• KristenTjej84

    Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?

    Eftersom det finns en tråd som handlar om ateisters sätt att se på oss kristna,
    så tänkte jag starta en ny.
    Ni andra kristna, vad har ni fått för uppfattning av icke troende/ateister?
     

  • Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?
  • Uffesson
    Den vita staden skrev 2013-05-10 23:16:47 följande:
    Vill?
    Handlar ju inte om att vilja, utan om olika konsekvenser det vi gör/inte gör får.
    Bäst då att göra allt för att försöka undvika plågan, dvs att Leva med Gud o. Hans Bud.
    Oj då, du är alltså en sådan som tror att alla som inte tror på gud kommer att plågas för det? Hur var det nu med "jesus älskar alla barnen" och "gud är god"? 
  • Selfish Geene
    JTA skrev 2013-05-11 00:08:04 följande:
    Nu var det väl teorin om livets uppkomst Anastasia var inne på. Evolutionsteorin beskriver varför livsformerna evolverat, inte hur livet uppstod.
    nja, hon ville veta om något komplicerat kan komma ur något enkelt, evolution är ett exempel på just det.

    Livets uppkomst (beroende på vilken tes man vill diskutera) är knappast applicerbart på vatten-metaforen 
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2013-05-11 00:09:15 följande:
    det var ingen förolämpning, evolutionsteorin bygger på att du och jag härstammar från enkla encelliga organismer (mycket mindre komplicerade än dagens celler)

    Är inte det ett exempel på när "vattnet rinner ovanför källan"? 
    Förlåt Selfish, det var inte meningen men jag kunde inte låta bli att INTE skämta med dig.  Jag vet vad evolution är för något.  Ville mest se din reaktion om jag sa nej.  :P  

    Ibland kommer skämthumöret fram :P 
  • Selfish Geene
    Anastasia skrev 2013-05-11 00:09:40 följande:
    Ja exakt! :)  Livet måste ha uppstått innan det började utvecklas.  Eftersom det inte hade kunnat utvecklats annars. :P  
    men du tror att livet som det ser ut idag har utvecklats ur en väldigt enkel ur-cell?
  • Selfish Geene
    Anastasia skrev 2013-05-11 00:11:07 följande:
    Förlåt Selfish, det var inte meningen men jag kunde inte låta bli att INTE skämta med dig.  Jag vet vad evolution är för något.  Ville mest se din reaktion om jag sa nej.  :P  

    Ibland kommer skämthumöret fram :P 
    att inte förstå evolutionsteorin är (tyvärr) vanligare än du kanske tror, jag tycker inte att det är självklart att man ska känna till den annat än till namnet
  • mucklas
    JTA skrev 2013-05-10 23:57:30 följande:
    Skulle tro att katolikerna anser gud står ovanför/utanför vår värld.

    Elof försökte förklara för fjortonåringar. Även om han inte var katolik blev det nog frågan om förenklingar.
    Det är en liten kort bok som tar upp en massa stora frågor; ja, den är full av förenklingar.

    Men den katolska synen på gud är att han är närvarande ständigt, i varenda människas liv.
    If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2013-05-11 00:12:00 följande:
    men du tror att livet som det ser ut idag har utvecklats ur en väldigt enkel ur-cell?
    Nu är vi på din planhalva, Selfish.  Vad vetenskapen säger idag.  =)  

    Personligen så tror jag på Bibelns berättelse. 
  • mucklas
    Anastasia skrev 2013-05-11 00:00:44 följande:
    Det kan jag väl göra.  =)  

    Låt oss ta exemplet: Livets uppkomst.  

    Vi Gudstroende tror ju att vi har fått livet från en levande skapare som vi kallar Gud.  Och eftersom Gud är större än oss så kan inte vattnet höjas över sin källa.   Källan är som Gud och vi är som vattnet.    

    Men skulle man ta bort  Skaparen - Gud.  Så innebär ju det att livets uppkomst kommer från ickeliv.  Och då betyder ju det som vattner överstiger sin egen källa - eftersom liv står över ickeliv.  Eller vad säger du?:)Skrattande
    Fats eftersom vi kan förstå hur världen uppkom, med undantag för några microsekunder som vi kommer närmare och närmare att förstå hela tiden, så ser jag inget behov av en gud. Det är verkligen samma som kapillärkraften...
    Anastasia skrev 2013-05-11 00:03:02 följande:
    Men Mucklos - kom inte här och förstör min jätteproffsiga hypotes.  Tungan ute   
    ...så jag måste nog förstöra din hypotes. Sorry Tungan ute
    If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2013-05-11 00:14:36 följande:
    att inte förstå evolutionsteorin är (tyvärr) vanligare än du kanske tror, jag tycker inte att det är självklart att man ska känna till den annat än till namnet
    Det kanske var jag som var lite fördomsfull där - komiskt nog.  Känner mig lite dum nu.   Men man blir ofta som Kristen behandlad som att evolution måste man känna till och tro på.  Det är så jag tyvärr uppfattar det hela.  

    Man får nästan av rädsla säga att man tror på evolution, därför att en del kan bli så uppgivna om man säger att man inte tror på det.   
  • Selfish Geene
    Anastasia skrev 2013-05-11 00:15:18 följande:
    Nu är vi på din planhalva, Selfish.  Vad vetenskapen säger idag.  =)  

    Personligen så tror jag på Bibelns berättelse. 
    tror du att de gröna växterna uppstod innan solen??
Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?