• KristenTjej84

    Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?

    Eftersom det finns en tråd som handlar om ateisters sätt att se på oss kristna,
    så tänkte jag starta en ny.
    Ni andra kristna, vad har ni fått för uppfattning av icke troende/ateister?
     

  • Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?
  • JTA
    mucklas skrev 2013-05-10 23:26:26 följande:
    Nu är det längesen, men i konfirmationsgåva fick jag en bok som hette Elof Sundins dröm. Den är en konversation mellan teologistuderande Elof och gud. Elof ställer ungefär samma fråga som du här, och får svaret att vi ser resultatet av hans handlingar hela tiden, men det går inte att skilja från det övriga som händer i världen. Gud kan inte ingripa mer, han är redan så ingripen som det går. Men den boken betraktar också gud som en del av världen, inte utanför naturlagarna.

    Jag tycker inte att det är ett bra svar, men det är det enda jag har fått,
    Så gud är naturlagarna.

    Vilket betyder att mirakel (dvs händelser utanför naturlagarna) inte existerar.
  • Uffesson
    Dr Mupp skrev 2013-05-10 21:18:24 följande:
    Är gud rättvis när han låter bebisar dö i svält samtidigt som deras mammor ber om att barnen ska få överleva?
    Se, den här frågan har kristna oftast väääldigt svårt att svara på.
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2013-05-10 23:38:55 följande:
    jag skulle gärna se alla bevis för Guds existens, men hur skiljer man ett universum med en osynlig och passiv gud från ett universum utan gud? 
    Bra frågor - jag kommer med en motfråga till dig Selfish.  =)  Kan vatten rinna högre än sin egen källa?  =)
  • Uffesson
    Anastasia skrev 2013-05-10 22:58:43 följande:
    haha nu försöker du allt snurra in mig i en spiral som jag inte kommer kunna ta mig ur. :P  

    När det kommer till allsmäktighet, så handlar ju inte det om att Gud kan göra något ologiskt logiskt och tvärtom.  Utan det har med makt att göra.  Gud kan gå emot naturlagarna eftersom han är allsmäktig.  Gud kan gå emot den politiska makten här på jorden.  Gud kan gå emot de onda krafterna som vill förstöra osv.  
    Om gud är så allsmäktig och kan så mycket, varför händer då så mycket ont? Varför tar inte gud och ger sig på den där Lucifer och förgör honom för gott? 
  • Selfish Geene
    Anastasia skrev 2013-05-10 23:43:19 följande:
    Nej det är inte lätt - samtidigt vet jag inte riktigt vad jag ska skriva, trots att jag vill skriva mer. :P  

    Här sitter jag med kaffe iaf. =)
     
    haha Gladdet här är frågor människor mycket smartare än oss har brottats med i århundranden, vi har inget att skämmas över!

    Vad skulle krävas för att du skulle lämna din tro och hur tror du att det skulle förändra dig och din världsbild?
  • mucklas
    JTA skrev 2013-05-10 23:43:38 följande:
    Så gud är naturlagarna.

    Vilket betyder att mirakel (dvs händelser utanför naturlagarna) inte existerar.
    Jag har till min stora skam aldrig tänkt på det förut (jag var visserligen skeptisk mot mirakel även som kristen) men du har ju en poäng. Hela definitionen av mirakel bygger ju på något som gar utanför naturlagarna, vilket gud givetvis inte gör eftersom han är en integrerad del av världen.

    Logiskt sett kan ju då inte mirakel hända och katolska kyrkan borde ta tillbaka alla kanoniseringar...
    If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Selfish Geene
    Anastasia skrev 2013-05-10 23:47:08 följande:
    Bra frågor - jag kommer med en motfråga till dig Selfish.  =)  Kan vatten rinna högre än sin egen källa?  =)
    du får förlåta mig men jag är inte införstådd med metaforen.
    Skulle du kunna ställa frågan lite rakare, utan liknelser? 
  • mucklas
    Anastasia skrev 2013-05-10 23:47:08 följande:
    Bra frågor - jag kommer med en motfråga till dig Selfish.  =)  Kan vatten rinna högre än sin egen källa?  =)
    Javisst, t ex med hjälp av kapillärkraft!
    If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • JTA
    Selfish Geene skrev 2013-05-10 23:47:47 följande:
    haha Gladdet här är frågor människor mycket smartare än oss har brottats med i århundranden, vi har inget att skämmas över!
    Tala för dig själv.
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2013-05-10 23:47:47 följande:
    haha Gladdet här är frågor människor mycket smartare än oss har brottats med i århundranden, vi har inget att skämmas över!

    Vad skulle krävas för att du skulle lämna din tro och hur tror du att det skulle förändra dig och din världsbild?
    Jag håller med.  Det är väldigt intressant men tråkigt när man känner att man inte kan komma längre - för man kanske inte förstår frågan helt, eller vet man helt enkelt inte. :P  

    Jag känner mig lite som en periodare, hoppas dock att det sista tvivlet var och är det sista.  Men jag har varit Troende på Jesus sedan 2007, har hamnat i det som många av oss Kristna brukar kalla för: "Själens dunkla natt" 3 - 4 gånger.  Jag har blivit depprimerad, gått på antideppresiva preparat.  Äter nu citalopram 40 mg mot den förra depressionen som jag hade sist.   Äter den mest idag - därför att jag inte riktigt vågar trappa ner - är lite rädd för att det kommer göra ont.  

    När jag hamnar i detta tillstånd så blir jag inte alls mig själv - eller så är det helt enkelt så att jag verkligen blir mig själv vid dessa tillfällen.  Jag blir känslokall,  nere, känner att livet är meningslöst, osv.  Med andra ord så kan du nog förstå varför jag vill tro - när jag har tron på Jesus så känner jag att hela livet ler emot mig.  

    Det är som att befinna sig i ett mörkt rum i flera månader, och sedan stiga ut på terassen och mötas av solljuset.    Man känner sig så glädjefull och värdefull.  =)
Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?