• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2016-12-05 10:19:08 följande:
    Vilket land?
    Man tog upp Karolinska och jämförde deras vårdkvalitet med private aktörer bla vad jag minns. Det var flera olika kommunala, men jag mins bara Karolinska.
    ja, du skrev om undersökningar som jämfört privat sjukvård med statlig. Klart jag undrar vilket land du syftar på då, inte Sverige av förklarliga skäl.

    Du kanske kan länka till undersökningarna du läst?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Linnea1994
    FDFMGA skrev 2016-12-05 12:54:05 följande:
    ja, du skrev om undersökningar som jämfört privat sjukvård med statlig. Klart jag undrar vilket land du syftar på då, inte Sverige av förklarliga skäl.

    Du kanske kan länka till undersökningarna du läst?
    SVT nyheter för ca 1år sedan.
  • Linnea1994
    FDFMGA skrev 2016-12-05 12:54:05 följande:
    ja, du skrev om undersökningar som jämfört privat sjukvård med statlig. Klart jag undrar vilket land du syftar på då, inte Sverige av förklarliga skäl.

    Du kanske kan länka till undersökningarna du läst?
    Efterom du inte ens klarar av att googla så får jag väl hjälåa dej!
    http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2015/11/Patienter-mer-nojda-med-privatvard/

    http://www.dn.se/debatt/fakta-visar-att-privat-valfard-ar-effektivare-an-offentlig-1/

    http://www.aftonbladet.se/debatt/valfard/article21662405.ab
  • FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2016-12-02 13:19:31 följande:
    Nej det är ingen garanti. Däremot så klassas kvaliten inom det private bra mycket högre än från det staliga. Såg för ett tag sedan på nyhterna (SVT) där dom visade hur mycket sämre kvalitet det var inom statlig sjukvård.
    Linnea1994 skrev 2016-12-05 13:17:17 följande:
    Efterom du inte ens klarar av att googla så får jag väl hjälåa dej!
    www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2015/1.../

    www.dn.se/debatt/fakta-visar-att-privat-valfa.../

    www.aftonbladet.se/debatt/valfard/article2166...
    Jaha, jag tror nog att Svenskt kvalitetsindex jämförelse avser landstingssjukvård.

    Du kom ju med ett omdöme om statlig sjukvård.

    Ibland undrar jag om man får lära sig något överhuvudtaget i dagens skola.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Ja, och elever är mer nöjda med att gå till pizzerian än att äta skolmaten.

    Pizzerian behöver inte se till sådant som att maten är näringsriktig, allsidig, nyttig, anpassad till allergier och överkänsligheter, att alla får äta sig mätta eller ens att lokalen och maten räcker till alla, eller faktiskt att det ens finns en pizzeria på orten.

    Man plockar ut det man tycker känns intressant och lönar sig och skiter i resten - lite som privata aktörer inom sjukvården.
  • nihka
    Machmud Mohammed skrev 2016-12-04 12:22:08 följande:

    Studie om "mångfald"/mångkultur som bygger på intervjuer med 30 000 amerikaner, en av de största studierna i sitt slag. Den har "konstigt nog" aldrig uppmärksammats i Sverige:


    Putnam?s survey of 41 American cities and towns found people in ethnically diverse regions tend to be polite ? but also disengaged and wary.


    While Putnam believes there may be long-term benefits for some from immigration (including enhanced scientific and intellectual innovation), he?s become convinced the short-term effect on most cities is a drop in ?social capital.?


    People in diverse urban regions tend to seek shelter in their own little worlds. ?Diversity, at least in the short run, seems to bring out the turtle in all of us. ? The more ethnically diverse the people we live around, the less we trust them.?


    Putnam adds an additional disturbing discovery ? that ?in-group trust, too, is lower in more diverse settings.? In other words, people also become more distrustful even of members of their own ethnic group.


    ?Inhabitants of diverse communities tend to withdraw from collective life, to distrust their neighbours, regardless of the colour of their skin, to withdraw even from close friends, to expect the worst from their community and its leaders, to volunteer less, give less to charity and work on community projects less often, vote less ? have less faith that they can actually make a difference, and to huddle unhappily in front of the television,? Putnam writes in his report E Pluribus Unum: Diversity and Community in the 21st century.

    vancouversun.com/news/staff-blogs/ethnic-diversitys-inconvenient-truths


    Ja, bara man slänger ut alla fransktalande i Toronto och Vancouver så lämnar folk säkert TV-soffan och dansar på gatan med engelsktalande kanadensare. Eller så kastar man ut de engelsktalande.

    Men nej, Putnam hade en annan lösning till att människor inte känner sig hemma med varandra ska känna sig mer hemma med varandra. Vi umgås:

    "Putnam?s ideas for overcoming the divisive effects of diversity demand going beyond ?tolerance?; they focus on ?creating more opportunities for meaningful interaction across ethnic lines."
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-12-04 11:30:14 följande:
    Å andra sidan så hade vi i tråden om valet i USA en person som i månader envsades med att hävda att eftersom oddsen hos spelbolagen var för Hillary så skulle hon vinna enkelt.

    Det går alltså inte att vara så säker ens på oddsetsättarnas förmåga.
    För den med bättre tidsuppfattning står det förstås klart att jag hävdade detta och svarande på inlägg om det under ca en veckas tid.
  • Linnea1994
    nihka skrev 2016-12-05 14:11:19 följande:
    Ja, och elever är mer nöjda med att gå till pizzerian än att äta skolmaten.

    Pizzerian behöver inte se till sådant som att maten är näringsriktig, allsidig, nyttig, anpassad till allergier och överkänsligheter, att alla får äta sig mätta eller ens att lokalen och maten räcker till alla, eller faktiskt att det ens finns en pizzeria på orten.

    Man plockar ut det man tycker känns intressant och lönar sig och skiter i resten - lite som privata aktörer inom sjukvården.
    Nu snackar ni inte skolmat utan sjukvård!
    En privat vårdcentral kan INTE välja och vraka vilken vård dom vill ge, det är bara att lösa uppgiften!

    Förstår att det svider I er tokkommunisters ögon att det privata alltid slår det statliga/kommunala.....
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-12-06 11:29:04 följande:
    Se mitt nästa inlägg :)
    Hm, så skulle det vara. Tröttsamt att producera texter som tas bort för att man råkat citera någon som sysslar med personangrepp.

    Det vore mig främmande att kalla en vanlig anständig alliansväljare för skrikhöger, flera av mina bästa vänner är för övrigt alliansväljare.

    Skrikhöger är enligt mitt sätt att se oftast såväl ett intellektuellt och politiskt tillstånd som en synnerligen labil emotionell företeelse.

    Vet inte hur många gånger som någon kallat mig exempelvis ett pucko eller en stenkastare som av någon anledning tillåts fortsätta med ständiga personangrepp på FL.

    Men uppfattning är att det inte är möjligt att underskatta förmågan hos dessa skrikhögeraktivister.

    Hursomhelst är det bra att du numer förstått att sjukvården inte är statlig, men det är nog en bra bit på väg innan du kommer så långt att du kan fundera över hur metodiken vid en undersökning kan påverka resultatet.

    Jag har ingen synpunkt på om huruvida Svenskt kvalitetsindex jämförelse mellan offentlig och privat sjukvård utgick från ambitionen att så långt som möjligt se till att yttre effekter inte skulle påverka resultatet, som t ex att mätningarna avsåg jämförbara enheter med likvärdigt patientunderlag och upptagningsområde.

    Till exempel har man ju för privatskolor konstaterat att lärarna sätter högre betyg för samma prestation än vad lärare i kommunala skolor gör. Vore det så enkelt att höja kunskapsnivån hos eleverna vore det bara att sätta högsta möjliga betyg på alla elevprestationer för att uppnå en kunskapsskola i absolut världsklass.

    Skrikhögern är en intressant företeelse såtillvida att aktivisterna tycks påverka varandra sinsemellan mot allt större okunskap och allt mindre förmåga till självständigt tänkande.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive

    Här gör man sig till efter bästa förmåga ser jag.

    Gruppmobbare har förbrukat sin rätt att göra stora gester av personangrepp.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?