• Gert

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Aniiee
    FDFMGA skrev 2017-01-13 23:35:19 följande:
    Jag menar att man borde kunna kräva mer av en ledande politiker som är en del av en församling som representerar miljoner människor än en obetydlig politiker i Sävsjö som kanske har 10.000 invånare.

    Föraktet du anar är enbart ditt eget. Du får konfrontera dig självSkrattande
    Nu tog du i så lilla Sävsjö sprack. Du gissade på dubbla folkmängden, nästan.

    Så där upplysningsvis.....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • FDFMGA
    Bakslag skrev 2017-01-13 23:46:18 följande:
    10 000 invånare och dess folkvalda politiker - obetydliga....

    Jag behöver inte konfrontera mig alls, jag vet precis vad jag står för!
    Då så.

    Hursomhelst anser jag att det vore värre om den ledande sverigedemokraten i Stockholms läns landsting visade sig ha nazistsympatier än om ett SD-politikerpar från Sävsjö har detsamma.

    Självklart att det oacceptabelt även i Sävsjö men vi vet ju redan att det kryllar om personer med åsikter som SD.paret från Sävsjö i SD.

    Extra obehagligt är det när SD-grisarna gör narr av offren från Auschwitz.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Aniiee skrev 2017-01-13 23:55:58 följande:
    Nu tog du i så lilla Sävsjö sprack. Du gissade på dubbla folkmängden, nästan.

    Så där upplysningsvis.....
    Det tror jag inte på. Jag har bott i krokarna där, även om det var längesen.

    Har du kollat :)
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Aniiee
    FDFMGA skrev 2017-01-13 23:59:21 följande:
    Det tror jag inte på. Jag har bott i krokarna där, även om det var längesen.

    Har du kollat :)
    FDFMGA skrev 2017-01-14 00:00:39 följande:
    Hade jag rätt eller hade jag rättSoligwww.savsjo.se/kommun--politik/utveckling/befolkning.html
    Ha, du har rätt. Jag tänkte på tätorten, inte hela kommunen =P

    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • nattuw
    Världsmedborgare skrev 2017-01-13 11:32:33 följande:
    Och jag förstår verkligen inte vilken gräns du menar finns som ska användas, när du skriver. Citat. "Det finns en gräns där risken för materiella skador och förluster av människoliv anses vara lägre än värdet av ytterligare skyddsåtgärder."
    Jag förstår inte var den kommer ifrån, eller vem som sagt det, inte heller hur den ska beräknas.
    Hur man gör beräkningarna och vart gränsen sätts är lite olika men grunden är ett samspel mellan myndighetskrav, ekonomi och hur man framstår inför allmänheten.

    För industrin brukar det handla om att en statistisk risk för en allvarlig olycka vart hundrade år eller så anses vara acceptabelt och att ytterligare investeringar i säkerhet inte kan motiveras.

    Ett exempel som bör vara relativt lätt att förstå är hur gränsen mellan investeringar och risken för  att någon skall dö i trafiken sätts. Trafikverket har till och med lagt upp en liten film som förklarar hur de gör sina beräkningar.  Se: ( www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet/sa-har-jobbar-vi-med/Vart-trafiksakerhetsarbete/Hur-varderas-ett-manniskoliv/ ). Om länken är trasig så heter filmen "Hur värderas ett människoliv" och bör gå hitta via en söktjänst.

    Kontentan av det hela är iallafall att man inte säkrar sig mot värsta tänkbara scenariot eftersom det är för resurskrävande. Istället försöker man lägga riskerna på en acceptabel nivå. Även om det ibland kan råda skilda uppfattningar om vad som kan anses vara en acceptabel nivå.
  • Ewald01
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 13:50:32 följande:
    Är inte engelska obligatoriskt i Österrikes grundskola?
    Alltså, lite lustigt att han är lik Heinrich Himmler.., kanske hans idol?
    Ja, engelska är obligatoriskt i grundskolan .... sen bör man kanske ha lite djupare kundskaper i engelska om har en doktorstitel och dessutom är talesman i ett politiskt parti. 

    Men under tiden är han inte längre partiets talesman {#emotions_dlg.djavulsk}. Han fick avgå.

    tirol.orf.at/news/stories/2819357/
  • Dorian Ertymexx
    Världsmedborgare skrev 2017-01-13 23:07:24 följande:
    Klart det aldrig tar slut, för den där "nolltoleransen" som te.x J Åkesson brukar tala om, den är bara en lögn.
    Precis som med allt annat SD-politikerna häver ur sig, och då kommer det altid att finnas de som hyller nazismen kvar i SD:s led.
    Nejdå, nolltoleransen är i högsta grad verklig. Den är bara lite annorlunda från hur den beskrivits - den gäller inte folk som "råkar säga dumma saker", den gäller folk som säger emot partitoppen, eller misshagar dem på något vis.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-13 00:23:18 följande:
    För mig är det glasklart att vi ska sätta in åtgärder, som klarar just de värsta scenarier som SMHI målar upp.

    Så har jag gjort själv när jag dimensionerat hållfastheten på taken på de byggnader jag uppfört, att lägga sig på gränsen för den snözon jag bor i, det skulle kännas helt fel, just för att vi idag vet att det kommer att komma mer nederbörd på kortare tid än vi upplevt under den tid vi har mätt nederbörden i Sverige.

    Och hur vi ska hantera resurser, det är ju det som vi kan använda SMHI:s scenarier till.
    Vi kan utifrån dom prioritera rätt, vilka projekt vi ska börja med, och vilka vi kan skjuta på framtiden, därmed så klarar vi även att sprida kostnaderna över en längre tidperiod.

    Utan SMHI:s beräkningar, så blir vi i stort sett tvungna att göra allt på en gång, och den kostnaden lär vi inte kunna skaka fran pengar till.
    Och vad tror du händer då? Om jag skulle gissa, så kommer det att leda till att långbänken blir rejält nött, och alla skulle tycka, att just deras projekt är det som först behöver åtgärdas.
    Då ingen vill att dom ska få sina byggnader förstörda, eller att dammarna ska brista  smile1.gif
    Nattuw beskriver problematiken kort och kärnfullt i sitt inlägg 924.

    Då måste man ställa sig frågan hur en aktör som SMHI ska bete sig. Hur mycket de skall "skrämma upp" beslutsfattarna? Hur mycket skall de informera om osäkerheterna och de facto styra sådana som kommuner och länsstyrelser?

    Idag sprider SMHI den exakta siffran 100cm höjning till år 2100. Det är den siffra "alla" refererar till och som myndigheter och kommuner valt att jobba emot. Du hör dock väldigt lite om osäkerheten i siffrorna. Att spannet går ända ned till 30 cms höjning.

    Skillnaden i kostnad för samhället att planera för 30 cm höjning eller 100 cm höjning är givetvis enorm.

    OK, det blev ett OT-inlägg till.
  • FDFMGA
    Aniiee skrev 2017-01-14 00:04:13 följande:
    Ha, du har rätt. Jag tänkte på tätorten, inte hela kommunen =P

    Småländska höglandet är rätt glest befolkat men vackert. Ännu vackrare om man tar vägen därifrån genom Ydre och den vägen genom Östergötland upp i landet.

    En stuga vid sjön Sommen borde vara en central del i de mänskliga rättigheterna, ja för dem som inte drabbas av lappsjuka när de ser en gran eller en tall.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?