• Gert

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • FDFMGA
    Konservativ skrev 2017-04-01 17:01:37 följande:
    Menar du på fullt allvar att Trump är den förste politikern eller makthavaren som ljugit? Är det din uppriktiga åsikt??
    Nej, Trump lär väl knappast vara den första mytomanen i historien, inte heller den första mytomanen som blivit ledare för en rörelse, inte ens den första mytoman som upptäckt internets fördelar - men för att vara så oskicklig som han är så har han ovanligt många efterföljare och en enorm makt.

    Jag tycker att det nästan blir surrealistiskt när verifierbara fakta relativiseras och anpassas efter vad man har för åsikter.

    Alltså, på den gamla goda tiden kunde politiker vara tendentiösa såtillvida att de valde fakta som stödde de egna åsikterna och bortsåg från de som talade emot, men i trumpismens värld så är det sant att Obama spionerade på Trump eller att fler åskådare än någonsin var närvarande vid installationen av Trump - eller som trumpisterna i den här tråden och Hanif Bali menar - att regeringen har förhandlat med SD om regler för upphandling.

    Det spelar då ingen roll att regeringen bevisligen har förhandlat med KD, inte SD.

    Nej, Trump var långt från den förste. Men ta exemplet Idi Amin - som svensk kunde man skratta åt hans galenskap, men skrattet tenderar att fastna i halsen när vår tids Idi Amin twittrar ut sina frustrationer och alternativa fakta.

    Dessutom har trumpismen blivit en central del av skrikhögerns propaganda.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    nattuw skrev 2017-04-01 21:33:28 följande:
    Så till vissas förtret har S alltså anpassat ett förslag så att det skall passa SD. Men för att göra det mindre uppenbart att S anpassat sig efter SD och riskera en tråd på familjeliv med rubriken "Socialdemokraternas moraliska haveri och vägen mot botten" så har de även talat med KD. Politik ger onekligen underliga sängkamrater.
    Partiet S har inget egentligt behov av att dölja att man i mångt och mycket delar värderingar med SD. Det är bara vissa av deras anhängare som låtsas som annat.

    2013 bröt ju som bekant S ut delar ur alliansbudgeten för att kunna rösta ner dem och på så sätt sätta käppar i hjulet för regeringen. När Löfven och Åkesson satt och förhandlade i TV framkom att SD stödde en hel del av S förslag men inte alla. Åkesson sa då åt Löfven att lägga de delar som SD stödde i en egen motion så att SD kunde rösta ja till den. Det förhandlingsbudet tog Löfven till sig och sedan gjorde han precis på detta sätt.

    Det var inget som S hymlade med utan Löfven satt till och med och smålog under förhandlingen med Åkesson. Även Magdalena A såg märkbart nöjd ut efteråt när hon förkunnade att det inte var oppositionens uppgift att få igenom regeringens budget.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-04-01 14:58:21 följande:

    Sluta svamla, Det är S och KD som har gjort upp. Jag förstår att det svider då det inte passar med din världsbild men fakta är fakta. 

    Från den SVD artikel som jag har länkat till:
    "Regeringen har gjort upp med Kristdemokraterna om ett nytt förslag till arbetsrättsliga krav i offentlig upphandling. Resten av allianspartierna  L, C och M  är kritiska. Men bara upphandlingar över ett visst värde ska omfattas"

    www.svd.se/kd-hjalper-regeringen-med-upphandl...


     


     


    Kung Markatta har redan svarat så jag behöver inte upprepa.
  • Flash Gordon

    Och ni sossar måste sluta skämmas för att ni tar stöd av SD titt som tätt i frågor där ni tycker lika.

    SD har en vänsterpolitik när det kommer till ekonomin coh nnu har S i allt fler detaljer börjat kopiera SD:s politik kring invandring.

    Det är alltså inte konstigt att S+SD gör upp mellan varven.

  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-04-01 21:40:13 följande:
    Haha smile2.gif älskar att skrikhögern är så desperata att man har börjat producera fake news på familjeliv!
    Tja, det verkar som skrikhögermiljön erbjuder någon form av "intellektuell inavel".

    För en skrikhögeraktivist så har S anpassat sig till SD eftersom andra skrikhögeraktivister förklarat att det är så.

    Att S förhandlat med KD är ju ur aktivistens synvinkel endast en skenmanöver för att få det att framstå som att man inte anpassar politiken till SD.

    När fantasi och skvaller tränger undan verkligheten så kan skrikhögerns alternativa fakta framstå som sanningen med stort SDSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Konservativ
    FDFMGA skrev 2017-04-01 21:46:16 följande:
    Nej, Trump lär väl knappast vara den första mytomanen i historien, inte heller den första mytomanen som blivit ledare för en rörelse, inte ens den första mytoman som upptäckt internets fördelar - men för att vara så oskicklig som han är så har han ovanligt många efterföljare och en enorm makt.

    Jag tycker att det nästan blir surrealistiskt när verifierbara fakta relativiseras och anpassas efter vad man har för åsikter.

    Alltså, på den gamla goda tiden kunde politiker vara tendentiösa såtillvida att de valde fakta som stödde de egna åsikterna och bortsåg från de som talade emot, men i trumpismens värld så är det sant att Obama spionerade på Trump eller att fler åskådare än någonsin var närvarande vid installationen av Trump - eller som trumpisterna i den här tråden och Hanif Bali menar - att regeringen har förhandlat med SD om regler för upphandling.

    Det spelar då ingen roll att regeringen bevisligen har förhandlat med KD, inte SD.

    Nej, Trump var långt från den förste. Men ta exemplet Idi Amin - som svensk kunde man skratta åt hans galenskap, men skrattet tenderar att fastna i halsen när vår tids Idi Amin twittrar ut sina frustrationer och alternativa fakta.

    Dessutom har trumpismen blivit en central del av skrikhögerns propaganda.
    Först pratar du om lögner. 
    Sen utnämner du Trump till vår tids Idi Amin.
    Kasta sten i glashus..........
  • FDFMGA
    Konservativ skrev 2017-04-02 12:12:10 följande:
    Först pratar du om lögner. 
    Sen utnämner du Trump till vår tids Idi Amin.
    Kasta sten i glashus..........
    Nja, nog har jag för mig att Idi Amin inte kunde skilja mellan lögn och samming.

    Alltså en föregångare till Trump.

    Alltså jag tror ärligt talat att Trump inte medvetet ljuger utan att han är så skruvad att han uppfattar det som att det han säger är sant. Förmodligen var Idi Amin drabbad av samma mentala oförmåga, kanske beroende på att han var tungviksboxare en gång på tiden.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (Guttaperka)

    Har under lång tid sluppit se Ylva Johansson och Daniel Suhonen mfl. Har bara sett vettiga socialdemokrater med andra ord (Anders Lindberg, Aftonbladet, undantagen, men honom slipper jag inte undan eftersom jag läser Aftonbladet) och imponerades stort av Löfven i Ekots lördagsintervju. Stabil och vettig på alla sätt. Klok.

    Hade Löfven utlyst nyval igår hade jag nog lagt min röst på S.

    Men, så kommer rapporter dels från ssu som kräver återgång i migrationspolitiken till den vansinniga ordning som rådde tidigare, dels från en massa sossar som kräver att vinster i välfärden ska förbjudas för alla verksamheter - och jag inser att det helt enkelt är för riskabelt att rösta på S.

    Varför inte fortsätta på den sunda väg som partiet slagit in på?

    Galet!

  • nattuw
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-04-04 22:32:29 följande:

    Men, så kommer rapporter dels från ssu som kräver återgång i migrationspolitiken till den vansinniga ordning som rådde tidigare, dels från en massa sossar som kräver att vinster i välfärden ska förbjudas för alla verksamheter - och jag inser att det helt enkelt är för riskabelt att rösta på S.


    Socialdemokraterna kommer att hinna hålla en kongress före valet där den framtida politiken skall stakas ut. Så det är bättre att vänta och se vad som sägs på kongressen än att direkt utesluta en röst på S.

    Den falang som vill återgå till en generösare invandrings-/flyktingpolitik är troligen ganska liten. De flesta torde vid det här laget både ha insett att det finns praktiska problem och vågar dessutom peka på problemen utan att vara rädd för social stigmatisering.
  • Anonym (Guttaperka)
    nattuw skrev 2017-04-05 16:15:19 följande:

    Socialdemokraterna kommer att hinna hålla en kongress före valet där den framtida politiken skall stakas ut. Så det är bättre att vänta och se vad som sägs på kongressen än att direkt utesluta en röst på S.

    Den falang som vill återgå till en generösare invandrings-/flyktingpolitik är troligen ganska liten. De flesta torde vid det här laget både ha insett att det finns praktiska problem och vågar dessutom peka på problemen utan att vara rädd för social stigmatisering.


    Sant. Dock måste jag även beakta risken för att falangen ska växa sig starkare efter valet. Tyckte Löfven var diplomatisk i lördagsintervjun när han sa att sverige måste följa övriga eu (dvs politiken kommer aldrig bli mindre restriktiv än idag).

    Då är jag ändå för invandring (tveklöst), men bara under ordnade former och i den utsträckning samhällssystemet klarar av påfrestningen.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?