• Äldre 21 Mar 14:27
    1457333 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457333

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 19 Mar 07:52
    Tom Araya skrev 2016-03-19 01:25:44 följande:
    Jag kan inte se någon frihet i att medlemskap i facket automatiskt innebär stöd till ett enskilt parti. Frihet är väl att själv få välja det, vilket inte finns om det enda fackförbundet är anslutet till ett enskilt parti.

    Om du tycker att medlemmarna ska få bestämma så låt de rösta om saken...

    Vad jag menar med att klippa banden mellan facket och socialdemokratiska partiet är att den etablerade fackföreningsrörelsen ska vara politiskt obunden eftersom dess medlemar aldrig haft den valmöjligheten, sedan kan partier få starta upp nya förbund och dra till sig medlemmar om de vill. Ja, jag tycker staten kan gå in och ge fackföreningsmedlemarna den friheten, för som det är idag finns ingen frihet, bara tvång.
    Jag tycker att medlemmarna ska få rösta om vad medlemmarna önskar rösta om.

    Du vill lagstifta om att det inte får finnas några band mellan facket och politiken. Enbart genom lagstiftning kan du hindra fackförbunden att göra som de vill, det vill säga som medlemmarna beslutar.

    Läs gärna på lite om korporativismen och fascismen i Mussolinis Italien och synen där på fackföreningar.

    Den här diskussionen började med bidrag till politiska partier. Har du kollat artikeln jag länkade till. Vad säger du om M och SD och deras metod att dölja varifrån de får bidrag?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 19 Mar 09:46

    Intressant fråga till alla SD:are
    Vad tycker ni om avtalet med Turkiet? 

    www.dn.se/nyheter/varlden/turkiet-och-eu-overens-om-ett-avtal/

    Turkiet vill på sikt bli medlem i EU!

  • Äldre 19 Mar 10:29
    Ewald01 skrev 2016-03-19 09:46:38 följande:

    Intressant fråga till alla SD:are
    Vad tycker ni om avtalet med Turkiet? 

    www.dn.se/nyheter/varlden/turkiet-och-eu-overens-om-ett-avtal/

    Turkiet vill på sikt bli medlem i EU!


    Några SD:are skrev på SvD debatt att de inte tyckte det var bra ( tror det var i torsdags).

    Men finns det någon som tycker det är så särskilt bra? Alla verkar mest tycka det är ett nödvändigt ont.

    Vad tycker du själv?
  • Äldre 19 Mar 10:42
    Ewald01 skrev 2016-03-19 09:46:38 följande:

    Intressant fråga till alla SD:are
    Vad tycker ni om avtalet med Turkiet? 

    www.dn.se/nyheter/varlden/turkiet-och-eu-overens-om-ett-avtal/

    Turkiet vill på sikt bli medlem i EU!


    Kan inte svara på den frågan, den är inte ställd till mig som ju inte alls sympatiserar med SD, men ser att SS känner sig manad samt att hen gör ett försök till att svara för "alla".

    Det är iaf inget regeringen är inne på - för att så smått återgå till ämnet.
  • Äldre 19 Mar 11:18
    nihka skrev 2016-03-19 10:42:20 följande:
    Det är iaf inget regeringen är inne på - för att så smått återgå till ämnet.
    Turkiet måste erkänna Cypern för att bli medlem

    Turkiet är ett kandidatland och förhandlar om EU-medlemskap sedan 2005. Målet för förhandlingarna ska vara medlemskap, men Europeiska rådet konstaterade i december 2004 att resultatet inte nödvändigtvis blir fullt medlemskap.


    Turkiet måste erkänna Cypern för att bli medlem i EU. EU anser också att Turkiet måste stärka skyddet för de mänskliga rättigheterna, minoriteters rättigheter samt yttrande- och mötesfrihet.


    Turkiet ansökte om medlemskap i dårvarande EG 1987.

    http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Medlemskap-och-historik/Flera-lander-vill-ga-med-i-EU/

    Ett EU-medlemskap har stått på Turkiets önskelista i 50 år, men sedan de blev kandidatland 2005 har de tagit steg BAKÅT när det gäller exempelvis yttrande- och mötesfrihet.

    Något turkiskt EU-medlemskap kommer alltså inte att stöttas under denna regering eller någon annan seriös regering för den delen.

  • Äldre 19 Mar 11:28
    SmalaSara skrev 2016-03-18 15:54:56 följande:

    Det lät som en spännande grej; att S skulle göra något i stil med Cameron. Fast lobba för andra sidan då. Vi får väl se vad det lider. Det mullrar en del bland Europas befolkning när det gäller EU. De flesta har upptäckt att det finns en och annan dålig sida också. Det kan lite hur som helst känns det som.

    I vilket fall som helst så verkar den rätt så fega stil som S kör nu inte vinna några val. Det måste till något som skakar om. De kanske skulle kasta ett getöga på de lite mer populistiska vänsterpartierna i Europa.

    Jag tycker din tanke om vilka som eventuellt skulle kunna utveckla socialdemokratiskt tankegods är spännande, även om det i dagsläget känns långt borta. V skulle behöva bli mindre akademiskt och SD skulle behöva många fler Mattias Karlsson. Mp känns rätt körda i dagsläget.


    Jo, visst känns det som att Socialdemokraterna inte kan bli mossigare och mer tafatta än såhär. Är dock något positiv och nyfiken nu när regeringen kan regera med en kompromisslös budget. Än så länge har det bara gått 72 dagar och det är väl lite intressant hur man hänger Sveriges stigande tillväxt på det - man kan vara positiv och så kan man vara positiv.

    Jag tror att Sverige skulle må bra utav mer tydliga partier för tillfället, utöver en mer progressiv innovationspolitik, då dagsläget har lite för många nya omständigheter/möjligheter för att både en gammal politik och en kompromissande attityd ska träffa riktigt bra. Partier som Vänsterpartier och Kristdemokraterna tror jag mer på men på sätt och vis även Miljöpartiet. Antingen det eller en politisk plattform helt i nybygge, vilket Piratpartiet skulle kunna bjuda på inom kort, exempelvis.

    Jag tror jag har lite försmak för Vänsterpartiets akademiska uppseende men du har nog rätt både där och om övriga partier som nämnts.
  • Äldre 19 Mar 11:34

    Var det inte redan olagligt att stjäla någons identitet??? Tydligen inte.

    Det är ju bra att någon regering då äntligen tar tag i detta:

    http://www.expressen.se/nyheter/regeringen-foreslar-id-kapning-ett-brott/

  • Äldre 19 Mar 11:42
    nihka skrev 2016-03-19 10:42:20 följande:
    Kan inte svara på den frågan, den är inte ställd till mig som ju inte alls sympatiserar med SD, men ser att SS känner sig manad samt att hen gör ett försök till att svara för "alla".

    Det är iaf inget regeringen är inne på - för att så smått återgå till ämnet.
    Inte bara högerpopulistiska partier tycker att Turkiet inte ska få med i EU. Även konservativa och Socialdemokraterna är inne på denna linje och en stor majoritet av folket!

    Konstigt att man nu sluter avtal med Turkiet.

    Det är ju Grekland, ett land som bland de länder som har de största militära utgifter i Europa per capita, som ska skydda sin rspektive Europas yttre gräns!
  • Äldre 19 Mar 11:53
    Ewald01 skrev 2016-03-19 11:42:46 följande:
    Inte bara högerpopulistiska partier tycker att Turkiet inte ska få med i EU. Även konservativa och Socialdemokraterna är inne på denna linje och en stor majoritet av folket!

    Konstigt att man nu sluter avtal med Turkiet.

    Det är ju Grekland, ett land som bland de länder som har de största militära utgifter i Europa per capita, som ska skydda sin rspektive Europas yttre gräns!
    Avtal är inte detsamma som ett EU-medlemskap.

    Att teckna avtal med Turkiet är ett sätt att avlasta Grekland som ju är en del av EU och därför ska åtnjuta olika typer av insatser från EU.
  • Äldre 19 Mar 12:12
    Ewald01 skrev 2016-03-19 11:42:46 följande:
    Inte bara högerpopulistiska partier tycker att Turkiet inte ska få med i EU. Även konservativa och Socialdemokraterna är inne på denna linje och en stor majoritet av folket!

    Konstigt att man nu sluter avtal med Turkiet.

    Det är ju Grekland, ett land som bland de länder som har de största militära utgifter i Europa per capita, som ska skydda sin rspektive Europas yttre gräns!
    Kanske inte konstigt. Men det ser inte särskilt snyggt ut. De verkar inte heller så värst stolta över denna lösning.

    Att Turkiet skulle bli medlemmar är väl (tack och lov) en bit bort. Men visst har Erdogan fått ett grepp om EU. Återstår att se om EU kan slingra sig ur det framöver.

    Jag tycker det är tragiskt att EU inte kunde lösa detta på ett bättre sätt. Men det säger väl en del om organisationens begränsningar.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?