• Familjeliv

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?
    Julen är på intågande. Det innebär glögg, nubbe och julöl för många. Det hör till. Traditioner är mysigt. Ja, man kan säga vad man vill. Rättfärdiga och bortförklara. Men faktum kvarstår. Alkohol är en drog. Den förstör relationer, är ofta inblandad i våldsbrott och den dödar.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?
  • Dixie
    Fjärrkontrollen skrev 2014-12-19 11:27:42 följande:

    Är det här familjelivs officiella ståndpunkt? 
    Att om man väljer att dricka en nubbe så väljer man bort sina barn? 


    Ja - det hade varit intressant att veta! 
  • Kurona

    Givetvis tycker jag inte heller att man behöver dricka när man är på restaurang eller har en myskväll hemma heller. Ska man dricka alkohol så kan man göra det utan att ha med sina barn. Tycker barnen ska få slippa växa upp med både alkohol och cigaretter, samt andra berusningsmedel och droger. 


    Jag tycker inte heller att män/pappor/partners ska dricka om kvinnan är gravid eller ammar, skulle min man göra det så skulle jag vara riktigt förbannad på honom. Det är klart att de ska bli lika skuldbelagda om de dricker alkohol i närheten av barn. 


    Dixie - Det du sa om att äta risgrynsgröt var ju riktigt löjligt, det finns faktiskt saftglögg och alkoholfri öl, smaken är liknande men utan alkoholhalten, risgrynsgröt är för många en del av julbordet, men det är ju knappast liknande en julskinka? Kom igen!


  • Fjärrkontrollen
    Kurona skrev 2014-12-19 12:31:23 följande:

     


    Jag tycker inte heller att män/pappor/partners ska dricka om kvinnan är gravid eller ammar, skulle min man göra det så skulle jag vara riktigt förbannad på honom. Det är klart att de ska bli lika skuldbelagda om de dricker alkohol i närheten av barn. 


    Dixie - Det du sa om att äta risgrynsgröt var ju riktigt löjligt, det finns faktiskt saftglögg och alkoholfri öl, smaken är liknande men utan alkoholhalten, risgrynsgröt är för många en del av julbordet, men det är ju knappast liknande en julskinka? Kom igen!


    Varför?
  • MxMeNow
    Kurona skrev 2014-12-19 12:31:23 följande:

    Givetvis tycker jag inte heller att man behöver dricka när man är på restaurang eller har en myskväll hemma heller. Ska man dricka alkohol så kan man göra det utan att ha med sina barn. Tycker barnen ska få slippa växa upp med både alkohol och cigaretter, samt andra berusningsmedel och droger. 

    Jag tycker inte heller att män/pappor/partners ska dricka om kvinnan är gravid eller ammar, skulle min man göra det så skulle jag vara riktigt förbannad på honom. Det är klart att de ska bli lika skuldbelagda om de dricker alkohol i närheten av barn. 

    Dixie - Det du sa om att äta risgrynsgröt var ju riktigt löjligt, det finns faktiskt saftglögg och alkoholfri öl, smaken är liknande men utan alkoholhalten, risgrynsgröt är för många en del av julbordet, men det är ju knappast liknande en julskinka? Kom igen!


    Driver du med mig? Hur skadar ett glas vin intagen av en vuxen barnet som sitter bredvid?

    Det säger mycket om din inställning till alkohol att du inte skulle vara ok med att din partner drack en öl om du var gravid. Jag tolkar det som att "offrar" du dig måste han "offra" sig och avstå. För mig som har en sund relation till alkohol kvittar det om jag avstår i nio månader eller nio år, samt om min partner dricker ett glas vin när jag avstår.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kurona skrev 2014-12-19 12:31:23 följande:
    Dixie - Det du sa om att äta risgrynsgröt var ju riktigt löjligt, det finns faktiskt saftglögg och alkoholfri öl, smaken är liknande men utan alkoholhalten, risgrynsgröt är för många en del av julbordet, men det är ju knappast liknande en julskinka? Kom igen!
    Julöl är också en del av julbordet och det är först i år som det finns ett julöl som är alkoholfritt.
    Kurona skrev 2014-12-19 12:31:23 följande:
    Jag tycker inte heller att män/pappor/partners ska dricka om kvinnan är gravid eller ammar, skulle min man göra det så skulle jag vara riktigt förbannad på honom. Det är klart att de ska bli lika skuldbelagda om de dricker alkohol i närheten av barn.
    Nu är du där och moraliserar igen, det är ju det här som är problemet.

    Jag vågar lova att ingen, eller möjligen väldigt få, bryr sig om att du och din partner avstår alkohol när ni väntar barn. Men att därifrån utöka ert personliga ställningstagande till att gälla alla är fullständigt absurt. En man som dricker några öl eller ett par glas whisky när kvinnan är gravid skadar ingen. Om hon önskar att han inte gör det så får man ju ha en diskussion om den saken. Men varken du eller jag har något med den saken att göra och har givetvis ingen rätt att ha åsikter om hur de ska göra.

    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • jenny99

    Jag tycker det är mer märkligt att vara rädd för alkohol eller ropa alkoholism för att man gärna tar en eller några glas vin.

  • winnethepooh

    Jag gillar din krönika och hâller med om mânga saker du skriver även om jag ibland kände mig lite irriterad medan jag läste den eftersom den pâ flera ställen talar direkt till läsaren, och anklagar läsaren för alkoholmissbruk, som om alla vi läsare var sådana som inte kan hantera sin alkohol. Faktum är att jag tycker det är verkligen tragiskt om vuxna dricker pâ det viset, vare sig de är föräldrar eller inte. I bästa fall är det omoget och ser illa ut, i värsta fall handlar det om missbruk. Men att dricka alkohol behöver faktiskt inte vara sâ, själv vill jag gärna ha lite glögg pâ jul men struntar i om det är saftglögg eller några droppar vinglögg, det gâr absolut inte ut pâ att bli berusad. Och att skâla med champagne eller något fint rött vin tycker jag är toppen, aldrig dricker jag mer än ett halvt eller högst ett glas i alla fall. Sâ det finns mânga nyanser, det är inte alltid att dricka sig full eller ingenting alls som gäller.

  • winnethepooh

    Och förresten, vad det gäller amning sâ är det, sâ vitt jag har förstått, okej att dricka bara ett mindre glas alkohol eller sâ när man ammar (med tanke pâ den mängd alkohol som passerar i bröstmjölken), absolut inte att dricka sig berusad. Som ammande bör man alltså ändâ inte dricka mer alkohol än man skulle kunna göra innan man kör bil (alltså väldigt lite). De enstaka gånger jag druckit vin under den tid jag ammat har det alltid varit bara några klunkar för att skâla med vänner vid en fin middag dâ jag vet att bebisen inte kommer att ammas pâ ca 6-8 timmar för att den redan sover i stort sett natten igenom. Man dricker väl inte vin medan man sitter och ammar en nyfödd bebis som ammas stup i kvarten, gör någon det? 

  • EnGladPingvin

    Så trist inställning både till julen och till alkohol. Säger som någon annan tidigare, är detta Familjelivs officiella ståndpunkt?

    Jag reagerar direkt när det börjar med att julen främst är till för de små. Säger vem? En del skulle nog säga att julen främst är för de religiösa. I vår familj är den till för alla, oavsett ålder.

    Sen är det oerhört tragiskt att en del har så negativa erfarenheter alkohol. Ser man alkohol enbart som ett berusningsmedel och kopplar det spyor och göra bort sig kan jag förstå, men projicera inte er trista syn på alkohol på oss andra. Alkohol är för de flesta något positivt som man dricker i måttlig mängd för att det är gott, förhöjer smaken av maten och är stämningsfullt. Inget negativt alls, vare sig för de vuxna eller närvarande barn. Kan man inte hålla det på den nivån ska man såklart avstå.

    Jag är för övrigt uppvuxen med föräldrar som kunde ta sig både ett och två glas vin och kanske även en snaps utan att jag märkte något på dem eller upplevde det obehagligt. De lärde mig en sund syn på alkohol.

  • Guapa
    winnethepooh skrev 2014-12-19 14:13:31 följande:

    Och förresten, vad det gäller amning sâ är det, sâ vitt jag har förstått, okej att dricka bara ett mindre glas alkohol eller sâ när man ammar (med tanke pâ den mängd alkohol som passerar i bröstmjölken), absolut inte att dricka sig berusad. Som ammande bör man alltså ändâ inte dricka mer alkohol än man skulle kunna göra innan man kör bil (alltså väldigt lite). De enstaka gånger jag druckit vin under den tid jag ammat har det alltid varit bara några klunkar för att skâla med vänner vid en fin middag dâ jag vet att bebisen inte kommer att ammas pâ ca 6-8 timmar för att den redan sover i stort sett natten igenom. Man dricker väl inte vin medan man sitter och ammar en nyfödd bebis som ammas stup i kvarten, gör någon det? 


    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/ammande/
    Alkohol
     har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. 

    Jag skulle då inte sätta mig bakom ratten efter 1-2 glas vin. Problemet är inte den alkohol som barnet kan få i sig via amningen utan att barnet kan bli tappad eller klämd  av berusade föräldrar. Men det gäller både mamman och pappan så det är onödigt att nämna ammande öht. Ingen berusad ska hålla i ett spädbarn.
Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?