• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Charlie310

    Kul att den tråd vaknar till liv igen! Gjorde ett FET förra veckan. Tjuvtestade idag och det var äntligen ett plus på stickan. Känns sjukt overkligt.

  • Jadu
    Charlie310 skrev 2017-03-14 18:25:04 följande:

    Kul att den tråd vaknar till liv igen! Gjorde ett FET förra veckan. Tjuvtestade idag och det var äntligen ett plus på stickan. Känns sjukt overkligt.


    Vad kul, super grattis!

    Gjorde fet igår.. så lång väntan till td.
  • mooonwalker
    Charlie310 skrev 2017-03-14 18:25:04 följande:

    Kul att den tråd vaknar till liv igen! Gjorde ett FET förra veckan. Tjuvtestade idag och det var äntligen ett plus på stickan. Känns sjukt overkligt.


    Spännande, hoppas det fungerar! Är det med en donator-spermier?

    Jag vill så himla gärna vara gravid, så om det visar sig att det är helt kört för min man lutar vi mot DI. 

    Min man är 28 år. Inga kromosomfel. Hade få orörliga spermier vid biopsin. Tror ni att det finns någon chans att "fabriken" börjar fungera igen? Man hör ju solskenshistorier ibland och hoppas på att vara en av dem... 
  • Charlie310
    Jadu skrev 2017-03-14 18:32:09 följande:

    Vad kul, super grattis!

    Gjorde fet igår.. så lång väntan till td.


    Spännande, men långsamt med ruvningen. Å andra sidan så fort jag såg plusat så började jag oroa mig för missfall... Så aldrig får man slappna av psykiskt. Lycka till! När har du testdag?
  • Charlie310
    mooonwalker skrev 2017-03-14 20:55:12 följande:

    Spännande, hoppas det fungerar! Är det med en donator-spermier?

    Jag vill så himla gärna vara gravid, så om det visar sig att det är helt kört för min man lutar vi mot DI. 

    Min man är 28 år. Inga kromosomfel. Hade få orörliga spermier vid biopsin. Tror ni att det finns någon chans att "fabriken" börjar fungera igen? Man hör ju solskenshistorier ibland och hoppas på att vara en av dem... 


    Japp, donerade spermier. Vi har varit i Danmark pga lång väntetid i Sverige.

    På min man var det få och omogna spermier. Typ testosteron eller något som strulade. Var 2 år sen så jag minns inte riktigt. Har tog iaf sprutor i ett halv år, värdena blev bättre men inte sperimekvaliten. Ge inte upp hoppet. Även om inte "fabriken" kommer igång så finns det andra valmöjligheter. Jag håller tummarna för er!
  • Jadu
    Charlie310 skrev 2017-03-14 21:07:07 följande:

    Spännande, men långsamt med ruvningen. Å andra sidan så fort jag såg plusat så började jag oroa mig för missfall... Så aldrig får man slappna av psykiskt. Lycka till! När har du testdag?


    Jaa rivningen är hemsk.. tiden går så långsamt.

    Gör i naturlig cykel så antar td är på bim som är den 22e.

    Ja usch för oron, hoppas du kan emellanåt kan njuta av att du är gravid.
  • NZZZZ

    Hej.

    Hur har det gått för alla här inne? Jag är i samma sits som många. Har en man vars spermier är omogna, visste detta dock från dag ett men blev kär samma sekund som jag såg honom så vi ska bilda familj genom donerade spermier. Han har dock blivit utredd i annat landsting och när jag kontaktade Sahlgrenska ville dem utreda honom på nytt, det var tydligen vanligt även om man blivit utredd innan (ett par år sedan). På fredag får vi svar på hans spermaprov, har inga större förväntningar på att något hänt eller att han plötsligt blivit fertil även om det hade varit det bästa som kunde hända mig... Ngn som blivit utredd mer än en gång? Eller vill följas åt? Har aldrig varit orolig över att inte få barn förrän jag träffade min man som berättade om hans problem. Är det vanligt? Och till mig som drömmer om en stor familj, kan jag fortfarande få det trots att jag väljer denna väg? Hade blivit så glad om någon ville dela tankar :) kram till alla! Förhållanden som överlever sånt här ska man hålla hårt i!!

  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-03-14 21:25:35 följande:

    Hej.

    Hur har det gått för alla här inne? Jag är i samma sits som många. Har en man vars spermier är omogna, visste detta dock från dag ett men blev kär samma sekund som jag såg honom så vi ska bilda familj genom donerade spermier. Han har dock blivit utredd i annat landsting och när jag kontaktade Sahlgrenska ville dem utreda honom på nytt, det var tydligen vanligt även om man blivit utredd innan (ett par år sedan). På fredag får vi svar på hans spermaprov, har inga större förväntningar på att något hänt eller att han plötsligt blivit fertil även om det hade varit det bästa som kunde hända mig... Ngn som blivit utredd mer än en gång? Eller vill följas åt? Har aldrig varit orolig över att inte få barn förrän jag träffade min man som berättade om hans problem. Är det vanligt? Och till mig som drömmer om en stor familj, kan jag fortfarande få det trots att jag väljer denna väg? Hade blivit så glad om någon ville dela tankar :) kram till alla! Förhållanden som överlever sånt här ska man hålla hårt i!!


    Har din man gjort pesa/tesa? Min sambo hittades det heller inga spermier. Så vi gjorde pesa/tesa på ivf nordic i Göteborg, hittade mycket så vi kunde frysa ner 6 strån, 1 strån behövs till en ivf behandling
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-03-14 21:36:41 följande:

    Har din man gjort pesa/tesa? Min sambo hittades det heller inga spermier. Så vi gjorde pesa/tesa på ivf nordic i Göteborg, hittade mycket så vi kunde frysa ner 6 strån, 1 strån behövs till en ivf behandling


    Vad är skillnaden på pesa/tesa? Han har iaf genomgått ett sådant ingrepp där man går in i testikel, hittades inget där. Tror det är helt kört för min man om inte forskningen går framåt och man kommer på ett sätt för omogna spermier att blomstra, för cellerna finns men de blir aldrig mogna. Det kan väl inte plötsligt förändras sådär väl?
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-03-14 21:40:24 följande:

    Vad är skillnaden på pesa/tesa? Han har iaf genomgått ett sådant ingrepp där man går in i testikel, hittades inget där. Tror det är helt kört för min man om inte forskningen går framåt och man kommer på ett sätt för omogna spermier att blomstra, för cellerna finns men de blir aldrig mogna. Det kan väl inte plötsligt förändras sådär väl?


    Tesa-testikel pesa bitestikeln. På min sambo hittades först inga spermier på ena testikeln , den andra hittades men däremot hittades massor i ena bitestikeln så de gick inte över till den andra.

    Så hör om han gjorde både pesa och tesa eller bara tesa.
Svar på tråden Avsaknad av spermier