• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • Dakine
    efg skrev 2015-02-25 09:11:55 följande:

    Igår vände äntligen mina äl-test och blev starkare igen! Så hoppas på positivt test idag eller imorgon! (Dag 15 idag, åt 5-9).

    Ja har dock en fråga ang att ja sett att så många ändrat kost och ska gå ner i vikt för att de har pco / pcos. På nåt ställe läste ja till och med att de med pcos Är överviktiga. Detta gjorde mig förvirrad. Jag är inte överviktig och undrar då om de finns nån anledning för mig att lägga om kosten pga min pco? Tack för svar!


    Om du inte är överviktig ser jag ingen anledning för dig att lägga om någon kost. Det som är viktigt är att fett i % är lågt. Vet ju inte vad du har, men den ska väl inte ligga över 25 tror jag. Även om man är smal kan man ju ha hög andel fett i % :)
  • Rädisan26
    efg skrev 2015-02-25 09:11:55 följande:

    Igår vände äntligen mina äl-test och blev starkare igen! Så hoppas på positivt test idag eller imorgon! (Dag 15 idag, åt 5-9).

    Ja har dock en fråga ang att ja sett att så många ändrat kost och ska gå ner i vikt för att de har pco / pcos. På nåt ställe läste ja till och med att de med pcos Är överviktiga. Detta gjorde mig förvirrad. Jag är inte överviktig och undrar då om de finns nån anledning för mig att lägga om kosten pga min pco? Tack för svar!


    Jag är inte heller överviktig men saken med att lägg om till lchf-kost är att blodsockret hålls jämnt och ett högt blodsocker kan bidra till hormonrubbning. Med lchf-kost undviker du kolhydrater som skjuter upp blodsockret. Det är därför vissa doktorer skriver ut metformin om man har PCO.
  • Jasmin Karlsson
    efg skrev 2015-02-25 09:11:55 följande:

    Igår vände äntligen mina äl-test och blev starkare igen! Så hoppas på positivt test idag eller imorgon! (Dag 15 idag, åt 5-9).

    Ja har dock en fråga ang att ja sett att så många ändrat kost och ska gå ner i vikt för att de har pco / pcos. På nåt ställe läste ja till och med att de med pcos Är överviktiga. Detta gjorde mig förvirrad. Jag är inte överviktig och undrar då om de finns nån anledning för mig att lägga om kosten pga min pco? Tack för svar!


    Jag är inte heller överviktig, men har sedan några månader gått över till LCHF/lågkolhydratkost (och har gått ner 8 kilo, fortfarande inom normalt BMI). Vad jag förstår så är det en kost som kan göra PCOS bättre, även motion ska vara bra, och det gäller även om man inte är överviktig. Egentligen gäller det mest om man är insulinresistent/har nedsatt glukostolerans, det är ju svårt att veta om man har utan blodprover. Men jag tycker att det finns starka bevis för att kosten har stor betydelse, och jag testar hellre för säkerhets skull.
  • efg

    Tack så mycket för era svar! Ang blodsocker så har jag alltid legat snarare lågt än högt så de borde inte vara nåt problem men däremot att de är lite svajigt kanske. Jag äter rätt mycket kolhydrater och är nog den största latmasken ja vet förutom att ja står och går mycket i mitt jobb... Men som sagt är jag inte överviktig.

    Vet inte riktigt hur ja ska tackla den här informationen.. Om ja ska minska på kolhydrater? Eller bara köra som vanligt.. Jag har ju fått äl av pergotime som ja åt tidigare och nu tror ja att äl är på g även med letrozol.

    Velar lite i hur ja ska göra.. Vill verkligen inte banta eller nåt eftersom ja inte behöver gå ner.. :/

  • eagle87

    Gjorde ett ultraljud idag Som visade en oregelbunden äggblåsa som tydde på äl för några dagar sen :) fick ta blodprov för att bekräfta. Har dock öppen tapp O älflytningar idag? Ngt som jag funderar på är att han sa ok då vet vi att 2,5 g fungerar på dej så då kan du fortsätta me de nästa cykel O du ägglossar runt dag 16. Tror ni han redan nu kunde se att de inte tagit sig?

  • Dakine
    eagle87 skrev 2015-02-26 11:54:00 följande:

    Gjorde ett ultraljud idag Som visade en oregelbunden äggblåsa som tydde på äl för några dagar sen :) fick ta blodprov för att bekräfta. Har dock öppen tapp O älflytningar idag? Ngt som jag funderar på är att han sa ok då vet vi att 2,5 g fungerar på dej så då kan du fortsätta me de nästa cykel O du ägglossar runt dag 16. Tror ni han redan nu kunde se att de inte tagit sig?


    Det är omöjligt att se om det redan nu tagit sig. Eller hur länge sedan hade du äl? Jag gjorde VUL i v 5 (2010) och då såg de ingenting, bara en hinnsäck, men ingen gulkropp ingenting. Kom tillbaka i v 7 och då såg man ett hjärta och allt! :D 

    Så tror inte de kan se något redan ;) han menade nog allmänt om det inte skulle blivit något den här gången.
  • skogstjejen19
    eagle87 skrev 2015-02-26 11:54:00 följande:

    Gjorde ett ultraljud idag Som visade en oregelbunden äggblåsa som tydde på äl för några dagar sen :) fick ta blodprov för att bekräfta. Har dock öppen tapp O älflytningar idag? Ngt som jag funderar på är att han sa ok då vet vi att 2,5 g fungerar på dej så då kan du fortsätta me de nästa cykel O du ägglossar runt dag 16. Tror ni han redan nu kunde se att de inte tagit sig?


    Konstigt att du fortfarande har äl flytningar det ska försvinna när ägget släppt.

    Dom ser inte om det tagit sig eller ej.

    Vi gjorde vul i vecka 6 å då syntes bara hinnsäcken och inget annat, 2 veckor senare syntes ett hjärta.
  • eagle87

    Tack för svar:) lång väntan Som vanligt nu till bim som är runt 12 mars. Vilka andra har haft äl O väntar på bim?

    Dakine såg ditt test i en annan tråd O strecket syns mer nu än sist du posta:)

  • Dakine
    eagle87 skrev 2015-02-26 18:02:22 följande:

    Tack för svar:) lång väntan Som vanligt nu till bim som är runt 12 mars. Vilka andra har haft äl O väntar på bim?

    Dakine såg ditt test i en annan tråd O strecket syns mer nu än sist du posta:)


    Tycker du? Kanske det ökar då... Hoppas !! Men ställer ändå in mig på spök ;) 
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?