• Almina

    Duplo eller Brio tågbana?

    Jag har funderingar på att skaffa Duplo eller Brio tågbana till sonen, som fyller 2 år om ett par månader. Frågan är vilken av dem jag ska satsa på. Kom gärna med för- och nackdelar om ni har erfarenheter av den ena eller båda! Om ni har träjärnväg från tex Ikea eller Biltema får ni gärna skriva vad ni tycker om dem också.

  • Svar på tråden Duplo eller Brio tågbana?
  • Griseknoen35
    Nyfikna72 skrev 2015-01-10 19:39:48 följande:

    Sen kan man inte jämföra Brio då med nu heller, nu görs de i kina som allt annat så kvalitetsskillnaderna är nog mycket små. Tycker Biltemas ser helt okej ut och man får med massor med saker om man ser till priset.


    Och man kan och bör inte heller tänka att allt från China är skit. Finns mycket bra kvalitetsgrejer där i från. Brio håller fortfarande en riktigt bra kvalité. Plast är sämre på alla vis än trä speciellt i miljösynpunkt.
  • Dr Mupp

    Vi har både Duplo- och Brio tågbanan. Jag tycker att Brio-tågbanan är mycket bättre än duplos. Till duplos tågbana så finns det inte så mycket att göra. 


    Brios tågbana kan ju dock byggas ut i oändlighet. Vi har Brio, Micki, Biltema, IKEA, Thomas tågbanan. Biltemas pluppar går lätt av och micki tappar lästt sina. Av själva tågen har Biltema varit helt klart varit sämst. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Rainbow Dash

    Jag älskar brios tågbana. Vi har hur många olika sorters bitar som helst, korsningar, trevägskorsningar, tågbana som delas i två filer (vissa raka andra kurvbitar), osv. Det går att bygga hur crazy banor som helst. Jag och ungarna leker lika glatt med det hela högen. Vet ej om duplo har så många specialbitar.

  • chrissepisse
    frökenelisabeth skrev 2015-01-10 21:59:09 följande:
    Vad är det för "variationsmöjligheter" man har med Brio som man inte har med Duplo? Nyfiken smile1.gif
    Jag tycker att tågbanan från Duplo är ganska begränsad i sitt utförande jämfört med Brios tågbana. Det finns ett helt annat utbud av tillbehör till Brios tågbanor och jag tror att de kan roa betydligt högre upp i åldrarna än Duplo-tågbanan. Snart tvååringen tycker att Duplobanan är jätterolig, men han är inte så intresserad av själva byggprocessen, utan tycker det är kul att se tåget köra runt, runt. Om det däremot är själva skapandet av nya banor som roar, då är Briobanan bättre. Så uppfattar åtminstone jag det.

    Vi har massor av Duplo och jag tycker det är bra leksaker, men just vad gäller tågbana tycker jag att Brio är ett bättre val.
  • Pippi Långstrump

    Vi hade den större brio tågbanan när barnet var mindre. Finns ibland på tradera. Loket går på batteri. Det är clowner osv en riktigt fin träleksak.

  • frökenelisabeth
    chrissepisse skrev 2015-01-10 23:52:18 följande:
    Jag tycker att tågbanan från Duplo är ganska begränsad i sitt utförande jämfört med Brios tågbana. Det finns ett helt annat utbud av tillbehör till Brios tågbanor och jag tror att de kan roa betydligt högre upp i åldrarna än Duplo-tågbanan. Snart tvååringen tycker att Duplobanan är jätterolig, men han är inte så intresserad av själva byggprocessen, utan tycker det är kul att se tåget köra runt, runt. Om det däremot är själva skapandet av nya banor som roar, då är Briobanan bättre. Så uppfattar åtminstone jag det.

    Vi har massor av Duplo och jag tycker det är bra leksaker, men just vad gäller tågbana tycker jag att Brio är ett bättre val.
    Ja okej, då förstår jag. Nu har jag som sagt inte Brio själv, men tycker ändå det är lite missvisande att säga att "man bara kan sitta och titta på tåget som kör runt" med Duplo. Finns ju mekaniska växlar, järnvägsövergångar med bommar, broar osv, som gör att man kan bygga massvis med olika versioner av tågbanor. Sen är tanken ju med Duplo att man ska bygga själv, t ex tunnlar och stationshus så dessa finns inte "färdiga". Men variationsmöjligheter finns det, om man bara använder fantasin! 

    När det är sagt så är det dock en STOR nackdel med Duplo att man inte kan köpa tillbehören var för sig. T ex skulle vi gärna vilja ha en bro till vår tågbana, men då kan man BARA köpa den i det stora tågpaketet som kostar typ 1000 kr. Om man inte lyckas hitta en på blocket eller Tradera eller så. Riktigt trist, och utbudet verkar också variera över tid. T ex så har det funnits Thomas tåg till Duplo, men de säljs inte mer så det är också second hand som gäller om man vill ha någon av dem. 
  • Nyfikna72
    Griseknoen35 skrev 2015-01-10 20:28:57 följande:

    Och man kan och bör inte heller tänka att allt från China är skit. Finns mycket bra kvalitetsgrejer där i från. Brio håller fortfarande en riktigt bra kvalité. Plast är sämre på alla vis än trä speciellt i miljösynpunkt.


    Nej såklart är det så men jag tänkte mest på de som har brio arvegods från typ 70-80 tal. Då var det ju forfarande svenskt och troligen bättre kvalitet än vad det är nu på motsvarande briogrej. Därför tycker jag inte att man per automatik ska tycka att en briogrej är bättre än en biltemagrej om vi nu jämför järnvägen. Brio tar med all säkerhet betalt för att det är Brio också. Inte är de dyra för att det är väldigt bra grejer iallafall.
  • Natulcien
    Nyfikna72 skrev 2015-01-11 12:05:43 följande:
    Nej såklart är det så men jag tänkte mest på de som har brio arvegods från typ 70-80 tal. Då var det ju forfarande svenskt och troligen bättre kvalitet än vad det är nu på motsvarande briogrej. Därför tycker jag inte att man per automatik ska tycka att en briogrej är bättre än en biltemagrej om vi nu jämför järnvägen. Brio tar med all säkerhet betalt för att det är Brio också. Inte är de dyra för att det är väldigt bra grejer iallafall.
    Av den anledningen kan man göra som vi gjorde och köpa en enorm låda Briodelar på Tradera för en bråkdel av vad vi hade behövt betala om det var nytt. Och ändå ser det helt nytt ut. Glad
  • Dr Mupp
    frökenelisabeth skrev 2015-01-10 21:59:09 följande:

    Vad är det för "variationsmöjligheter" man har med Brio som man inte har med Duplo? Nyfiken


    Till duplobanan finns det bara raka, svängda, växlar och en bro bitar. visserligen kan man bygga tunnlar och bygga om tågen med vanligt duplo, men utbudet till Brio-banan är så mycket större.

    Det finna alla möjliga former av tåg och andra fordon. Det finns massor med olika bandelar i olika längder, växlar, övergångar, garange, broar, tunnlar, kranar, både magnetstyrda, batteristyrda och manuella. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Y)

    Vi har bara haft Brio och rekommenderar det verkligen. När sonen var mindre byggde jag och han körde. Nu är han 6 år och både bygger och kör. Känns inte som att ha kommer tröttna på länge än.

Svar på tråden Duplo eller Brio tågbana?