• Pokergirl

    Kvinnliga företagare - här är vår tråd

    Tänkte starta en tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

    Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger!

  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - här är vår tråd
  • Iroyg

    imsevimsespindel:
    Jag vet faktiskt inte vad man är skyldig att skriva, men skriv så mycket som möjligt. Det är alltid bäst att ha meddelat kunden helt och hållet vad som gäller i förväg. Det är skönt som kund att veta vad som gäller. En del kunder är tyvärr mycket duktiga på att utnyttja kryphål och bråka. Jag har en bekant som säljer ett egettillverkat hudvårdsmärke och som inte fått betalt för en del större leveranser eftersom kunden hävdat både det ena och det andra. Det finns alltid några mardrömskunder som ställer till det för alla andra och ser till att det måste tillkomma postförskottsavgift och andra försiktighetsåtgärder för att säljaren inte ska bli lurad igen.

  • anezka

    Skulle behöva lite hjälp vart hittar jag bra grossister för bra och roliga leksaker och kläder för barn har en klädgrossist men är inte nöjd med denna tips motages

  • Lilie

    Imsevimsespindel:
    Ett tips är ju att kopiera från andra och sedan lägga till och ta bort så det passar just dig.
    För det är precis som AnnaKay säger, det finns kunder som lever på att hitta undantag.

    anezka:
    www.grossist.se , kan det vara nått?

  • Danbala

    Ralleröj:

    Vad jag vill sälja? Känner mig faktiskt inte riktigt redo att säga det än.

  • Arcane

    Danbala: Hej igen! Vad kul...men så är det ju, ett jäkla filande på affärsplan och drillioner förberedelser över lag, mycket kunskaper som ska inhämtas också. Egentligen tror jag aldrig man känner sig riktigt klar och det är nog därför många stannar vid just förberederlserna eller kanske bara vid funderingar. Man måste liksom våga slänga sig ut i det, inte tänka och oroa sig FÖR mycket. Klart man ska ha kött på benen och vara väl förberedd osv men inte överdrivet, en del är ok att lära sig i processen. Vill till att man har stort stöd från anhöriga och vänner också...

    Ralleröj: Hm, måste faktiskt vara trist och säga samma som Danbala..Vill vara lite hemlig än så länge

  • Arcane

    Är det någon som vet om ALMIS kvinnolån är borttaget? Fick höra det på en kurs jag gått, däremot står det på deras hemsida att det finns. Ska ringa och höra själv, tänkte bara höra här om någon har koll och om någon fått bidrag av något slag, utöver starta eget bidraget?
    En annan grej förresten, också ekonomisk fråga. Hur villiga är bankerna att ge kontokredit...eller checkkredit som det hette förut?

  • Danbala

    Arcane:
    (Hej igen, ja! )

    "Vill till att man har stort stöd från anhöriga och vänner också..."

    Ja, jag och min sambo vill i princip starta och driva företaget tillsammans (men kanske mer på sikt då, det kan nog alltid vara svårt att försörja två pers direkt) och det känns för min del som en enormt viktig grej. Hade inte han varit lika (eller vissa dagar mer) intresserad och drivande som jag hade jag nog aldrig ens vågat komma så långt i tankarna som jag är nu. Att köra igång helt solo skulle kännas alltför övermäktigt, fruktar jag.

  • skriva

    Jag känner att jag måste komma med frågan jag ställlde tidigare, igen. Den kom liksom bort och ingen svarade. Hoppas någon har möjlighet att svara denna gång.

    Behöver man verkligen ha affärsplan, redogöra för budget osv för att skaffa sig en F-skattsedel och registrera ett företagsnamn hos PRV?

    Visst kan jag ta reda på detta själv, men jag är lite lat och undrar i största allmänhet sådär. Jag funderar på att registrera företag i januari 2007 efter min föräldraledighet.

Svar på tråden Kvinnliga företagare - här är vår tråd