• jannicab

    Är min man ovanligt lat?

    Hej alla! Jag och min man har en son på 10 mån och flickor varannan vecka. Jag är mammaledig och min man jobbar ca heltid. Han jobbar konstiga tider, ibland blir det halvdag och ibland är han ledig några dagar extra i veckan. Efter vi fick vår son så tycker jag att han ställer inte upp och hjälper till här hemma. Jag stiger upp på morgonen med vår son och han till jobbet. Jag vilar inget på dagen då sonen vilar eftersom jag tar igen städningen som blir mycket med tre barn. När min sambo kommer hem så lägger han sig på soffan, ska vila en halvtimme som blir ca två-tre timmar. Jag lagar mat och har sonen att underhålla samtidigt. Efter maten sitter han framför tv och tar det lugnt. Käkar nått gott dricker kaffe. Jag kan inte lägga mig i soffan för jag har sonen som ska ha mat, vatten, bus, leksaker eller uppsikt när han kryper. Sonen somnar en timme, men vaknar sen igen och kan vara hur pigg som helst i 3-5 timmar. Då lägger sig min man och sover i soffan, vaknar upp efter nån timme och frågar hur går det älskling. Jag säger att jag är helt slut, sonen har skrikit och bökat i flera timmar. Jag måste få duscha och dricka kaffe. Jag gråter av frustration. Han somnar om. Meningen va att min man skulle vila efter jobbet för att orka vara uppe ett tag på kvällen då han är ledig dagen efter. Jag förstår att när jag är hemma och mamma ledig så har jag sonen och chans att röja upp hemma. Men sen då när han är hemma. Ska inte sysslorna delas upp 50/50? Jag har hand om all tvätt, städ, disk duscha tre barn, nagelklippning borsta m.m. Jag gör allt för inget blir gjort. Vi har bråkat om det här i sex år nu. Annars har vi ett bra förhållande, men det blir bara värre och jag tycker att hans lathet blir avtändande. Finns det nån i samma sits eller några bra råd?


    Slutkörd!
  • Svar på tråden Är min man ovanligt lat?
  • jannicab

    Jag har förklarat för honom att jag är jätte stressad, min kropp börjar säga ifrån på olika sätt som eksem, utebliven mens och min rygg paja efter förlossningen. Men då blir det bråk. Så jag vet inte hur jag ska gå till väga.

  • jannicab

    Han ska vara f-ledig om en månad då jag börjar jobba igen. Jag är orolig över hur det ska gå.

  • jannicab

    Ja, jag känner mig otroligt ensam. Han vill aldrig vara med på några projekt eller liknande. När han har sonen och ska avlasta mig spelar han tv spel med honom brevid sig. Jag brukar fara runt och städa och fixa. Sonen gnäller tillslut så mycket för han försöker inte ens fixa upp situationen. Så då får jag avsluta det jag gör och ta honom. Vårt förhållande börjar sakta men säkert bli sämre och sämre. Jag har pratat med honom, bråkat med honom, städstrejkat som bara blev mer städ för mig. Jag har gjort allt!

  • jannicab

    Hur mycket avlastning får ni hemmaföräldrar när sambo/man kommer hem efter jobb? Vad är normalt?

  • emmya
    jannicab skrev 2013-12-19 03:57:58 följande:
    Hur mycket avlastning får ni hemmaföräldrar när sambo/man kommer hem efter jobb? Vad är normalt?
    Antar att det normala är att dela rakt av. Jag har inga barn själv ännu. Men vänner som har barn så tar man hand om hem och barn gemensamt efter arbetstid och ägnar sig åt varandra när barnen somnat.
  • emmya

    Varför bor flickorna så mycket som varannan vecka om han inte tar hand om dom rent praktiskt? Vill inte deras mamma ha dom hos sig mera?

Svar på tråden Är min man ovanligt lat?