• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2021-10-20 19:57:04 följande:
    Jaha, men jag svarade förmodligen på dina funderingar kring begreppet blågul.

    Det är helt okej att kalla den brunblå alliansen för blågul om man så önskar, och det utan att man hänvisar till Wikipedia eller något annat man har behov att att tillskriva auktoritet på området.

    Själv tycker jag att brunblå är en träffsäker benämning.

    SvD har förövrigt en podd där pejorativa politiska benämningar diskuteras.

    www.svd.se/oppna-era-hjartan-for-jimmie-akesson
    Vilken allians? Blåbrun finns lika lite som blågrön eller blåröd. De SD vill regera med vill inte regera med SD. 

    Jag kommer inte att kalla det här gamla nasse-inspirerade partiet för något annat än brunt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-10-20 10:02:38 följande:
    Du är för rolig. Som att du inte skulle vara fullt medveten om vilken färg SD ges i offentliga sammanhang.
    SD ges offentligt färgen brun - det baseras på deras historia (de bildades av nazister, nynazister, fascister och neofascister och rasister och vitmakt) och deras främslingsfientlighet och (öppna)etnonationalism
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2021-10-20 20:02:02 följande:
    Det är relationen fluff kontra innehåll jag uppskattar.
    Det låter en smula ekivokt.
  • Digestive
    Padirac skrev 2021-10-20 21:25:09 följande:
    SD ges offentligt färgen brun - det baseras på deras historia (de bildades av nazister, nynazister, fascister och neofascister och rasister och vitmakt) och deras främslingsfientlighet och (öppna)etnonationalism
    Inte i riksdagen, inte i etablerad media, inte i skolmaterial och inte heller i det offentliga majoritetssamhället i övrigt.

    Din slutsats tordes vara att Sverige har normaliserat brun politik sedan SD tog plats i den allmänna etern.

    Du kanske ska skriva några rader i tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska? om det här? - för visst ger de officiellt färgen gul åt SD.

    Det är lite intressant hur den här mindre samhällsdiskussionen har börjat röra om saker och ting i det större. Kanske en del saker har börjat hamna på lite tydligare platser - som att exempelvis vänsterns ytterligheter och majoritetssamhället inte alls är samma saker, vilket nämnda ytterligheter verkar ha trott en längre tid.

    Aja, who cares?
  • nihka
    KN75 skrev 2021-10-20 11:44:58 följande:

    Nej, jag liksom allt fler har tappat förtroendet för regeringen.
    Ännu mera har jag tappat förtroendet för de extremt få men väldigt högljudda i den här tråden. Jag tror aldrig jag har hört någon liten minoritet med bara stöd av 9% ta sig sådana otroliga brösttoner.
    De extrema få 9% verkar klara av att inbilla sig själva att de sitter på den enda sanningen medan den stora majoriteten på 85 eller 91% enligt de högljudda extrema inte fattar någonting.
    Troligt?
    Ja faktiskt, i de extremas lilla värld lyckas de inbilla sig själva att det inte bara är troligt utan helt sant!

    Om SD skulle bli ett stödparti till en M/KD-regering så kommer de självfallet inte ha mera makt eller inflytande än vad V har haft över S/MP-regeringen.

    Har de högljudda extremt få alltid försökt skrämma människorna på samma sätt för V som du försöker skrämma dem för SD?

    De extremt få framstår som desperata i de pinsamma försöken att hota och skrämma människor.

    De allra flesta väljare, faktiskt näst intill alla, är mycket smartare än vad ni extrema vänsterpropagandister inbillar er själva.
    Ni inbillar er själva att ni är någon sorts elit, ni inbillar er att ni själva skulle veta bättre än alla vanliga Svenska innevånare, det är ert allvarligaste problem. Er inbillade världsbild och er extrema tro om er själva är så tokfel. 

    Sittande regering är oduglig. Det är bara att titta på vad de har gjort och hur Sveriges samhällsproblem och kriminaliteten har utvecklats under deras tid vid makten.
    De har lyckats ställa till det så att kriminaliteten har blivit fruktansvärd och också så att nu måste alla som arbetar betala ännu mycket mera i skatt.
    Det råder ingen tvekan om att de har misslyckats. Det allra största misslyckandet är ett oproportionerligt stort inflytande av ett extremistparti MP som bara representerar 3-4% av väljarna.

    Om det skulle bli så att vi får en M/KD-regering för landet Sverige och för Svenskarnas bästa så kommer självfallet denna regering att ha makten och inte något stödparti.
    Om SD skulle vara stödparti till regeringen M/KD så kommer självfallet SD att i högre utsträckning sköta sina kort rätt om de överhuvudtaget vill ha något litet inflytande i någon enda liten detaljfråga.
    SD skulle vara just ett stödparti, de skulle ju inte sitta i regeringen utan i jämförelse vara i ungefär motsvarande position som V (VPK) har varit till S/MP-regeringen.  

    Under nuvarande regering har V, trots sin betydligt större storlek än MP, haft mycket litet inflytande i jämförelse med det pyttelilla partiet MP som faktiskt suttit i regeringen och har haft mycket stort inflytande. Ett vansinnigt inflytande som väljarna nu har tröttnat på.

    Det finns inget som tyder på att SD skulle kunna ha större inflytande än vad V har haft, inte på annat sätt än att SD:s sakpolitik i för väljarna viktiga frågor i högre utsträckning stämmer överens med dem som i sådant fall har den riktiga makten, alltså M/KD.

    KD skulle sannolikt vara ett  mindre parti men ha mycket större makt än SD. Precis som MP har haft i relation till VPK.
    SD skulle inte alls få någon makt på det sätt som t ex lilla MP som ju faktiskt har suttit i regeringsställning.

    Det fungerar inte längre att försöka skrämma människor för SD.
    Alltfler önskar byta regering, särskilt med hänsyn till väljarnas viktigaste frågor, och då är det enda vettiga alternativet en M/KD-regering.
    Det begriper väljarna.

    V har kommit med massor av högljudda uttalanden som i praktiken visat sig inte ha någon effekt överhuvudtaget eftersom makten har tillhört S/MP.
    På samma sätt kan SD komma med uttalanden som inte har någon effekt eftersom makten skulle tillhöra M/KD.

    Det är ju hur självklart som allra helst, alla fattar det (utom de extrema få 9%?) att vare sig V eller SD kan någonsin få igenom ett enda förslag i Riksdagen om förslaget går emot de partier som har makten.


    Så det fungerar inte att försöka skrämma människor för SD,
    vare sig för SD eller för VPK.
    Vad du inte begriper är att väljarna består av en massa människor som röstar på OLIKA partier och att dessa personer får ha precis vilka åsikter de vill samt uttrycka dem. Vidare att en omröstning på FL inte är någon vetenskaplig studie. Du får inte tillskriva FL så mycket betydelse. Det är inte någon från redaktionen som kommer bli statsminister.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Digestive skrev 2021-10-20 22:00:05 följande:

    Inte i riksdagen, inte i etablerad media, inte i skolmaterial och inte heller i det offentliga majoritetssamhället i övrigt.

    Din slutsats tordes vara att Sverige har normaliserat brun politik sedan SD tog plats i den allmänna etern.

    Du kanske ska skriva några rader i tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska? om det här? - för visst ger de officiellt färgen gul åt SD.

    Det är lite intressant hur den här mindre samhällsdiskussionen har börjat röra om saker och ting i det större. Kanske en del saker har börjat hamna på lite tydligare platser - som att exempelvis vänsterns ytterligheter och majoritetssamhället inte alls är samma saker, vilket nämnda ytterligheter verkar ha trott en längre tid.

    Aja, who cares?


    Åjo, visst belyser etablerad media och allt material som vilar på vetenskaplig grund SDs bruna ideologi. Ok, swebbtv, samnytt och SDs släptåg av debattörer framhåller osanningar om såväl SD som andra partier.

    Att SD valt den liberala färgen gult förändrar inte att de är bruna.

    SDs vänner här i tråden och på FL i övrigt verkar däremot tro att de utgör majoritetssamhället utifrån de argument som radas upp. Det är ju inte fallet och oavsett vilka majoritetssamhället nu skulle bestå av förändrar det inte faktum att SD har en brun ideologi.
  • nattuw

    Så en tråd om regeringen har förvandlats till en tråd om SD. Är verkligen SD en så stor influens för regeringspartierna att en tråd om regeringen till största delen måste handla om SD?

    Eller är det hela bara ett sätt att försöka rikta uppmärksamheten bort från regeringens otaliga misslyckanden?

  • Digestive
    Padirac skrev 2021-10-20 23:34:49 följande:
    Åjo, visst belyser etablerad media och allt material som vilar på vetenskaplig grund SDs bruna ideologi. Ok, swebbtv, samnytt och SDs släptåg av debattörer framhåller osanningar om såväl SD som andra partier.

    Att SD valt den liberala färgen gult förändrar inte att de är bruna.

    SDs vänner här i tråden och på FL i övrigt verkar däremot tro att de utgör majoritetssamhället utifrån de argument som radas upp. Det är ju inte fallet och oavsett vilka majoritetssamhället nu skulle bestå av förändrar det inte faktum att SD har en brun ideologi.
    Och likväl ger samma medier SD en gul färg i offentliga sammanhang liksom spekulerar kring potentiella samarbeten i termer som blågult.

    När dock övriga förhåller sig till samma etablerade färgspråk så haglar det beskyllningar och etiketter.

    Men varför ska jag bry mig mer än nödvändigt om hyckleri? Jag har annat att fundera på än varför folk försöker trycka kameler genom nålsögon.
  • RebeckaZ70
    nattuw skrev 2021-10-21 00:38:38 följande:

    Så en tråd om regeringen har förvandlats till en tråd om SD. Är verkligen SD en så stor influens för regeringspartierna att en tråd om regeringen till största delen måste handla om SD?

    Eller är det hela bara ett sätt att försöka rikta uppmärksamheten bort från regeringens otaliga misslyckanden?


    Saknar man egna idéer får man ägna sig åt smutskastning av andra.

    Den här S-MP regeringen är patetisk.
    Another wild hearted woman
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2021-10-21 00:38:38 följande:

    Så en tråd om regeringen har förvandlats till en tråd om SD. Är verkligen SD en så stor influens för regeringspartierna att en tråd om regeringen till största delen måste handla om SD?

    Eller är det hela bara ett sätt att försöka rikta uppmärksamheten bort från regeringens otaliga misslyckanden?


    Olika perspektiv.

    Det finns ju inget annat reellt alternativ till regeringen än en brunblå allians.

    Vissa förmår att göra en enkel konsekvensanalys, andra inte.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?