• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • mooonwalker
    Lee*** skrev 2017-03-14 21:36:41 följande:
    Har din man gjort pesa/tesa? Min sambo hittades det heller inga spermier. Så vi gjorde pesa/tesa på ivf nordic i Göteborg, hittade mycket så vi kunde frysa ner 6 strån, 1 strån behövs till en ivf behandling
    Gjorde ni pesa/tesa flera gånger eller hittade de inga i hans utlösning? Gjorde ni det privat i Gbg?

    Just nu väntar vi på vad vårt landsting ska rekommendera för oss. Tydligen har de precis börjat med micro-tese här i sthlm. Men jag vet inte om vi ska chansa och bekosta det själva för att göra de i Gbg där de verkar mer erfarna...
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-03-14 21:50:02 följande:

    Tesa-testikel pesa bitestikeln. På min sambo hittades först inga spermier på ena testikeln , den andra hittades men däremot hittades massor i ena bitestikeln så de gick inte över till den andra.

    Så hör om han gjorde både pesa och tesa eller bara tesa.


    Okej. Vill tro läkaren sade att de hade gjort allt för alternativen de fick (han och exet) var donation eller adoption så då bör de ha gjort båda känner jag. Men ska absolut kolla. Har du blivit inseminerad ännu?
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-03-14 21:54:57 följande:

    Gjorde ni pesa/tesa flera gånger eller hittade de inga i hans utlösning? Gjorde ni det privat i Gbg?

    Just nu väntar vi på vad vårt landsting ska rekommendera för oss. Tydligen har de precis börjat med micro-tese här i sthlm. Men jag vet inte om vi ska chansa och bekosta det själva för att göra de i Gbg där de verkar mer erfarna...


    Vad skiljer sig micro-tese från tesa/pesa? :) Jag vet att min nuvarande blev avrådd från att göra en micro-tesa men varför vet jag inte.
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-03-14 21:50:02 följande:

    Tesa-testikel pesa bitestikeln. På min sambo hittades först inga spermier på ena testikeln , den andra hittades men däremot hittades massor i ena bitestikeln så de gick inte över till den andra.

    Så hör om han gjorde både pesa och tesa eller bara tesa.


    Han hade bara gjort TESA! Var det i pesa ni hittade spermier?
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-03-14 22:03:00 följande:

    Han hade bara gjort TESA! Var det i pesa ni hittade spermier?


    Microtesa vet jag inget om.

    tesa-hittades i ena testikeln. Pesa-gjorde endast ingrepp i en då de hittades väldigt mycket .

    Spermier kan fastna i bitestikeln o inte komma ut i testikeln. Jag har ingen expert på området. På de privata klinikerna så får man tid väldigt fort. Kostar en del men inte då farligt. Vi betalde 1200 inskrivning o 6000 kr för ingreppet o 1000 kr för frysning av spermier, detta var hösten 2015 så de har höjt lite.
  • Lee***
    mooonwalker skrev 2017-03-14 21:54:57 följande:

    Gjorde ni pesa/tesa flera gånger eller hittade de inga i hans utlösning? Gjorde ni det privat i Gbg?

    Just nu väntar vi på vad vårt landsting ska rekommendera för oss. Tydligen har de precis börjat med micro-tese här i sthlm. Men jag vet inte om vi ska chansa och bekosta det själva för att göra de i Gbg där de verkar mer erfarna...


    Vi gjorde pesa /tesa en gång privat i Gbg.
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-03-14 22:13:06 följande:

    Microtesa vet jag inget om.

    tesa-hittades i ena testikeln. Pesa-gjorde endast ingrepp i en då de hittades väldigt mycket .

    Spermier kan fastna i bitestikeln o inte komma ut i testikeln. Jag har ingen expert på området. På de privata klinikerna så får man tid väldigt fort. Kostar en del men inte då farligt. Vi betalde 1200 inskrivning o 6000 kr för ingreppet o 1000 kr för frysning av spermier, detta var hösten 2015 så de har höjt lite.


    Okej. Kan då i all värld inte förstå varför det inte utfördes en PESA om så är fallet att de kan fastna där. Hur kommer det sig att ni gjorde det privat?
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-03-14 21:56:02 följande:

    Okej. Vill tro läkaren sade att de hade gjort allt för alternativen de fick (han och exet) var donation eller adoption så då bör de ha gjort båda känner jag. Men ska absolut kolla. Har du blivit inseminerad ännu?


    Har gjort ivf, 3 st. Första togs sig inte, andra MA i vecka 11 o nu är vi gravida i vecka 28.
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-03-14 22:21:16 följande:

    Har gjort ivf, 3 st. Första togs sig inte, andra MA i vecka 11 o nu är vi gravida i vecka 28.


    Stort grattis!!! :) Har behandlingarna varit påfrestande för er relation-oro kring att det kanske ej blir barn osv?
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-03-14 22:18:55 följande:

    Okej. Kan då i all värld inte förstå varför det inte utfördes en PESA om så är fallet att de kan fastna där. Hur kommer det sig att ni gjorde det privat?


    Som sagt är ingen expert min sambo som sa att spermier kunde fastna i bitestikeln. Men som sagt väldigt konstigt att de inte gick in i bitestikeln på din man. Kan ju vara att de gick in i bitistikeln på min sambo för att han hade spermier i ena testikeln..

    Känner mer förtroende för privat än landstinget sedan att man kan få svar snabbt. Vi fick en tid efter 2 veckor o svaret fick vi omgående.
Svar på tråden Avsaknad av spermier