• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2016-05-15 15:20:54 följande:
    Det vet du inte svaret på förrän efter en tid., det blir bara gissningar, och det har vi sett tillräckligt många exempel på för att vi vid det här laget borde ha lärt oss att inte fortsätta med.
    Det finns ett antal tusen villor/fritidshus som är byggda innan idiotin med strandskydd infördes. De borde varit rivna för länge sedan om problemen varit så stora som du hävdar.

    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-05-15 11:59:19 följande:

    (O)praktiska konsekvenser av strandskyddet:
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/inga-bostader-vid-rastasjon
    http://www.dn.se/sthlm/strandskyddet-stoppar-flytt-till-soderstaden/
    https://mitti.se/strandskyddet-stoppar-husplaner/
    http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.3719128-lt-play-lansstyrelsen-kan-stoppa-bygget-av-nya-kanalstaden
    http://www.skargarden.se/kommunen-stoppar-detaljplan-for-svartso/
    https://mitti.se/villor-vid-kottlasjon-stoppas/

    Tusentals bostäder i stora och små projekt stoppas i bostadsbristens stor-Stockholm.

    En del av dessa till och med mitt inne på Kungsholmen där Tekniska Nämndehuset planerat att rivas för att istället bli bostäder men eftersom huset ligger närmare än 100m från Klara Sjö så gäller strandskyddet och inget nytt hus kan byggas för att ersätta det som rivs!

    .
    Samtidigt har vi en annan tråd på FL om hur en signatur harar bostadsbristen i Stockholm ...
    http://gamla.familjeliv.se/Forum-26-98/m76616291.html


    Det är framförallt etablering av villor som stoppas av strandskyddet. Strandskyddets effekt på byggandet av flerfamiljsbostäder bör vara begränsat.

    I fjol stoppade Centerpartiet, Moderaterna och Miljöpartiet byggandet av 5000-7000 lägenheter i Sundbyberg för att i stället etablera ett naturreservat mitt i stan.

    Det är nog fler stoppade lägenheter i detta enda exempel än de som du ger på lägenheter som har stoppats pga av strandskyddet.

    bors.six.se/ttspektra-web/six/news/details
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2016-05-16 20:20:47 följande:
    Det finns ett antal tusen villor/fritidshus som är byggda innan idiotin med strandskydd infördes. De borde varit rivna för länge sedan om problemen varit så stora som du hävdar.
    Varför då? Är det standard att riva alla hus som medför problem?
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-05-16 20:19:15 följande:
    Nähä? Vad märkligt då att alla sökningar jag gör på kombinationen "olovlig" "camping" "avhysning" innehåller text där "begära handräckning av kronofogden för att avhysa personerna." också ingår i sökresultaten.

    så här är lagen:

    Om det ligger på privat mark får markägaren får i stället vända sig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om särskild handräckning.


    Ansökan ska innehålla identitetsuppgifter på dem som ska avhysas. Kronofogden hjälper inte till med identifiering.


    Kostnaden för att få ett beslut om särskild handräckning verkställt är 600 kronor per person som ska förmås att flytta. Eftersom svaranden i många fall saknar betalningsförmåga är det ofta den sökande som får stå för kostnaderna.

    Har du andra uppgifter får du gärna delge dem.


    Ja du kan ju kolla vilket lagutrymme som användes i Malmö, och den omtalade olaga bosättningen där, eller hur man börjat göra i Stockholm.

    Men för enkelhetens skull så kan jag tala om, att det hela tiden varit trams att det skulle behövas hjälp av Kronofogden.
    Att det blev så fel, berodde enbart på dåliga juridiska kunskaper, där man använde sig av fel lag/lagutrymme., vilket man nu upptäckt och därför avhyser snabbt när en olaglig bosättning upptäcks.

    Men det är förstås inte så kul att erkänna att man inte ens hade de kunskaper om svensk lag som krävdes, både tidningar/press och de inblandade hos kommunerna gjorde ju bort sig totalt, -
    När dom upptäckte det, så var det minsan inte lika högljudt.

    Så precis som så många ggr förr, är det inte fel på svenks lag, utan praktiserandet av den som är orsaken till att man hamnar i trubbel.
    Märkligt nog så är de kriminella ofta långt mer bevandrade i juridiken än vad många jurister är.
    Men en sak är säker, bryter någon mot svensk lag, så finns det alltid ett lagutrymme som är användbart.

    Undantag är när det tillkommer "hjälpmedel" och nyheter som inte omfattas i tillämpningen av en lag, då kan det bli svårt att komma åt de kriminella utan att först göra förändringar i lagen.
    Vilket  vi bl.a kan se på Internet, där kommer vi att få dras med problem under många år framåt, mycket beroende på att det är grönsöverskridande och att det då kan bli fråga om flera olika länders lagstiftning.

    En fråga som som med all säkerhet kommer att vålla problem, är praktiserandet av gränsbevakningen med hjälp av Frontex.
    Där kan det snabbt bli fråga om gränsöverskridningar av flera länder på kort tid och under ett å samma uppdrag, och hur det ska kunna fungera utan konflikter mellan berörda länder har jag svårt att se.., det ska bli intressant och se hur man tänker lösa det.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Rataxes
    Tom Araya skrev 2016-05-16 20:56:55 följande:
    Varför då? Är det standard att riva alla hus som medför problem?
    Nja, kanske att dra det lite långt...

    Men hade strandnära byggande medfört problem tidigare (förutom bristfälliga avlopp som numera förhoppningsvis är åtgärdade) borde man hört något om det, eller hur?
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2016-05-16 21:38:02 följande:
    Ja du kan ju kolla vilket lagutrymme som användes i Malmö, och den omtalade olaga bosättningen där, eller hur man börjat göra i Stockholm.

    Men för enkelhetens skull så kan jag tala om, att det hela tiden varit trams att det skulle behövas hjälp av Kronofogden.
    Att det blev så fel, berodde enbart på dåliga juridiska kunskaper, där man använde sig av fel lag/lagutrymme., vilket man nu upptäckt och därför avhyser snabbt när en olaglig bosättning upptäcks.

    Men det är förstås inte så kul att erkänna att man inte ens hade de kunskaper om svensk lag som krävdes, både tidningar/press och de inblandade hos kommunerna gjorde ju bort sig totalt, -
    När dom upptäckte det, så var det minsan inte lika högljudt.

    Så precis som så många ggr förr, är det inte fel på svenks lag, utan praktiserandet av den som är orsaken till att man hamnar i trubbel.
    Märkligt nog så är de kriminella ofta långt mer bevandrade i juridiken än vad många jurister är.
    Men en sak är säker, bryter någon mot svensk lag, så finns det alltid ett lagutrymme som är användbart.

    Undantag är när det tillkommer "hjälpmedel" och nyheter som inte omfattas i tillämpningen av en lag, då kan det bli svårt att komma åt de kriminella utan att först göra förändringar i lagen.
    Vilket  vi bl.a kan se på Internet, där kommer vi att få dras med problem under många år framåt, mycket beroende på att det är grönsöverskridande och att det då kan bli fråga om flera olika länders lagstiftning.

    En fråga som som med all säkerhet kommer att vålla problem, är praktiserandet av gränsbevakningen med hjälp av Frontex.
    Där kan det snabbt bli fråga om gränsöverskridningar av flera länder på kort tid och under ett å samma uppdrag, och hur det ska kunna fungera utan konflikter mellan berörda länder har jag svårt att se.., det ska bli intressant och se hur man tänker lösa det.
    Då hoppas jag verkligen att de illegala bostättandet snarast upphör. Det vore väldigt bra om du har rätt.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2016-05-16 21:38:02 följande:

    Ja du kan ju kolla vilket lagutrymme som användes i Malmö, och den omtalade olaga bosättningen där, eller hur man börjat göra i Stockholm.

    Men för enkelhetens skull så kan jag tala om, att det hela tiden varit trams att det skulle behövas hjälp av Kronofogden.

    Att det blev så fel, berodde enbart på dåliga juridiska kunskaper, där man använde sig av fel lag/lagutrymme., vilket man nu upptäckt och därför avhyser snabbt när en olaglig bosättning upptäcks.

    Men det är förstås inte så kul att erkänna att man inte ens hade de kunskaper om svensk lag som krävdes, både tidningar/press och de inblandade hos kommunerna gjorde ju bort sig totalt, -

    När dom upptäckte det, så var det minsan inte lika högljudt.

    Så precis som så många ggr förr, är det inte fel på svenks lag, utan praktiserandet av den som är orsaken till att man hamnar i trubbel.

    Märkligt nog så är de kriminella ofta långt mer bevandrade i juridiken än vad många jurister är.

    Men en sak är säker, bryter någon mot svensk lag, så finns det alltid ett lagutrymme som är användbart.

    Undantag är när det tillkommer "hjälpmedel" och nyheter som inte omfattas i tillämpningen av en lag, då kan det bli svårt att komma åt de kriminella utan att först göra förändringar i lagen.

    Vilket  vi bl.a kan se på Internet, där kommer vi att få dras med problem under många år framåt, mycket beroende på att det är grönsöverskridande och att det då kan bli fråga om flera olika länders lagstiftning.

    En fråga som som med all säkerhet kommer att vålla problem, är praktiserandet av gränsbevakningen med hjälp av Frontex.

    Där kan det snabbt bli fråga om gränsöverskridningar av flera länder på kort tid och under ett å samma uppdrag, och hur det ska kunna fungera utan konflikter mellan berörda länder har jag svårt att se.., det ska bli intressant och se hur man tänker lösa det.


    Jag tror det finns en risk för att du har dubbelfel. Den olagliga bosättningen revs med ett oprövat lagstöd och saken är inte slutligt avgjord. Ett överklagande av länsstyrelsens beslut till mark-och miljödomstolen ska enligt svt vara ingivet för bara någon vecka sedan. Så vi får väl se var det landar.

    Beträffande ageranden på internet, däremot, finns det ändå relativt goda möjligheter att ingripa, men att det saknas resurser (tid, kunskap och möjlighet att prioritera) som gör att det är svårt att komma tillrätta med problem.

    Frontex kan jag för lite om, men om stora delar av Europa önskar ett ordnat gränsskydd tror jag inte det är oöverstigligt att få ett fungerande system på plats.
  • ondfulman

    Eftersom regeringen, styrda av MP tänker lägga ner elförsörjningen i vårt kära Deutschneland, har vi bildat ett konsortium som kommer att köpa upp minst 70% av den Schvenska wasserkraften och tömma dammarna på wasser.

    De stora wassermagazinen som Schevrige har höjer grundwasserniveaun und förursakar ett fuktigare klimat, samt förstöring av stora landområden som under 100 år lagts under wasser och förstärt flora und fauna.

    Vi har das Vensterpartai mit oss, och kommer att ge tillbaks för alte käse.

    Helmut Braun-kohl.

  • Världsmedborgare
    Moderno skrev 2016-05-17 00:18:31 följande:
    Jag tror det finns en risk för att du har dubbelfel. Den olagliga bosättningen revs med ett oprövat lagstöd och saken är inte slutligt avgjord. Ett överklagande av länsstyrelsens beslut till mark-och miljödomstolen ska enligt svt vara ingivet för bara någon vecka sedan. Så vi får väl se var det landar.

    Beträffande ageranden på internet, däremot, finns det ändå relativt goda möjligheter att ingripa, men att det saknas resurser (tid, kunskap och möjlighet att prioritera) som gör att det är svårt att komma tillrätta med problem.

    Frontex kan jag för lite om, men om stora delar av Europa önskar ett ordnat gränsskydd tror jag inte det är oöverstigligt att få ett fungerande system på plats.
    Om du begår ett brott/gör nåt som inte är tilllåtet, så finns det alltid en lag som är tillämplig.
    Och jag hoppas vi är ense om att bosättningarna är olagliga?

    Blir det problem med att avhysa ockupanterna, det olagligt nyttjande av annans egendom, bryter mot parkerigsförbudet, förhindrar markägaren att bruka sin mark, nedskräpning, mijöbrott, hälsorisker, o.s.v, o.s.v.

    Varför jag räknar upp flera möjliga brottsrubriceringar är för att visa att det finns många lagar som kan vara tillämpliga. (Det finns säkert många fler)
    Och tar du med allt som kan tänkas vara tillämpligt när du vill ha dessa människor avhysta, så är jag till 100% säker på att ingen juridiskt kunnigl kommer att påstå att det inte går..., om det inte är deras försvarare som talar i sak om brottsmålet.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2016-05-17 08:44:10 följande:
    Om du begår ett brott/gör nåt som inte är tilllåtet, så finns det alltid en lag som är tillämplig.
    Och jag hoppas vi är ense om att bosättningarna är olagliga?

    Blir det problem med att avhysa ockupanterna, det olagligt nyttjande av annans egendom, bryter mot parkerigsförbudet, förhindrar markägaren att bruka sin mark, nedskräpning, mijöbrott, hälsorisker, o.s.v, o.s.v.

    Varför jag räknar upp flera möjliga brottsrubriceringar är för att visa att det finns många lagar som kan vara tillämpliga. (Det finns säkert många fler)
    Och tar du med allt som kan tänkas vara tillämpligt när du vill ha dessa människor avhysta, så är jag till 100% säker på att ingen juridiskt kunnigl kommer att påstå att det inte går..., om det inte är deras försvarare som talar i sak om brottsmålet.
    Det kan finnas en lag som tar sikte på en viss situation, men den spelar inte så stor roll om den inte går att tillämpa, t.ex. för att någon gärningsperson inte går att utpeka eller att det kostar för mycket att genomdriva en rättighet.

    När markägaren önskade avhysa en så stor grupp människor som i Malmö, visade det sig att de flesta regler du nämner (som förutsätter att det går att identifiera varje enskild person samt är förenad med mycket stora kostnader) inte gick att tillämpa eftersom de tydligt inte är avsedda för situationen. Därför använde Malmö stad ett oprövat sätt att få bort bosättningarna. Nu får vi kanske se om det var rätt att göra så. 

    Kan tilläggas att jag uppfattar att det görs gällande att avhysningen strider mot de konventionen om skydd mot de mänskliga rättigheterna, och skulle det visa sig att det är så kan man ju till och med fundera över om bosättningen verkligen var olaglig (jag har dock väldigt svårt att tro att någon mänsklig rättighet har kränkts). 

    Att driva ett stort antal parallella processer med stöd av olika regelsystem mot varje enskild person som ingår i en stor grupp olovliga bosättare tror jag ligger närmast till hands för rättshaveristen. Regelförenklingar låter som en rimligare väg att gå för att stävja bosättningarna.
    ------

    Just nu (apropå trådens ämne) är den viktigaste frågan vad regeringen (dvs. Anders Ygeman) har för plan att komma tillrätta med våldet mot polis, brandkår, sjukvård och andra myndighetsutövare.   
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?