• Loriyana

    Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

    Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

    Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

  • Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • jagäraf

    Många tror nog att namnet blir "finare" om man petar in ett h här eller där. Tyvärr ofta på fel ställe och då blir det istället pinsamt fånigt!

  • CMM

    Det är samma sak med accenter. Folk döper ogenerat sina barn till Theresé, Pierré, Caroliné och dylikt. Puckat.

  • Dagdrömmaren
    jagäraf skrev 2013-02-06 08:36:10 följande:
    Många tror nog att namnet blir "finare" om man petar in ett h här eller där. Tyvärr ofta på fel ställe och då blir det istället pinsamt fånigt!
    "Finare med h i namnet"
    "fräsigare med z istället för s"
    "ph finare än f"
    "om det normala stavas med i, stava med y, om det normala stavas med y, stava med i, detsamma gäller j"
    "w är mer exotiskt än v" 

    blablabla

    Om man lyssnade på alla dessa trender skulle min bror heta Phabyan (fabian) o min kusin Ztephanyh (Stefanie) ;) Låter som om de kommer från en helt annan värld ^^
  • Flaminia
    CMM skrev 2013-02-05 16:47:27 följande:
    Personligen är nog det konstigaste jag varit med om när en person här på FL hävdade att "Ceasar" är ett alternativt sätt att stava Cesar/Caesar. Hon hade minsann med flit valt den stavningen.

    Nej. Det är en ren felstavning. Jag vet att det på var och varannan lunchmeny i det här landet står "ceasar sallad" (sic) och att högstadieelever som gör grupparbeten om Romarriket tenderar att dra in en "Julius Ceasar" i handlingen men det gör det inte mer korrekt att stava C(a)esar Ceasar än att stava Mikael Mikeal. 

    Såna stavningar där uttalet inte stämmer överens med något språks regler tycker jag är värst. Andra exempel är Cenneth och Cevin där man inte kan skilja på hårda och mjuka vokaler. Jag har också sett Desirèe, där accenten är felvänd, vilket innebär att uttalet skulle bli Desirä.
  • Elinora

    Min gravida vännina vill att döpa sin dotter i magen till Alize, alltså Alice. Jag förstår inte vitsen och i mina ögon ser det mest ut som ett användarnamn på lunarstorm. Suck. 

  • etthjerta
    Pudel skrev 2013-02-05 22:42:24 följande:
    Känner en Teres och en Théréséh...vanligaste stavningen är vän Therese 
    Men tack snälla! Jag heter Therese men alla ska alltid trycka in en apostrof eller skippa ett H eller E på slutet eller ännu värre,både och FlörtAtt det ska vara så svårt att stava ett så pass vanligt namn rätt...

    Den dummaste stavningen jag har sett är väl Kewin och Celwin.
  • TessaLove
    Elinora skrev 2013-02-06 09:06:33 följande:
    Min gravida vännina vill att döpa sin dotter i magen till Alize, alltså Alice. Jag förstår inte vitsen och i mina ögon ser det mest ut som ett användarnamn på lunarstorm. Suck. 
    Tror att det lätt kan bli så att man uttalar det Alise om man inte vet att det är Alice. När man läser det alltså...
  • CMM
    Flaminia skrev 2013-02-06 09:03:34 följande:

    Såna stavningar där uttalet inte stämmer överens med något språks regler tycker jag är värst. Andra exempel är Cenneth och Cevin där man inte kan skilja på hårda och mjuka vokaler. Jag har också sett Desirèe, där accenten är felvänd, vilket innebär att uttalet skulle bli Desirä.
    Hade en diskussion en gång med en tjej som döpt sin dotter till Linnèa. Hon tyckte det var snyggare med accenten åt det hållet...
    Om mina barn får barn innan de blivit myndiga har jag misslyckats som förälder.
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?