• Gert

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Ewald01
    FDFMGA skrev 2017-01-21 22:06:54 följande:
    Skräpmätning, Inizio.

    Självrekryterande panel, alltså man anmäler sig själv och får rösta om man blir utvald.

    En slags lågprisvariant av opinionsundersökning. Testar du att besöka aftonbladet.se et par gånger så kommer du att bli tillfrågad om du vill delta, åtminstone har jag blivit det åtskilliga gånger.

    Det är en viss kategori som är road av att få rösta på nätet. Kolla in omröstningarna här på FL, där får ofta SD hälften av rösterna.

    Hur troligt det är  att hälften av FL:s deltagare - ett forum där den stora majoriteten är kvinnor som generellt  i väldigt liten utsträckning sympatiserar med SD - är sverigedemokrater finns det ingen anledning att ens fundera över.
    Okej, då har du en poäng. 

    Vi kan ju göra en mätning här på FL också ... nyfiken vem som vinner här ..
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-21 21:40:58 följande:
    För övrigt kan man ju se i artikeln att en mittenregering skulle få nästan 50 procent av mandaten i riksdagen medan den brunblå röran bara skulle få 38 procentSkrattande
    Aha, partier som ser varandra som "sin främsta motpol" utgör alltså ett regeringsalternativ Glad

    Annie Lööf skrev nyligen följande debattartikel:

    www.svd.se/loof-vi-ar-framsta-motpol-till-bade-s-och-sd

    Annie Lööf: Vi är främsta motpol till både S och SD

    I svensk politik är Centerpartiet främsta motpol till Socialdemokraterna. De skattehöjningar som Socialdemokraterna föreslår har vi gång på gång argumenterat hårt emot. Men samtidigt är Centerpartiet också Sverigedemokraternas främsta motpol.
  • Ewald01
    Kung Markatta skrev 2017-01-21 22:16:45 följande:
    Aha, partier som ser varandra som "sin främsta motpol" utgör alltså ett regeringsalternativ Glad

    Annie Lööf skrev nyligen följande debattartikel:

    www.svd.se/loof-vi-ar-framsta-motpol-till-bade-s-och-sd

    Annie Lööf: Vi är främsta motpol till både S och SD

    I svensk politik är Centerpartiet främsta motpol till Socialdemokraterna. De skattehöjningar som Socialdemokraterna föreslår har vi gång på gång argumenterat hårt emot. Men samtidigt är Centerpartiet också Sverigedemokraternas främsta motpol.
    Men Centerpartiet kommer inte att få 50,1 % av rösterna vid nästa valet. Alltså måste de söka samarbetspartner. 

    Sen tror jag inte att Centern vill ha en koalition med V heller. Men då är inte så många partier kvar.

    Kd kommer troligtvis att åka ur riksdagen.
    Sd och V är inget alternativ för c.
    MP är bara ett litet parti. C+ MP + L får tillsammans kanske 20 % - i nuläget.

    Alltså är en variant C+MP+L+M med stöd av S .... men jag tror inte att det blir en sådan variant.

    Alltså blir det väl S+MP+C+L med stöd av V 

    .... eller hur räknar du?
  • K Markatta
    Ewald01 skrev 2017-01-21 22:28:16 följande:
    Men Centerpartiet kommer inte att få 50,1 % av rösterna vid nästa valet. Alltså måste de söka samarbetspartner. 

    Sen tror jag inte att Centern vill ha en koalition med V heller. Men då är inte så många partier kvar.

    Kd kommer troligtvis att åka ur riksdagen.
    Sd och V är inget alternativ för c.
    MP är bara ett litet parti. C+ MP + L får tillsammans kanske 20 % - i nuläget.

    Alltså är en variant C+MP+L+M med stöd av S .... men jag tror inte att det blir en sådan variant.

    Alltså blir det väl S+MP+C+L med stöd av V 

    .... eller hur räknar du?
    C vill fortfarande regera tillsammans med sina kompisar i Alliansen.

    Alliansen går dock lite knackigt i opinionsmätningarna just nu och det är osannolikt att de i valet skulle komma upp i liknande siffror som 2006 eller 2010. Då återstår att man får stöd av något av de två partierna som C ser som främsta motpol.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-01-21 22:39:00 följande:
    C vill fortfarande regera tillsammans med sina kompisar i Alliansen.

    Alliansen går dock lite knackigt i opinionsmätningarna just nu och det är osannolikt att de i valet skulle komma upp i liknande siffror som 2006 eller 2010. Då återstår att man får stöd av något av de två partierna som C ser som främsta motpol.
    Centerpartiet har redan slutit flera överenskommelser med regeringen (migrationspolitik, försvar, etc) men har lovat att aldrig göra sig beroende av SD. Där tror jag att du har svaret på vem C kan tänka sig att sammarbeta med.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-01-21 22:50:54 följande:
    Centerpartiet har redan slutit flera överenskommelser med regeringen (migrationspolitik, försvar, etc) men har lovat att aldrig göra sig beroende av SD. Där tror jag att du har svaret på vem C kan tänka sig att sammarbeta med.
    Skilj på "samarbeta med" och "regera tillsammans med".

    C är inte intresserade av att vara dörrmatta i en Löfvenregering. Däremot kan en borgerlig regering där C ingår samarbeta med S i vissa frågor.
  • Ewald01

    Men någon måste ju regera landet .... hmm ... 

    Annars blir det som i Österrike ... rösta flera gånger om året.

  • Ewald01
    Kung Markatta skrev 2017-01-21 22:57:51 följande:
    Skilj på "samarbeta med" och "regera tillsammans med".

    C är inte intresserade av att vara dörrmatta i en Löfvenregering. Däremot kan en borgerlig regering där C ingår samarbeta med S i vissa frågor.
    Men om s+m måste samarbeta så tar de kanske in mp. Mp kommer troligtvis att bli mindre än c och har redan gett stöd till en borgerlig regering.
  • Ewald01

    I delstaten Burgenland (Österrike) har S valt att samarbeta med högerpopulisterna. Flera tunga medlemmar har då lämnat partiet. 

    Jag har därför blivit försiktigt med att rösta på S. Men under tiden finns det ju alternativ.

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?