• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2018-04-09 20:51:03 följande:
    Konstigt svar av dig med tanke på att det inlägg du svarar på handlar om att Finland lämnade ut judar till nazityskland. 
    Du kan också ta och läsa inlägg 8990 och fundera lite över varför Sverige nekade judiska flyktingar inresa i Sverige lång in under kriget och vad deras fortsatta öde blev.

    Jag känner heller inte till några finska exempel på detta:



    men det kanske du gör?


    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Abegayle70
    nattuw skrev 2018-04-09 20:43:13 följande:
    Av de tv-bilder jag sett tycks det som om det oftast är "motdemonstranter" som ställer till oredan. Det oavsett vilken sida som är demonstrant respektive motdemonstrant.
    Ännu en orsak att flytta ut nazidemonstrationerna dit ingen blir störd.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-04-09 20:54:44 följande:
    Det är lika gammalt som socialdemokraternas rasbiologi. Tycker du det känns relevant idag?
    Ja i dessa tider känns kampen mot rasbiologi och nazism mycket aktuell. 

    Socialdemokraternas? Den svenska rasbiologin hade i riksdagen stöd från nästan alla partier såsom liberalerna, högern och bondeförbundet. Det rådde tyvärr politisk samsyn kring rasbiologin.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Bobby Clarke
    KillBill skrev 2018-04-09 21:04:25 följande:

    Ja i dessa tider känns kampen mot rasbiologi och nazism mycket aktuell. 

    Socialdemokraternas? Den svenska rasbiologin hade i riksdagen stöd från nästan alla partier såsom liberalerna, högern och bondeförbundet. Det rådde tyvärr politisk samsyn kring rasbiologin.


    Vilket parti regerade när det stämplades ett J i judarnas pass?
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2018-04-09 20:57:33 följande:
    Du kan också ta och läsa inlägg 8990 och fundera lite över varför Sverige nekade judiska flyktingar inresa i Sverige lång in under kriget och vad deras fortsatta öde blev.

    Jag känner heller inte till några finska exempel på detta:

    men det kanske du gör?

    Den finske historieforkaren Oula Silvennoinen har kommit fram till att Finland deporterade ca 500 judar till Nazityskland i utbyte mot att tyskarna utlämnade sovjetiska krigsfångar av finsk härkomst till Finland.

    sv.wikipedia.org/wiki/Einsatzkommando_Finnland

    Vad tror du om dessa judars fortsatta öde?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Bobby Clarke skrev 2018-04-09 21:16:11 följande:
    Vilket parti regerade när det stämplades ett J i judarnas pass?

    Socialdemokraterna och Bondeförbundet (idag centerpartiet) regerade i koalition 1938


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2018-04-09 21:20:20 följande:

    Den finske historieforkaren Oula Silvennoinen har kommit fram till att Finland deporterade ca 500 judar till Nazityskland i utbyte mot att tyskarna utlämnade sovjetiska krigsfångar av finsk härkomst till Finland.

    sv.wikipedia.org/wiki/Einsatzkommando_Finnland

    Vad tror du om dessa judars fortsatta öde?


    Docent Lars Westerlund menar att det var ett femtiotal.
    Oavsett om det var 50 eller 500 var det förfärligt. Är du nöjd med det svaret?
     Hur många judar vägrade Sverige inresa fram till 1943?
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2018-04-09 21:33:39 följande:
    Docent Lars Westerlund menar att det var ett femtiotal.
    Oavsett om det var 50 eller 500 var det förfärligt. Är du nöjd med det svaret?
     Hur många judar vägrade Sverige inresa fram till 1943?
    Jag känner inte till antalet men det var ett fruktansvärt misstag.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2018-04-09 21:38:19 följande:
    Jag känner inte till antalet men det var ett fruktansvärt misstag.
    Bra, då kanske vi kan vara överens om att både Finland och Sverige gjorde fruktansvärda misstag under WW2, och avsluta denna metadiskussion?

    För mitt vidkommande är den delen av diskussionen avslutad.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Padirac
    Abegayle70 skrev 2018-04-09 20:57:33 följande:
    Du kan också ta och läsa inlägg 8990 och fundera lite över varför Sverige nekade judiska flyktingar inresa i Sverige lång in under kriget och vad deras fortsatta öde blev.

    Jag känner heller inte till några finska exempel på detta:

    men det kanske du gör?


    Den skylten är ingen officiell Svensk hållning - det är en skylt av en rasistisk bokhandlare som bötfälldes av Svenska rättssystemet 1941

    www.levandehistoria.se/content/1356

    "Einar Åberg var aktiv antisemit redan på 1920-talet. I oktober 1941 tar han över en bokhandel och sätter då upp en skylt i fönstret som nekar judar och halvjudar tillträde. Skylten chockerar stockholmarna och bråken utanför affären blir många. Han anklagas snart för förargelseväckande beteende och döms till 180 kronor i böter. Dessutom måste skylten tas ned. Polisen är sedan tvungen att flera gånger handgripligen ta bort den och liknande skyltar från fönstret. Einar Åberg startar samma månad ”Sveriges Antijudiska Kampförbund” och lämnar snart bokhandeln för mer politisk verksamhet."

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?