• Gert

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-09-21 21:35:59 följande:

    S 23.2% i Yougov. sept.
    (Salladskommunisterna under strecket för fjärde mätningen i rad med 3.9%.)


    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
    Du litar alltså på resultatet från en opinionsundersökning som använder sig av en självrekryterad panel? Statsvetare brukar ranka den typen av opinionsundersökningar som mindre tillförlitliga. politologerna.wordpress.com/2015/10/16/en-rankning-av-svenska-valjarbarometrar/

    I dagens DN/Ipsos får socialdemokraterna 26 procent av rösterna. MP ökar och får i den här undersökningen 4 procent.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-09-21 21:35:59 följande:

    S 23.2% i Yougov. sept.
    (Salladskommunisterna under strecket för fjärde mätningen i rad med 3.9%.)


    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
    Jag noterar för övrigt att socialdemokraterna och MP ökar i denna undersökning (MP ökar med 1,1%!) medan Moderaterna och KD tappar. Snart har FI gått om KD i opinionen..
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-09-21 22:23:03 följande:
    I dagens DN/Ipsos får socialdemokraterna 26 procent av rösterna. MP ökar och får i den här undersökningen 4 procent.
    KillBill skrev 2016-09-21 22:30:26 följande:
    Jag noterar för övrigt att socialdemokraterna och MP ökar i denna undersökning (MP ökar med 1,1%!) medan Moderaterna och KD tappar. Snart har FI gått om KD i opinionen..
    Hur läser du egentligen?

    ipsos.se/160922-dn-ipsos-september-sma-forandringar-i-partiernas-valjarstod

    S och MP är oförändrade på 26% respektive 4%, en nedgång för regeringspartierna med 8 procentenheter sedan valet.

    KD är med sina 4% dubbelt så stora som Fi som har 2%.


  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-09-22 00:19:11 följande:
    KillBill skrev 2016-09-21 22:30:26 följande:Jag noterar för övrigt att socialdemokraterna och MP ökar i denna undersökning (MP ökar med 1,1%!) medan Moderaterna och KD tappar. Snart har FI gått om KD i opinionen..
    Hur läser du egentligen?

    ipsos.se/160922-dn-ipsos-september-sma-forandringar-i-partiernas-valjarstod

    S och MP är oförändrade på 26% respektive 4%, en nedgång för regeringspartierna med 8 procentenheter sedan valet.

    KD är med sina 4% dubbelt så stora som Fi som har 2%.


    Jag kommenterade den Yougov-undersökning som Rataxes postade ett inlägg om (den undersökning som gladde Rataxes men vars resultat jag egentligen inte tror på).
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-09-22 00:23:10 följande:

    Jaha, det var i den icke tillförlitliga undersökningen som MP ökade Glad


    Precis
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-09-22 00:23:10 följande:
    Jaha, det var i den icke tillförlitliga undersökningen som MP ökade Glad
    Finns nog ingen egentlig anledning att tvivla på YouGov när det gäller sossarna.

    YG förutspådde S på 29,5 dagarna innan valet 2014 och gav dem 29,9 på valdagen. Sossarna fick 31,0.

    YG:s fel på sossarna skulle alltså vara 3,5% så givet samma felmarginal skulle dagens 23,3 skulle i så fall vara 24,1.

    Det låter rimligt med tanke på att SD tagit massor från sossarna. 

  • K Markatta

    Yougov redovisade en ökning för S vilket får bedömas som ytterst tveksamt Glad

    Annars är skillnaden mellan mätningarna inte särskilt stor. 26% mot 23% för S. Även för Bills favoritparti - sett till antalet inlägg - SD har skillnaden mellan mätningarna minskat. 19% hos Ipsos och 25 i Yougov. Här har det väl skilt 10 procentenheter tidigare.

    Det är nog naturligt att mätningarna sammanfaller mer och mer ju närmare valet vi kommer. Inte så kul kanske för det egna anseendet att visa 10 procentenheter fel i en mätning strax före valet.

  • K Markatta

    S är med sina 25% i oerhört stort behov av att samarbeta med flera andra partier för att kunna sitta kvar vid makten som Löfven säger att de ska göra oavsett hur dåligt valresultatet blir.

    Trots det kan de inte nämna ett enda parti som de är intresserade av att samarbeta med utan säger att de går till val på egen hand:

    www.dn.se/nyheter/politik/ny-valrorelse-i-sikte-utan-miljopartiet/

    Så kan man ju förstås göra. Gå till val på den egna politiken och sedan efter valet se vilka möjligheter till samarbete som finns. Men då blir det ju lite märkligt att man samtidigt inte tycker att det räcker att huvudmotståndaren M, som är jämnstora med S, pekat ut tre partier man vill samarbeta med och att de tillsammans går till val på sin egen politik.

    Jag tycker att man ska vara konsekvent och ställa samma krav på S och M. Antingen är det OK att man går till val på sin egen politik och undersöker samarbetsmöjligheterna efter valet eller så ska Stefan Löfven ge ett exakt besked om hur han tänker förhålla sig till MP, V och Fi om de kommer in.

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?