• Anonym (fattig)

    Soc delar ut liserbergsbiljetter

    Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

    Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

  • Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter
  • de Robespierre
    M Y L F skrev 2014-07-02 14:38:21 följande:
    Vi blir blåsta på vår pension. Känns tryggt att veta...
    Varför tror du staten under massor av år har uppmuntrat till privata pensionsförsäkringar och sparande? Och nu är det privata sjukförsäkringar som står för dörren. Mao, lita inte på att staten helt kommer att ta hand om dig framöver. Du får nog räkna med att se om ditt hus lite själv också om du vill fortsätta att ha ett drägligt liv.  Men å andra sidan har ju folk fått jobbskatteavdrag som har kostat svenska staten 70 miljarder i uteblivna skatteinkomster. Nu kommer det femte som kostar ytterligare 12 miljarder och nu börjar röster höjas om det verkligen är värt de max 1800:-/mån som det kan ge mest i jämförelse med att pengarna istället läggs på vård, omsorg och skola. Personligen kan jag vara utan dem om jag vet att pengar gör bättre nytta där.
  • Moonis
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 14:51:12 följande:
    jag har samma erfarenhet, ibland har jag verkligen lust att lämna familjeliv pga alla fördomar och den människosyn vissa här har.

    jag gick på soc en sommar, för att jag inte hade något annat val, jag pluggade på universitetet och fick inte tag på något sommarjobb. det var verkligen ingen rolig erfarenhet, och jag kan verkligen inte tänka mig att någon gör det pga lathet och bekvämlighet.

    vem som helst kan bli arbetslös, vem som helst kan bli sjuk, vem som helst kan behöva få hjälp av samhället under kortare och längre perioder.
    ibland hoppas jag att ni med era hemska fördomar skulle drabbas av det, så skulle ni se hur himla skoj det är.

    de Robespierre skrev 2014-07-02 14:52:35 följande:
    Varför tror du staten under massor av år har uppmuntrat till privata pensionsförsäkringar och sparande? Och nu är det privata sjukförsäkringar som står för dörren. Mao, lita inte på att staten helt kommer att ta hand om dig framöver. Du får nog räkna med att se om ditt hus lite själv också om du vill fortsätta att ha ett drägligt liv.  Men å andra sidan har ju folk fått jobbskatteavdrag som har kostat svenska staten 70 miljarder i uteblivna skatteinkomster. Nu kommer det femte som kostar ytterligare 12 miljarder och nu börjar röster höjas om det verkligen är värt de max 1800:-/mån som det kan ge mest i jämförelse med att pengarna istället läggs på vård, omsorg och skola. Personligen kan jag vara utan dem om jag vet att pengar gör bättre nytta där.


  • M Y L F
    de Robespierre skrev 2014-07-02 14:52:35 följande:
    Varför tror du staten under massor av år har uppmuntrat till privata pensionsförsäkringar och sparande? Och nu är det privata sjukförsäkringar som står för dörren. Mao, lita inte på att staten helt kommer att ta hand om dig framöver. Du får nog räkna med att se om ditt hus lite själv också om du vill fortsätta att ha ett drägligt liv.  Men å andra sidan har ju folk fått jobbskatteavdrag som har kostat svenska staten 70 miljarder i uteblivna skatteinkomster. Nu kommer det femte som kostar ytterligare 12 miljarder och nu börjar röster höjas om det verkligen är värt de max 1800:-/mån som det kan ge mest i jämförelse med att pengarna istället läggs på vård, omsorg och skola. Personligen kan jag vara utan dem om jag vet att pengar gör bättre nytta där.
    På senare år har jag insett att pension är bara något man kan drömma om i framtiden. Privat pensionsparande kommer säkert att konfiskeras i en framtid.

    FI verkar ju vilja sno premiepensionsdelen, för på något annat sätt kan jag inte tolka detta som:
    Premiepensionsdelen av pensionen ? hela 13,5 procent av pensionsavsättningarna ? avskaffas och tillförs den allmänna pensionen. På så sätt minskar risktagandet och spridningen i pensionerna.

    Vi får helt enkelt jobba tills vi dör eller bli självförsörjande.

    Vår beskattning av pensionärer är unikt i världen. 

    Det enda som verkar vara en lösning är höjda skatter i ett land som redan är ett av världens högst beskattade. 

    Är vi för få som jobbar och som ska försörja för många andra som inte jobbar undrar jag?
  • beccagranen

    Tycker det är bra att BARNEN har möjlighet att få någon upplevelse under sommaren. Sen är det så att socialen inte betalar de summorna som vi vanliga konsumenter. Socialen/kommunen betalar endast självkostnadspris ca: 5kr för magnetkort, och 18kr i administrativa avgifter. Liseberg tjärnar inget på att sälja det, men de tjänar på att föräldrarna sedan köper mat,dryck, glass, spel mm.

  • de Robespierre
    M Y L F skrev 2014-07-02 15:10:10 följande:
    Det enda som verkar vara en lösning är höjda skatter i ett land som redan är ett av världens högst beskattade. 
    Alternativt en omfördelning eller att BNP skjuter i höjden. För skattetrycket mäts mellan skatteintäkterna och BNP. Fast det är lite mer komplicerat än så.
  • Anonym (LÄS !)
    beccagranen skrev 2014-07-02 15:17:05 följande:

    Tycker det är bra att BARNEN har möjlighet att få någon upplevelse under sommaren. Sen är det så att socialen inte betalar de summorna som vi vanliga konsumenter. Socialen/kommunen betalar endast självkostnadspris ca: 5kr för magnetkort, och 18kr i administrativa avgifter. Liseberg tjärnar inget på att sälja det, men de tjänar på att föräldrarna sedan köper mat,dryck, glass, spel mm.


    NU är du ute och surrar !!
    Läs inlägg där allt finns förklarat från Liseberg, gumman lilla.
  • Anonym (Friskies)
    Anonym (LÄS !) skrev 2014-07-02 14:11:22 följande:
    Så talar en person UTAN insikt och förståelse.
    Varför vill du betala lata socfall? Märk väl att inlägget du citerade också refererar till just lata socfall. Inte alla socialbidragstagare.
  • Anonym (LÄS !)
    Anonym (fattig) skrev 2014-07-01 14:22:38 följande:

    Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

    Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.


    Varför går du inte dit och frågar om du kan få till familjen !
    Klaga inte och var svartsjuk.
  • beccagranen
    Anonym (LÄS !) skrev 2014-07-02 15:33:47 följande:
    NU är du ute och surrar !!
    Läs inlägg där allt finns förklarat från Liseberg, gumman lilla.
     Förr året arbeta jag på ekonomiavdelningen på ort i gbg, och har betalt fakturor till Liseberg för inköp av inträdeskort, åkband, fribiljetter mm. 
    SÅ jag har rätt bra inblick i det hela.
  • Anonym (Friskies)
    de Robespierre skrev 2014-07-02 14:20:37 följande:
    Nja, det handlar snarare om den skattepolitik vi har fört de senaste 10-20 åren. Det finns inget konto med pengar som varje pensionär har jobbat in och som den den sen får ut pengar ifrån. Dom pengarna är sedan länge borta till andra saker (bl.a skattesänkningar).

    Istället är det så att varje person som jobbar idag betalar 18,5% till "pension". Av dessa går 16% till dagens pensionärer. Resterande 2,5% sätt undan till personens egna framtida pension. Det innebär att alla pensionärer idag får sina pengar från de som fortfarande arbetar. Detta system fungerar så länge det pengarna som kommer in täcker de pengar som skall ut till pensionärerna. Upplägget funkar så länge balansen uppehålls. Den dag antalet arbetande skattebetalare minskar eller antalet pensionärer ökar så blir det minus. För pengarna går ur hand direkt i mun.
    Ja, det är kanske dags då att ändra Sveriges skattepolitik. Mer till de som bidrar helt enkelt. De som har som nöje att skaffa ungar får väl dra kostnaden det innebär att skaffa ungar. Vi andra som aktivt har valt bort sådant och gjort något eget med vårt liv ska inte behöva betala för andras val. Jag står och betalar för mina val, andra får stå för och betala för sina. Enkelt.
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter