• Äldre 21 Mar 14:27
    1457754 visningar
    23130 svar
    -17 +24
    23130
    1457754

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 19 Mar 12:45
    SmalaSara skrev 2016-03-19 12:12:32 följande:
    Kanske inte konstigt. Men det ser inte särskilt snyggt ut. De verkar inte heller så värst stolta över denna lösning.

    Att Turkiet skulle bli medlemmar är väl (tack och lov) en bit bort. Men visst har Erdogan fått ett grepp om EU. Återstår att se om EU kan slingra sig ur det framöver.

    Jag tycker det är tragiskt att EU inte kunde lösa detta på ett bättre sätt. Men det säger väl en del om organisationens begränsningar.
    Hade varit funktionellt att kolla upp dina fakta innan du uttalar dig. Men det säger väl en del om dina källkritiska begränsningar.

    EU behöver inte slingra sig ur något med Turkiet. Samma kravlista som tidigare kvarstår för ett medlemskap i EU för Turkiet oavsett vad Turkiet vill och har velat i 50 år.

    Jag diskuterar inte med tramsinlägg utan gör en rättelse.
  • Äldre 19 Mar 13:29
    nihka skrev 2016-03-19 11:18:53 följande:
    Turkiet måste erkänna Cypern för att bli medlem

    Turkiet är ett kandidatland och förhandlar om EU-medlemskap sedan 2005. Målet för förhandlingarna ska vara medlemskap, men Europeiska rådet konstaterade i december 2004 att resultatet inte nödvändigtvis blir fullt medlemskap.


    Turkiet måste erkänna Cypern för att bli medlem i EU. EU anser också att Turkiet måste stärka skyddet för de mänskliga rättigheterna, minoriteters rättigheter samt yttrande- och mötesfrihet.


    Turkiet ansökte om medlemskap i dårvarande EG 1987.

    http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Medlemskap-och-historik/Flera-lander-vill-ga-med-i-EU/

    Ett EU-medlemskap har stått på Turkiets önskelista i 50 år, men sedan de blev kandidatland 2005 har de tagit steg BAKÅT när det gäller exempelvis yttrande- och mötesfrihet.

    Något turkiskt EU-medlemskap kommer alltså inte att stöttas under denna regering eller någon annan seriös regering för den delen.


    Att Turkiet måste erkänna Cypern är väl bara ett av många krav man ska ställa på landet generellt.

    Turkiet har ungefär samma bonitet som Italien och Spanien. Ortänkbart att Turkiet ska ha Euron!

    Turkiet är ett rel. stort islamiskt land och kommer aldrig att respektera våra värderingar. De kommer aldrig att respektera press- och tryckfriheten! 

    Turkiet har en massa problem med kurderna ....

    ... helt otänkbart att landet ska vara en del av EU!
  • Äldre 19 Mar 13:42
    Ewald01 skrev 2016-03-19 13:29:19 följande:
    Att Turkiet måste erkänna Cypern är väl bara ett av många krav man ska ställa på landet generellt.

    Turkiet har ungefär samma bonitet som Italien och Spanien. Ortänkbart att Turkiet ska ha Euron!

    Turkiet är ett rel. stort islamiskt land och kommer aldrig att respektera våra värderingar. De kommer aldrig att respektera press- och tryckfriheten! 

    Turkiet har en massa problem med kurderna ....

    ... helt otänkbart att landet ska vara en del av EU!
    Det beror sig på hur mycket man är beredd att ändra och alla förhandlingar kommer att vila på det och med största sannolikhet rasa med det.
  • Äldre 19 Mar 14:27

    Erik Ohlson diskuterar på ett intressant sätt huruvida avtalet verkligen är en framgång för Erdogan eller om priset kan bli för högt.

    www.dn.se/nyheter/varlden/erik-ohlsson-framgang-for-erdogan-men-han-spelar-ett-hogt-spel/

  • Äldre 19 Mar 14:31
    SmalaSara skrev 2016-03-19 12:12:32 följande:
    Kanske inte konstigt. Men det ser inte särskilt snyggt ut. De verkar inte heller så värst stolta över denna lösning.

    Att Turkiet skulle bli medlemmar är väl (tack och lov) en bit bort. Men visst har Erdogan fått ett grepp om EU. Återstår att se om EU kan slingra sig ur det framöver.

    Jag tycker det är tragiskt att EU inte kunde lösa detta på ett bättre sätt. Men det säger väl en del om organisationens begränsningar.
    Grekland lyckas fortfarande inte med att skydda sin yttre gräns, trots att landet har otroligt höga utgifter på den militära sektorn. Undrar vad landet gör med sina resurser ... 
  • Äldre 19 Mar 14:37
    nihka skrev 2016-03-19 13:42:16 följande:
    Det beror sig på hur mycket man är beredd att ändra och alla förhandlingar kommer att vila på det och med största sannolikhet rasa med det.
    Även om Turkiet skulle lova förbättringar så skulle det inte hålla i längden.

    Det visar sig ju att även de östeuropeiska staterna har problem att leva efter våra värderingar trots att de är EU medlemmar sedan drygt 12 år tillbaka. Ungern är ett bra exempel. 
  • Äldre 19 Mar 15:28
    SmalaSara skrev 2016-03-19 14:03:54 följande:
    "Sakfel" var ordet, sa Bull om sin Halmgubbe.

    Men visst man kan ha olika uppfattning om hur stort övertag, (eller kanske inget övertag) som Erdogan just nu har visavi Europa.

    Däremot behöver man inte alls blanda in EU-medlemskapet i detta eventuella övertag. Det finns andra förmåner som Erdogan nu skaffat sig genom att EU blir beroende av honom för att lösa flyktingkrisen.

    Att jag verkligen skulle känna mig förolämpad av vad du skriver är nog mest en förhoppning hos dig. Ibland blir det så; att man tolkar text utefter sina önskningar om betydelse.
    Jag upprepar:

    EU behöver inte slingra sig ur något med Turkiet. Samma kravlista som tidigare kvarstår för ett medlemskap i EU för Turkiet oavsett vad Turkiet vill och har velat i 50 år. Det finns alltså inget för EU att slingra sig ur för angående Turkiets önskan om ett EU-medlemskap. Inget. Nada. Noll

    För att man ska behöva slingra sig ur något måste man första ha lovat något man kommer att behöva slingra sig ur senare och det har man inte gjort. 

    Jag kommer att fortsätta rätta dina sakfel. Du kan döpa om dina sakfel till vad du vill. Kalla dem för höbalar om du vill.

    Och du kan fortsätta inbilla dig att jag kommer med förolämpningar när jag rättar dina sakfel. Jag skiter fullkomligt i hur  du känner dig. Jag är inte din kurator.

  • Äldre 19 Mar 15:58
    Ewald01 skrev 2016-03-19 14:37:16 följande:
    Även om Turkiet skulle lova förbättringar så skulle det inte hålla i längden.

    Det visar sig ju att även de östeuropeiska staterna har problem att leva efter våra värderingar trots att de är EU medlemmar sedan drygt 12 år tillbaka. Ungern är ett bra exempel. 
    Jag noterar att du anser här att länder och därmed människor är statiska. "Våra värderingar"? Vem skulle vi vara?
  • Äldre 19 Mar 15:58
    Ewald01 skrev 2016-03-19 14:37:16 följande:
    Även om Turkiet skulle lova förbättringar så skulle det inte hålla i längden.

    Det visar sig ju att även de östeuropeiska staterna har problem att leva efter våra värderingar trots att de är EU medlemmar sedan drygt 12 år tillbaka. Ungern är ett bra exempel. 
    Jag noterar att du anser här att länder och därmed människor är statiska. "Våra värderingar"? Vem skulle vi vara?
  • Äldre 19 Mar 20:03
    -2 +1
    Digestive skrev 2016-03-19 11:55:30 följande:

    Förstår inte vad någon menar men drar sig inte från att bygga en halmgubbe om saken.

    Nöj dig med att fråga och invänta svar - för du förstör bara diskussionen när du sitter och hittar på folks position. Du slösar på folks tid när du tvingar dem till att värja sig mot dina påhitt. Det ser även beklagligt ut när du....uppenbarligen går på dina egna påhitt.


    Endast ett synnerligen begränsat förstånd kan få för sig att det går att begränsa kopplingen mellan fackförbund och politiska partier på annat sätt än antingen genom medlemsbeslut eller genom lagstiftning.

    Inom skrikhögern tycks det dock finnas obegränsat med synnerligen begränsade förstånd.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?