• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Moderno
    KillBill skrev 2017-07-01 22:08:11 följande:

    Kuratorerna har som privatpersoner lånat Sweden-kontot och de kan fritt ge utryck för sina åsikter på kontot (inom ramen för den svenska åsiktsfriheten). Det är alltså kuratorns åsikter och inte Svenska institutets som kommuniceras via kontot. Jag är tacksam för att det fungerar så och att inte myndigheten går in och modererar och styr vad som dessa privatpersoner ska få skriva och agera på Twitter. Dessutom så innebär inte en blockering att någon förhindras att ta del av  något som skrivs på Twitter eller ens det aktuella kontot. Går du in på Twitter utan att logga in så kan du läsa att som skrivs på kontot även om du är blockerad. Du kan däremot inte kommentera inlägg (eller förmedla hat och hot) på det aktuella kontot.  

    Även om det finns skillnader mellan att hyra en lokal från en myndighet och låna ett Twitter konto för att uttala sig i eget namn så finns det likheter och myndigheterna bör inte i något av fallen lägga sig i vad lokalen eller kontot används till så länge som man inte bryter mot regelverk eller lagstiftning. 


    Fanns det inte möjlighet att avaktivera kommentarsfunktionen? I så fall skulle ju varken spam eller hot mm ha förekommit på sidan samtidigt som man inte hade behövt blockera någon?

    Jag har nu läst rapporten, som var välskriven och lärorik, och min uppfattning har stärkts att här har det varit frågan om något synnerligen anmärkningsvärt, särskilt beträffande gallringen, men också i okunskapen (eller naiviteten) hur en myndighet - genom ställföreträdare eller på annat sätt - kan agera i sociala medier. Jag hoppas verkligen att detta blir ett varnande exempel för andra myndigheter.

    Återigen, det måste väl ha varit enklast att inte tillåta några kommentarer alls? Varför skulle en myndighet vilja uppmuntra detta samtidigt som man blockerar sådana konton som uppenbart inte är spam eller uttrycker olagligheter? (Förstår att det förekommer mycket idioti som man inte vill se i kommentarsfälten, men man måste vä i så fall, som rapporten slår fast, endera hitta en vettig lösning eller helt avstå från någon halvdålig lösning).
  • Moderno
    Flash Gordon skrev 2017-07-01 17:32:51 följande:

    Ett antal har jag för mig.

    Dessutom minst två polisanmälningar.

    En mot privatpersonen som upprättade registret. En mot myndgheten (eller anställda vid denna) för tjänstefel.

    Den första av dessa bedöms inte alls i rapporten.

    För den andra skriver man att ev tjänstefel förmodligen är "ringa" och därför ej straffbart men man vill inte föregripa åklagarens jobb. 

    Ett va de största myndighetsfiaskona på mycket länge.


    Har det skrivits om detta i "vanlig" media? Jag är en stor mediekonsument på nätet och i radio, men jag kan inte dra mig till minnes att jag läst särskilt mycket om detta.

    Känns onekligen som ett riktigt bra uppslag.
  • KillBill
    Moderno skrev 2017-07-01 22:48:42 följande:
    Fanns det inte möjlighet att avaktivera kommentarsfunktionen? I så fall skulle ju varken spam eller hot mm ha förekommit på sidan samtidigt som man inte hade behövt blockera någon?

    Jag har nu läst rapporten, som var välskriven och lärorik, och min uppfattning har stärkts att här har det varit frågan om något synnerligen anmärkningsvärt, särskilt beträffande gallringen, men också i okunskapen (eller naiviteten) hur en myndighet - genom ställföreträdare eller på annat sätt - kan agera i sociala medier. Jag hoppas verkligen att detta blir ett varnande exempel för andra myndigheter.

    Återigen, det måste väl ha varit enklast att inte tillåta några kommentarer alls? Varför skulle en myndighet vilja uppmuntra detta samtidigt som man blockerar sådana konton som uppenbart inte är spam eller uttrycker olagligheter? (Förstår att det förekommer mycket idioti som man inte vill se i kommentarsfälten, men man måste vä i så fall, som rapporten slår fast, endera hitta en vettig lösning eller helt avstå från någon halvdålig lösning).
    Har du själv ett twitterkonto? Utan Interaktion blir Twitter meningslöst. Swedenkontot har fungerat utmärkt sedan det lanserades 2012 och om inte SI hade upphört med att nollställa blockeringslistorna vid byte av kuratorer vid årsskiftet så hade inte SI hamnat i denna soppa. Jag hoppas nu att allt återgår till som det fungerade före årskiftet.
  • K Markatta

    Nytt bottenbetyg för finansminister Magdalena Andersson.

    I en opinionsundersökning där personer på ledande poster inom näringslivet tillfrågats är det endast 9% som uppger att de har förtroende för henne medan 88% svarar att de har litet eller inget förtroende:

    www.di.se/nyheter/m-tar-hem-kampen/

  • Moderno
    KillBill skrev 2017-07-01 23:05:55 följande:

    Har du själv ett twitterkonto? Utan Interaktion blir Twitter meningslöst. Swedenkontot har fungerat utmärkt sedan det lanserades 2012 och om inte SI hade upphört med att nollställa blockeringslistorna vid byte av kuratorer vid årsskiftet så hade inte SI hamnat i denna soppa. Jag hoppas nu att allt återgår till som det fungerade före årskiftet.


    Nej, det har jag inte och borde kanske ha tagit reda på mer hur twitter fungerar för att få en helhetsbild. Kanske SI också borde ha gjort?

    Nåväl, en intressant historia vars utveckling blir intressant att följa.
  • Moderno
    Moderno skrev 2017-07-02 01:57:19 följande:

    Nej, det har jag inte och borde kanske ha tagit reda på mer hur twitter fungerar för att få en helhetsbild. Kanske SI också borde ha gjort?

    Nåväl, en intressant historia vars utveckling blir intressant att följa.


    Det enda twittrande (eller vad det kallas) som jag någonsin har läst (tror jag) är Trumps, för övrigt (för att roas, förfasas och informeras). Twitter ger mig verkligen ingenting av värde i övrigt.
  • Moderno
    Moderno skrev 2017-07-02 02:00:35 följande:

    Det enda twittrande (eller vad det kallas) som jag någonsin har läst (tror jag) är Trumps, för övrigt (för att roas, förfasas och informeras). Twitter ger mig verkligen ingenting av värde i övrigt.


    (Inlägget postades av någon anledning innan jag skrivit klart)

    ...och hans (Trump) konto innehåller väl inga kommentarer?
  • KillBill
    Moderno skrev 2017-07-02 02:02:51 följande:
    (Inlägget postades av någon anledning innan jag skrivit klart)

    ...och hans (Trump) konto innehåller väl inga kommentarer?

    Det finns alltid kilometervis med kommentarer på varenda tweet som Donald Trump skriver. 


    Det går förmodligen inte att stänga av möjligheten att kommentera dina inlägg (har aldrig hört talas om det) Antagligen måste man då blocka alla på hela Twitter och det låter sig av förklarliga skäl inte göras. Det är därför som blockeringsfunktionen finns och som gör det möjligt att stänga av möjligheten för vissa twittrare från att läsa eller kommentera dina inlägg. Det kan handla om twittrare  som skriver rasistiska inlägg eller skriver hat- eller hotfulla meddelanden. Jag är övertygad om att exempelvis Carl Bild hade en lång blockeringslista på sitt Twitterkonto när han var utrikesminister och att svenska myndigheter på Twitter har detsamma. Därför förstår jag inte varför privatpersoner som lånar Sweden kontot skulle ges denna möjlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Moderno skrev 2017-07-01 22:51:19 följande:
    Har det skrivits om detta i "vanlig" media? Jag är en stor mediekonsument på nätet och i radio, men jag kan inte dra mig till minnes att jag läst särskilt mycket om detta.

    Känns onekligen som ett riktigt bra uppslag.
    Du kan väl inte ha missat det om du var på nätet under ett par veckor i maj när det hände? Den här tråden har säkert 50+ inlägg om det. Och några till nu.

    Vi är några här som är upprörda över myndigheter som leker aktivister och pekar ut 12000 användare som "rasister" bara lite hipp som happ. Med allt extra tillbehör som var i denna soppa.

    Några av gammel-media som skrev om saken, en länk per media:

    https://www.svd.se/twitter-haveri-uppror-expert-kan-vara-asiktsregistrering

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-blockade-av-sveriges-officiella-twitterkonto

    https://www.metro.se/artikel/d%C3%A4rf%C3%B6r-br%C3%A5kar-alla-om-sweden-kontot

    https://www.sydsvenskan.se/2017-05-16/en-myndighet-far-inte-blocka-i-blindo

    http://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/ledare/staten-ska-inte-recensera-twitterkonton-1.4291134

    https://www.kkuriren.se/kronikor/myndigheter-ska-inte-bete-sig-hur-som-helst/

    Men rappoteringen och diskusionen var klart större i alternativ media.


Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?