• Gert

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-09-25 00:54:57 följande:
    Det är ju i huvudsak socialdemokraterna som har fått igenom sin politik så Jag tror att socialdemokraterna är rätt nöjda med samarbetet med MP.

    Det är rätt lustigt egentligen, det är många som hävdar att MP är ett farligt parti men både alliansen och socialdemokraterna haft ju nära och fungerande samarbete med miljöpartiet. Jag anser därför, tvärtemot dig, att MP är ett pragmatiskt och ofarligt parti.

    Jag läste för ett tag sedan att framträdande moderater nu öppnar för samarbete med MP efter nästa val.

    www.dn.se/nyheter/politik/m-politiker-oppnar-for-samarbete-med-mp/
    Har svårt att tro att det kan bli mer än ett samarbete i vissa enskilda frågor. Vad gäller energipolitik står ju partierna så lång ifrån varandra som man bara kan komma.

    Så länge MP är proppfullt av islamistiska lallare kommer jag att fortsätta hävda att det är ett farligt parti, deras energipolitik är dessutom en fara för Sverige och hela norden. Det enda parti som är farligare skulle isåfall vara F?.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-09-25 00:54:57 följande:
    Det är ju i huvudsak socialdemokraterna som har fått igenom sin politik så Jag tror att socialdemokraterna är rätt nöjda med samarbetet med MP.
    Ja, och miljöpartisterna är desto mer missnöjda. De vill nog inte agera slagpåse en gång till i en ny Löfven-regering. Stefans regeringsunderlag minskar och minskar. Det blir väl bara kamrat 4% kvar vid nästa val.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-09-25 01:13:42 följande:
    Ja, och miljöpartisterna är desto mer missnöjda. De vill nog inte agera slagpåse en gång till i en ny Löfven-regering. Stefans regeringsunderlag minskar och minskar. Det blir väl bara kamrat 4% kvar vid nästa val.
    Mm, men i och med att kamrat rasist inte gärna kan agera passivt stöd till en Kinberg Batra-regering utan att anhängarna vänder sig mot ledarna så är Kinberg Batras regeringsunderlag försvinnande litet.

    Jag gissar att partistrategerna inom alliansen sörjer - eller snarare sliter sitt hår - för att de lät Ebba stjälpa den överenskommelse som hade inneburit att alliansen hade kunnat bilda regering utan problem om de blivit större än de rödgröna vid nästa val.

    Politik är det omöjligas konst, det skulle inte förvåna mig om nästa regering är blocköverskridande, leds av Löfven och att vare sig V eller MP eller M ingår i den.

    Vilken allianspolitiker vill bli hågkommen som den som bjöd in ett rasistparti, förutom Ebba - men KD lär knappast komma över fyra procent vid nästa val.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-09-25 09:48:15 följande:
    Mm, men i och med att kamrat rasist inte gärna kan agera passivt stöd till en Kinberg Batra-regering utan att anhängarna vänder sig mot ledarna så är Kinberg Batras regeringsunderlag försvinnande litet.

    Jag gissar att partistrategerna inom alliansen sörjer - eller snarare sliter sitt hår - för att de lät Ebba stjälpa den överenskommelse som hade inneburit att alliansen hade kunnat bilda regering utan problem om de blivit större än de rödgröna vid nästa val.

    Politik är det omöjligas konst, det skulle inte förvåna mig om nästa regering är blocköverskridande, leds av Löfven och att vare sig V eller MP eller M ingår i den.

    Vilken allianspolitiker vill bli hågkommen som den som bjöd in ett rasistparti, förutom Ebba - men KD lär knappast komma över fyra procent vid nästa val.
    www.dn.se/nyheter/politik/ny-valrorelse-i-sikte-utan-miljopartiet/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2016-09-25 01:07:55 följande:
    Har svårt att tro att det kan bli mer än ett samarbete i vissa enskilda frågor. Vad gäller energipolitik står ju partierna så lång ifrån varandra som man bara kan komma.

    Så länge MP är proppfullt av islamistiska lallare kommer jag att fortsätta hävda att det är ett farligt parti, deras energipolitik är dessutom en fara för Sverige och hela norden. Det enda parti som är farligare skulle isåfall vara F?.
    Alliansens väljare har i praktiken redan avgjort regeringsbildningen från 2018 och decennier framöver:

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-m-sympatisorer-vill-ha-sd-samarbete

    M 61%
    KD 56%
    L 50%
    C 48%

    Och ökande i alla partier.

    Det är hur många som vill samarbeta med SD efter nästa val.

    Givet partiernas styrkeförhållande efter valet 2014 så är det en klar majoritet av alliansväljarna (57%) som vill jobba ihop med SD.

    Bara 28% av Alliansväljarna är emot ett samarbete med SD.

    .
    Så nu gäller det för enstaka personer i partiledningarna att förändras, eller lämna plats för andra, så tar Alliansen över och S kommer att förtvina i opposition för en lååååång tid framöver.

    Kanske ned mot de där 15% som jag tror är golvet för S i Sverige.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-09-25 12:19:02 följande:
    Alliansens väljare har i praktiken redan avgjort regeringsbildningen från 2018 och decennier framöver:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-m-sympat...

    M 61%
    KD 56%
    L 50%
    C 48%

    Och ökande i alla partier.

    Det är hur många som vill samarbeta med SD efter nästa val.

    Givet partiernas styrkeförhållande efter valet 2014 så är det en klar majoritet av alliansväljarna (57%) som vill jobba ihop med SD.

    Bara 28% av Alliansväljarna är emot ett samarbete med SD.

    .
    Så nu gäller det för enstaka personer i partiledningarna att förändras, eller lämna plats för andra, så tar Alliansen över och S kommer att förtvina i opposition för en lååååång tid framöver.

    Kanske ned mot de där 15% som jag tror är golvet för S i Sverige.
    Lite hjälp med läsningen förstSkrattande

    När du skriver "Bara 28% av Alliansväljarna är emot ett samarbete med SD" så har du inte förstått texten du länkar till.

    I övrigt så är det ju uppenbart att det är Löfvens taktik att få valet att handla om huruvida man ska bjuda in rasisterna till samarbete eller inte. Man får trots allt förutsätta att det finns intelligenta strateger inom allianspartierna som kommer att se till att skrikhögerns våta dröm förblir just en dröm.

    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-09-25 12:37:05 följande:
    28% gäller inom Moderaterna.

    För Alliansen som helhet gäller 33%.

    57-33 i favör för samarbeta med SD alltså.
    Vad bra att du läste en gång till.

    I nästa skede kan man ställa sig frågan vad samarbete inom frågor där man har en liknande uppfattning ska betyda.

    SD och skrikhögern vill att alliansen aktivt ska samarbeta med SD medan allianspartierna inte kan tänka sig ett aktivt samarbete.

    Ett passivt stöd till alliansen kan nog inte SD tänka sig.

    Som man frågar får man svarSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2016-09-25 12:44:01 följande:
    Lite hjälp med läsningen förstSkrattande

    När du skriver "Bara 28% av Alliansväljarna är emot ett samarbete med SD" så har du inte förstått texten du länkar till.

    I övrigt så är det ju uppenbart att det är Löfvens taktik att få valet att handla om huruvida man ska bjuda in rasisterna till samarbete eller inte. Man får trots allt förutsätta att det finns intelligenta strateger inom allianspartierna som kommer att se till att skrikhögerns våta dröm förblir just en dröm.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Precis! samtidigt är det häpnadsväckande att AKB inte vill ge ett tydligt svar på var hon står i förhållande till att regera med stöd av SD. Denna valhänthet kommer att straffa sig genom att de som vill att M ska sammarbeta med SD går till SD och att de som inte vill att M ska sammarbeta med SD går till C och L. AKB låter som en robot och visar inte prov på något ledarskap. www.dn.se/nyheter/politik/inget-tydligt-besked-fran-kinberg-batra-om-sd/

    Undrar hur Annie Lööf ser på Anna Kindberg Batras icke svar?

    www.dn.se/nyheter/sverige/anna-kinberg-batra-behover-vara-tydlig-med-hur-hon-ser-pa-sd/
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-25 12:37:05 följande:

    28% gäller inom Moderaterna.

    För Alliansen som helhet gäller 33%.

    57-33 i favör för samarbeta med SD alltså.


    Liberalerna och Centerpartiet säger nej till regera med stöd av SD. Det räcker med att en del av moderaternas väljare röstar på L, C, SD och rödgrönt för att SD ska vara utestängda från någon typ av makt.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?