollen

    Jag bryr mig inte om ifall jämställdhet är en utopi eller ej. En utopi är i alla fall ett ideal att sträva efter och så länge vi betraktar jämställdhet som idealtillståndet kommer det bara att bli bättre! Varje förändring som har förbättrat kvinnors eller mäns villkor på områden där något av könen har varit eftersatt får stå som exempel på det.

    Om vi däremot börjar resignera bara för att vi tror att det är en omöjlighet, ja då kommer såklart ingenting att förändras.

  • Pallas
    Martin1 skrev 2013-01-28 12:43:34 följande:
    Däremot tror jag med bestämdhet att jämställdheten även i framtiden inte kommer att uppnås så länge inte människan utvecklas och män och kvinnor börjar tänka och fungera på exakt samma sätt, men då snackar vi miljontals år - om människan överlever så länge - och då kanske man inte ens kan kalla oss människor längre.
    Ja, värderingar förändras. Ofta löper de jämsides med nya kunskaper som tas fram inom vetenskapen, till exempel. Vi vet nu att det är ljug att kvinnor har svårt att lära sig matematik för att de har för små hjärnor. Det här är bara åttio år sedan: 
    "Alla visste under min uppväxttid att flickor var mindre begåvade än pojkar. Detta berodde på att de hade mindre huvud och borde därför avrådas från att studera matematik och fysik. Det vanliga var att skolpojkarna lärde sig de långa och svårstavade orden addition, subtraktion och multiplikation. I den skola jag gick var det förbjudet för en flicka att använda dessa ord. Vi måste säga lägga ihop, ta bort och gångra."
    Problemet är att jag, som kvinna, har mycket mer gemensamt med de flesta män omkring mig än med kvinnorna i samma krets. Så har det alltid varit, och jag gillar inte att bli marginaliserad.
  • bradfield
    Crazy Swedish Guy skrev 2013-01-28 12:52:32 följande:
    Varför inte, egentligen? Varför är "jämställdhet" en rättighet. Tänk efter noggrant innan du svarar, och inga känslomässiga reaktioner. Rent logiskt. Det ena är precis lika godtyckligt som det andra. 

    Att man ska behandlas lika står i IKMPR, som har ratificerats i Sverige och ska därför efterföljas.
  • Martin1
    misstrust skrev 2013-01-28 12:37:44 följande:
    att knulla är ingen rättighet..
    För kvinnorna är det indirekt det, men inte för männen. Sedan att männen "löste" problemet genom att kalla kvinnorna som värnade om denna rättighet för lösaktiga är en annan femma.
  • misstrust
    Crazy Swedish Guy skrev 2013-01-28 12:52:32 följande:
    Varför inte, egentligen?

    Varför är "jämställdhet" en rättighet.

    Tänk efter noggrant innan du svarar, och inga känslomässiga reaktioner. Rent logiskt. Det ena är precis lika godtyckligt som det andra. 
    Knullande är ingen rättighet för någon eftersom man inte automatiskt har rätt till andra människors kroppar. Man behöver tillåtelse för att ha sex med någon. Om ingen vill ha sex med en, har man inte rätt att tvinga någon heller. Det hoppas jag att vi är överens om?

    "Jämställdhet" är inte en rättighet i sig, utan det är ett tillstånd i samhället där människor har lika rättigheter och skyldigheter oavsett kön, läggning, etnicitet osv.

    Därför går de inte att jämföra. Rent logiskt alltså. Men du verkar uppenbarligen kunna det? :)

     
  • CFly
    Parcae skrev 2013-01-28 12:37:01 följande:
    Ja, det märks ju särskilt i antalet våldtäktsoffer och på sättet vi betraktar män med många sexuella relationer respektive kvinnor med många sexuella relationer.
    Med all respekt. En aspekt på det är ju att män begår våldtäkter för att de har svårt att få ligga. 
    En kvinna har bara att gå ut på krogen i en månad så kommer hon få ligga med någon hon finner accepterbar.

    För en man kan de gå ut i 2-3 år och även mer utan att få ligga. 
  • Millejor
    Martin1 skrev 2013-01-28 12:17:53 följande:
    Observera att detta inte är en s.k. "trolltråd" utan jag är fullständigt seriös och jag är övertygad att många (män) håller med mig.

    Det kommer aldrig bli jämställt i världen, eller ens i Sverige, hur gärna man än vill.

    Tänk dig en fredagskväll på krogen, eller en vardagskväll på något internet forum för tillfälliga sexuella förbindelser. En kvinna i en sådan miljö kommer garanterat få sex om hon så vill utan att behöva anstränga sig allt för mycket. En man däremot har det ofantligt mycket svårare (om man inte ser väldigt väldigt bra ut eller är känd vill säga).

    Kvinnor klagar på att lönen, men jag skulle LÄTT gå ner i lön (och även avsäga mig andra fördelar som kvinnor anser att män har) för möjligheten att garanterat få sex när jag vill.

    Det är lätt att se sådant man saknar. Det är betydligt svårare att se sådant man inte saknar förrän man blir av med det.
    Men... Hm... Vem ligger kvinnorna i denna vision med? Är mannen i visionen på flatklubb? 
    Om kvinnan vill ha heterosex så måste hon ju (som den passiva filur med makt hon är) tacka ja till en av de charmerande män som dyker upp? Får inte han lika mycket sex som henne vid det tillfälliga mötet? 
Svar på tråden Jämställdhet är en utopi