• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Snart lycklig
    Redan47 skrev 2015-05-01 20:18:00 följande:

    Så fint att ta del av erfarenheter. Synen på hälsa o kontroller som skiftar sånöver landet ja verkligen märkligt. Men super bra tycker jag att vi delar kunskap o på det sättet kan vi påverka mer.

    Jg: trött- riktigt innerligt trött. Mår illa idag nästan hela dagen till o från. Jag kräks Inte-bara gungig i magen o känner mig yr åksjuk typ. Har oxå erfarit nu kan inte , törs inte bära mitt barn barn på 13kg. Känner av i livmoder o rygg omg. Hade ont hela för natten igår... Ja, jag är tyvärr i sämre kondition än vad som är normalt just nu, ingen perfekt kombo m graviditet. Kommer successivt lägga in övningar efter vecka 12, stärka rygg, core, o leder. Ramlade ner för vår trapp för ca 1,5år plus trasig handled över sommaren i fjol, som ackumulerat min oförmåga att hålla kondis o kropp i hälsa. Så jag kämpar psykiskt m att acceptera läget, som med kortison oxå ökat ännu ner i vikt än vad jag absolut tycker är okey. SL:jag har väl en tös jag med då.... För jag är helt förställd.... Jag behöver verkligen veta om det bor någon i mig på riktigt, tisdag, äntligen. Lättare acceptera o räknar ner att få trappa ner medicin. Jag har aldrig upplevt denna trötthet o illamående tidigare. Kram på er alla!


    Ja, visst är det bra att vi kan ventilera och ta del av erfarenheter här.

    Tänk, jag mådde bara lite lite illa i början och då väntade jag ju först trillingar och hade mkt höga hcg-värden som dessutom ökade raskt. Jag tog dock hög dos Prednisolon (30 mg) redan då. Har inte hört det förut, men du nämnde att kortison tar bort illamående, stämmer det?

    Hur mkt kortison tar nu nu? Jag är nu nere på 22,5 mg.
  • Snart lycklig
    weeme skrev 2015-05-01 21:35:13 följande:

    Jag väntar två veckor framåt på UL för att få veta att någon bor här, vill gärna känna fler gravidsymptom så jag kan bli lugnad.. Äter c-vitamin sedan ET, ska fortsätta med det ett tag!

    Jag minns inget om glucosbelastning, men jag kanske aldrig fattade vad det var prover tog de ju det minns jag... (Förra graviditeten då).


    Lång väntan, men du ska se att allt är bra. Vilken vecka är du i nu?
  • weeme
    Snart lycklig skrev 2015-05-03 22:14:47 följande:
    Lång väntan, men du ska se att allt är bra. Vilken vecka är du i nu?
    5+6 i dag. Önskar mig fler gravidsymptom i kommande veckan, vill bli lugnad...
  • Snart lycklig
    weeme skrev 2015-05-03 22:23:48 följande:

    5+6 i dag. Önskar mig fler gravidsymptom i kommande veckan, vill bli lugnad...


    Tycker mig inte komma ihåg att jag hade så mkt symptom då heller.

    Nu däremot dras jag med en hemsk halsbränna.
  • bullenochgrisen

    Ja gå ner i tid, det låtersom en bra idé. Man ska lyssna på kroppen och man blir bara tyngre och tyngre. Skönt att stressa ner lite också, både kropp och huvud orkar inte i samma tempo som förut, kroppen och huvudet jobbar ju dygnet runt som gravid. Tiden går så jäkla snabbt! Jag går in i vecka 30 nu, känns overkligt. Skötväskan är jag galet förälskad i, den är så snygg!! Och det bästa är att den bara kostar 99:- på stadium hihi :)


    Snart lycklig skrev 2015-05-03 22:05:15 följande:

    Vad skönt! Jag ska gå ner lite i tid från och med imorgon. Under maj tänkte jag plocka ut lite inarbetad ledighet, så får jag ändå full lön. Tänkte arbeta 3-4 dgr per vecka. Sedan blir det nog del- eller heltidssjukskrivning. Sover jättedåligt, supertrött de kvällar jag arbetar och ganska mkt tyngd att bära på. Dessutom är jag ju inte 23 år heller (tyvärr). Jag går ini v 27 på torsdag och fattar ingenting..... ;)

    Var har du köpt din fina skötväska som du lagt ut en bild på i din fina blogg?


  • bullenochgrisen

    Det kommer! De första veckorna innan man börjar känna bebis rörelser är nervösa och man är så orolig pga. Att man inte får någon respons ifrån bebis, inte alltid man förstår att man har en bebis i magen heller då :)

    mitt illamående kom där i vecka 6 men blev som värst vid vecka 9 typ. Och då hade jag ömma bröst och molande värk i livmodern. Åt ju Progynon och tog Lutinus så många besvär var säkert från medicinerna. Men många känner ju inte av symtomen alls.


    weeme skrev 2015-05-03 22:23:48 följande:

    5+6 i dag. Önskar mig fler gravidsymptom i kommande veckan, vill bli lugnad...


  • TyckOmMig

    Snart lycklig-jag hade inte klarat mig lika bra utan mina Omeprezol och Gallieve mot halsbrännan.Se till att få Omeprezol utskrivet på recept mycket billigare!Tar dessa morgon och kväll utskrivna av min läkaren på SPEC MVC.

    På onsdag den 6/5 dags för glukosbelastningen!

    Nästa onsdag igen 13/5 nytt TUL!

  • zaq1234

    M

    Ny vecka! Vad händer för oss?

    Lycka till på tisdag till Redan!

    Snart lycklig, spännande vad din BM säger på tisdag ang glukosbelastning, samt att höra om dina övriga värden.

    Tyckommig, varför ska du göra glukos belastning? Är det standard i ditt landsting?

    Själv ska jag till BM på fredag på extra koll på eget initiativ, tyckte det var långt med 4 veckors intervall. Är idag 27+1.

    Är det ngn annan som har ngn koll denna vecka?

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus