• Clearblue Expert

    Clearblue - fråga Jessica!

    Hej alla förhoppningsvis blivande mammor! :)

    Mitt namn är Jessica och jag jobbar för Clearblue.

    Jag är här för att hjälpa er med Clearblue-produkterna och svara på frågor kring ägglossning och graviditet. Vi har ett gemensamt mål och tillsammans ska vi lyckas!

    Ni får gärna presentera er!

    Ha en fin dag så hörs vi! :)

    Kramisar,
    Jessica

  • Svar på tråden Clearblue - fråga Jessica!
  • gabbi81

    Ytterligare en fråga... Jag kissar på stickan varje dag kl 06:00. På helgen något senare. Men funderar på när jag kissar på stickan på dag 15, och får max på dag 16 . Så skulle väl egentligen den maximala höjningen redan kunna ha kommit på dag 15 under dagen efter att jag lämnade mitt prov kl 06:00? Men sen att den dyker upp på dag 16 först eftersom jag inte har någon möjlighet att upptäcka den innan? Så här borde man kanske använda sig av erat CB digitila ägglossningstest under dag 15 , tex på kvällen för att vara på säkra sidan? Eller? Glad

    Tacksam för svar.

  • Clearblue Expert
    Trasslet skrev 2013-07-22 17:05:28 följande:
    Jaaag! Var på rutin-ul idag och såg ett litet sprattligt pyre. :) Bf 2/1. :D
    Super grattis! Vad roligt! Massor med lyckönskningar! Solig
  • Clearblue Expert

    gabbi81 skrev 2013-07-25 09:38:45 följande:

    Hej Jessica!


    Jag är förvirrad. Jag har en ganska regelbunden cykel nu då jag oftast (med några undantag i  år) fått maximal höjning på dag 16. När jag sedan har räknat på det så har min mens kommit först på dag 30-31. Så om jag räknar på 14 dagar från dag 31 så har jag haft min ägglossning först på dag 18. Till mitt bekymmer nu, vet kanske inte om du kan hjälpa mig med den frågan är det att jag känner i samband med kommande ägglossning en massa symptom. Som denna månaden , sekret redan på dag 11 och 14? men ägglossning på dag 18 först. (låg dag 9-10, hög dag 11-15 max dag 16-17) Läser mig fram på google och andra sidor att man ska ha sex när man har sekretet och att det är då man är som mest fertil. Men enligt Clearblue så ska man ha sex och är mest fertil när man har fått max på monitorn? Eller har jag missuppfattat något?
    Vi brukar självklart ha sex även tidgare från att jag får "hög" på monitorn. Men vilket är störst chans att lyckas på? Om det är så att jag är mest fertil när jag får mitt ägglossningssekret, hur ska spermierna klara sig från dag 11,14 till dag 18?

    I och med att jag ändå har känningar så tidigt så är det bra att ha monitorn då jag annars skulle trott att jag redan hade haft äl i samband med sekretet.

    Krångligt... Obestämd


    Hej Gabbi,

    Monitorn jämför alla dina test resultat som leder upp till max fertilitet.

    När monitor slår om till hög fertilitet så har den sett en ökning i östrogennivån. Östrogennivån är mest precist efter att man vaknar, därför bör man alltid testa med urinet efter den längsta sovperioden. Du fick hög fertilitet dag 11, vilket tyder på en ökning i östrogen den dagen (förutsatt att du har testat med koncentrerat urin fram till det). När östrogennivåerna stiger kan man ha vita flytningar, och ju högre östrogennivå man har - desto mera sekret. Detta sekret hjälper spermierna att överleva längre (upp till 5 dagar) och samlag på högfertila dagar kan naturligtvis leda till en graviditet. Glad

    Nu över till LH-stegringen eller max fertilitet. LH-stegringen kan börja precis när som helst på dygnet. Stregringen varar i allmänhet 24-48 timmar, vilket betyder om man testar 1 gång dagligen så bör man fånga den. Eftersom monitorn också deklarerar östrogenändringar så bör man alltid testa med urinet efter den längsta sömnen, och det råkar bli på morgonen för de flesta kvinnor.

    Ägglossning sker 1-2 dagar efter LH-stegringen, vilket betyder att även om din stegring började kvällen dag 15, så borde samlag på dag 16 och samlag på dag 17 vara tillräckligt. Även om ägget släpps iväg redan på dag 16, så överlever det upp till 24 timmar, så det finns en stor sannolikhet att man blir gravid ändå (man inte hade samlag på de högfertila dagarna).

    Det är egentligen ingen idé att använda båda produkterna, för det brukar oftast bara förvirra kvinnor när smileyn och max fertilitet inte passar ihop. Chansen att bli gravid kommer ända att vara samma, även om indikationen på LH stegringen varierar med en dag eller två. Men naturligtvis är det ju inget som hindrar dig att använda båda, det är ju alltid intressant att veta när LH stegringen börjar. Men då måste man vara medveten om att de är olika produkter och kommer eventuellt att ge olika svar.

    Hoppas det hjälpte lite, är det något som är svårförklarat säg till. Glad

    Kram
    Jessica
  • Scarlett01

    Hej. Jag har en fråga om ägglossningstestet. Jag har en cykel på 28,5 dagar tror jag. För det mesta 28 å så nån gång emellanåt 29 dagar. Brukar få glad gubbe på dag 14, ibland på 15. Den här månaden fick jag inte det och tänkte att jag nog inte hade nån ägglossning då, men fick på dag 16 alla vanliga ägglossningskänningar så jag tänkte att kanske urinen var för spädd så det inte visade nåt. Men så testade jag i alla fall vid lunch på dag 16 och fick då glad gubbe. Så då skulle jag ju enligt den ha ägglossning dag 17... Men kroppen sade äl dag 16... Jag är 35 år, kan det ha betydelse?

  • Clearblue Expert
    Scarlett01 skrev 2013-07-31 22:14:53 följande:
    Hej. Jag har en fråga om ägglossningstestet. Jag har en cykel på 28,5 dagar tror jag. För det mesta 28 å så nån gång emellanåt 29 dagar. Brukar få glad gubbe på dag 14, ibland på 15. Den här månaden fick jag inte det och tänkte att jag nog inte hade nån ägglossning då, men fick på dag 16 alla vanliga ägglossningskänningar så jag tänkte att kanske urinen var för spädd så det inte visade nåt. Men så testade jag i alla fall vid lunch på dag 16 och fick då glad gubbe. Så då skulle jag ju enligt den ha ägglossning dag 17... Men kroppen sade äl dag 16... Jag är 35 år, kan det ha betydelse?
    Hejsan Scarlett01,

    Testet är över 99 % säkert att plocka upp LH stegringen som stiger före ägglossning. Du kan lita på det, men naturligtvis är du osäker lönar det kanske sig att ha oskyddat samlag både när du känner smärtor samt när du ser glad gubben. Glad

    Kram
    Jessica 
  • VaniljSoda

    Jag har inte ens kunnat testa monitorn ännu. Är osäker på när jag ska starta den. Om jag får mens vid typ 15 tiden ska jac starta den morgonen efter och ställa på dag 2 då?

    Har för övrigt trott mig vara gravid men var negativ då. :/ dock tror jag mig ha äl nu och hoppas på bättre lycka på känslan. :3

  • Zimba78

    Hej Jessica Jag använder monitorn och är inne på andra cykeln. Igår och idag hade jag MAX. Både denna cykel och den andra har jag gått från låg till MAX utan att få hög. Max har varit två dagar och sedan låg igen. Varför blir det så, kan det försvåra mina chanser att bli gravid. Jag utför alla tester monitorn efterfrågar och i övrigt följer instruktioner, så svara ej att jag gör fel. Tacksam för svar.

  • gabbi81

    Zimba78: Tyvärr så har inte Jessica svarar på våra frågor sedan en månad tillbaka..  Verkar inte som om hon är aktiv längre. Vad jag tror iaf.. Tyvärr! Jag frågade samma fråga till Jessica typ. När du väl fått Max så är alla monitorer inställda på 2 dgr MAX , sedan får du en dag med Hög och sedan gå ner till låg igen. Om man vill så behöver man inte använda sig av fler stickor efter första dagen med MAX ,då du kommer få dom svaren utan att använda stickorna. Jag har sparat typ 3 st per månad genom att göra så. Du kommer fortfarande få max 2 dgr , och sedan hög och sen låg fast att du inte använder dig av stickorna.. Jag hade det andra bekymmret , fick hög direkt från dag 9 istället för låg, hög och sedan max. Hon sa att det beror helt på hur mycket hormoner kroppen har . För att du ska få hög så måste monitorn känna av en viss hormonhöjning . Om det säger att du är mindre/mer fertil vet jag tyvärr inte. Du får ju MAX iaf, det är ju bra!!! Då har du iaf ägglossning.Glad

  • Zimba78
    gabbi81 skrev 2013-09-06 14:42:58 följande:
    Zimba78: Tyvärr så har inte Jessica svarar på våra frågor sedan en månad tillbaka..  Verkar inte som om hon är aktiv längre. Vad jag tror iaf.. Tyvärr! Jag frågade samma fråga till Jessica typ. När du väl fått Max så är alla monitorer inställda på 2 dgr MAX , sedan får du en dag med Hög och sedan gå ner till låg igen. Om man vill så behöver man inte använda sig av fler stickor efter första dagen med MAX ,då du kommer få dom svaren utan att använda stickorna. Jag har sparat typ 3 st per månad genom att göra så. Du kommer fortfarande få max 2 dgr , och sedan hög och sen låg fast att du inte använder dig av stickorna.. Jag hade det andra bekymmret , fick hög direkt från dag 9 istället för låg, hög och sedan max. Hon sa att det beror helt på hur mycket hormoner kroppen har . För att du ska få hög så måste monitorn känna av en viss hormonhöjning . Om det säger att du är mindre/mer fertil vet jag tyvärr inte. Du får ju MAX iaf, det är ju bra!!! Då har du iaf ägglossning.

    Aha. Men tack för ditt svar. Känner igen ditt namn då jag läst igenom en tråd för gruppen som provat på monitorn 6 mån. Kanske Jessika endast fanns tillgänglig under denna period? Men hur har det gått för dig och de andra i test-gruppen?
  • girafff

    Hejsan hur mycket hcg måste det finnas på clearblue digital för att få fram först 1-2 veckor och hur mycket för 2--3 veckor och sedan för 3 +? Tacksam för svar

Svar på tråden Clearblue - fråga Jessica!