• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • chbw
    KaosArt skrev 2015-11-18 15:58:08 följande:
    Ja vi får hoppas att vi är en av dem som får någon effekt av det.

    Fick du ingen effekt av enkel kur? Hur länge har ni försökt?
    När ska du ha bim? =)

    Ska ha äl i helgen så vi hoppas ju såklart på att de ska gå vägen då så vi slipper kur och spolning, men de är svårt att hålla hoppet uppe tycker jag.
    Håller tummarna =) 

    nej, ingen effekt av enkel kur här tyvärr.. Vi har försökt i snart 16 månader, ni hade försökt lika länge va?. På grund av min endometrios fick vi tid till utredning efter 6 månader istället för ett år! =) 
    Har bim om ca 10 dagar. Än så länge är hormonerna från ägglossningssprutan aktiva, så får falskt positiva graviditetstester. De ska gå ur kroppen mellan 9-13 dagar efter sprutan så jag har tagit ett test varje dag (har köpt många stickor väldigt billigt så har en hel den tester hemma) för att hålla koll på när det går ur kroppen så jag vet när jag kan börja lita på testerna, vare sig de är positiva eller negativa! 

    Okej =) Håller tummarna för att det funkar i helgen!! =) 
    kram
  • ellabellaballla

    Har haft ännu en fin ägglossning men ingen graviditet :( Så nu ska vi ev. till IVF klinik. Känns lite hopplöst...

    En annan fråga - är det någon här som får mens efter letrozolbehandling trots att ni inte har haft ägglossning?

  • Anonym (Ava)
    ellabellaballla skrev 2015-11-18 19:56:27 följande:

    Har haft ännu en fin ägglossning men ingen graviditet :( Så nu ska vi ev. till IVF klinik. Känns lite hopplöst...

    En annan fråga - är det någon här som får mens efter letrozolbehandling trots att ni inte har haft ägglossning?


    Jag får alltid otrivelle efter letrozol och det garanterar ju ägglossning
  • Anonym (Ava)

    Ingen ny kur för mig, har tydlige en äggblåsa kvar, eller äggsäck trots att jag haft mens, och då får man inte äta hormoner:(

  • skogstjejen19
    Anonym (Ava) skrev 2015-11-18 21:01:51 följande:

    Jag får alltid otrivelle efter letrozol och det garanterar ju ägglossning


    Otrivelle garanterar inte ägglossning tyvärr.

    Har stött på många som inte fått ägglossning trotts att dom tagit otrivelle.
  • skogstjejen19

    Jag har fått mens utan att ha haft ägglossning, men oftast blir mensen då senare .


    ellabellaballla skrev 2015-11-18 19:56:27 följande:

    Har haft ännu en fin ägglossning men ingen graviditet :( Så nu ska vi ev. till IVF klinik. Känns lite hopplöst...

    En annan fråga - är det någon här som får mens efter letrozolbehandling trots att ni inte har haft ägglossning?


  • skogstjejen19

    Mitt ger om man går på vul och väljer att stå över ifall det visar sig att det är fler än 1 ägg pågång.


    Anonym (Ava) skrev 2015-11-16 20:33:11 följande:

    Mitt sjukhus ger inte pergotime längre då dom sa att chansen är större med tvillingfödsel samt att biverkningarna med pergo är fler.


  • Cathy

    Hej skogstjejen! Hur går det för dig? Länge sen sist! Jag har inte tagit letrozole sedan i våras, den bara höjde mitt TSH och allt blev pannkaka. Fick plus i höst men tidigt missfall. Men nu inväntar jag bim igen Får tyvärr inga mediciner utskrivna för mina reumatiska besvär men hoppas kortison kan hjälpa....håller iaf värken borta.

  • KaosArt
    chbw skrev 2015-11-18 19:48:12 följande:
    Håller tummarna =) 

    nej, ingen effekt av enkel kur här tyvärr.. Vi har försökt i snart 16 månader, ni hade försökt lika länge va?. På grund av min endometrios fick vi tid till utredning efter 6 månader istället för ett år! =) 
    Har bim om ca 10 dagar. Än så länge är hormonerna från ägglossningssprutan aktiva, så får falskt positiva graviditetstester. De ska gå ur kroppen mellan 9-13 dagar efter sprutan så jag har tagit ett test varje dag (har köpt många stickor väldigt billigt så har en hel den tester hemma) för att hålla koll på när det går ur kroppen så jag vet när jag kan börja lita på testerna, vare sig de är positiva eller negativa! 

    Okej =) Håller tummarna för att det funkar i helgen!! =) 
    kram
    Ja precis vi har försökt lika länge. Okej ja min läkare nämnde endometrios för mig eftersom jag var öm på något ställe när jag gjorde vul, men jag tänker att jag borde ha något mer symptom för det, eller kan man ha väldigt lite symptom också? Vad har du för symptom? Får du någon specifik behandling för just det i samband med att du försöker bli gravid?

    Okej spännande, känner att jag inte vet så mycket alls om letrozol. Men jag ska ju också gör spolningen nästa mens och samtidigt börja med kuren, kan spolningen påverka negativt då eller har det ingen betydelse tror du?

    Kram =)
  • chbw
    KaosArt skrev 2015-11-19 16:21:45 följande:

    Ja precis vi har försökt lika länge. Okej ja min läkare nämnde endometrios för mig eftersom jag var öm på något ställe när jag gjorde vul, men jag tänker att jag borde ha något mer symptom för det, eller kan man ha väldigt lite symptom också? Vad har du för symptom? Får du någon specifik behandling för just det i samband med att du försöker bli gravid?

    Okej spännande, känner att jag inte vet så mycket alls om letrozol. Men jag ska ju också gör spolningen nästa mens och samtidigt börja med kuren, kan spolningen påverka negativt då eller har det ingen betydelse tror du?

    Kram =)


    Ja okej! Nej man kan ha endometrios o vara helt symtomfri också. Eller ha jättemycket problem. Eller få problem! Tyvärr :/ mina symtom på endometriosen är och har framförallt varit fruktansvärd smärtor i samband med mens och trolig ägglossning och i perioderhar jag haft välsigt ont dagligen. Väldigt öm kring livmoder/äggstockar o får ont av både vul, cellprov och spolningen fick jag pvk och lugnande/smärtstilöande direkt i blodet vid nr 2 för fick så himlans ot vid nr 1.. Nu har jag ont varje dag men kan leva med det för det är ibte lika extremt som jag får skov. Nej, behandling för endometrios går ut på att ta bort mens o eventuell ägglossning så kan inte behandla under tiden en vill bli gravid. Får ta smärtstillande (citodon/tramadol) vid behov. Vet dock att många med endo får ivf-tid med en gång istället för att försöka själva beroende på hur och var endometriosen sitter .

    Jag tror inte det gör någon skillnad så länge spolningen görs innan eventuell ägglossning =) där jag var var se noga med att spola innan äl onatt nan inte fick ligga innan det spolades så eventuell graviditet inte "spolades bort". Men får du letrozol får man inte ligga innan man gjort vul ändå eftersom risken är att man får fler än en äggblåsa som växer. =)
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?