• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-03-31 10:33:11 följande:

    Jag kan verkligen inte förstå att allt ska ta så lång tid. Jag har frågat efter avbokade tider, men de har hittills sagt att det inte finns några. Det enda jag hade tur med är tiden när jag spolade mina äggledare. Då fick jag en tid precis innan de stängde för sommaren, annars hade jag väl fått vänta 2 månader till. Vilket landsting tillhör du?

    Jo visst har jag också tänkt så, men som du också skriver, jag älskar min man så himla mycket. Vi gifte oss förra året. Det är en tjejkompis till mig som vet om våra problem eftersom vi började försöka samtidigt. Hon har en son som fyller ett år i maj. Hon är verkligen snäll och stöttande, men hon blev ju gravid bara några månader efter de började försöka. Så det är klart jag är avundsjuk och det känns tungt att träffa henne och hennes bebis. Annars är det få i vår omgivning som vet något. Min man har berättat för sin mamma och sin bästa kompis. Vet några i din omgivning om era problem?

    Jag låter nog väldigt utseendefixerad nu, men jag är rädd att eftersom min man är halvsvensk kommer de välja någon donator från samma land. Då är jag rädd för att barnet kommer få tex stor näsa eller vara hårig (usch vad hemsk jag låter, men det är så jag känner). Min man har sagt att han har samma rädsla. Han har sagt att han vill hellre att de väljer en mörkhårig svensk donator. Jag förstår om folk tycker att jag låter bortskämd och borde vara nöjd med det vi får, men jag kan ju inte rå för hur jag känner. Det är nog därför vi lutar mer mot Danmark om vi måste använda oss av en donator. Där vekar det som om vi kan få vara med och välja eller komma med önskemål.


    Jag tillhör Västra Götaland, så vi gör vår utredning på Sahlgrenska. Är väldigt nöjda hittills, fått mycket fint bemötande. De är positiva och verkar stöttande. Tillhör ni Stockholm?

    Gifte ni er under utredningen? Vi ska gifta oss nästa år. Skulle ha vår förlovningsfest snart men kände inte för det då jag inte mår bra just nu och inte orkar fejka.

    Känner mig avundsjuk på alla jag med så förstår din känsla helt. Bådas familjer vet om. Tyvärr är min familj ej stöttande i valet av donation och det känns som de tycker jag ska hitta ngn annan man. Hans familj stöttar dock trots att det blir dem som inte får biologiskt barn på deras sida. Har du inte berättat för din familj?

    Du. Jag förstår din känsla HELT! Jag vill inte heller att de väljer ngn från hans land. Hellre ngn från Europa isf. Min kille vill med åka till Danmark av den anledningen, att man får se bilder på barnet som liten. Vi kommer med andra ord möjligtvis inte ens stå i kö här för att ta emot uran endast för att söka pengar från försäkringskassan sen. På så sätt är det skönt att veta. Att vi inte kommer behöva stå i kön så länge utan när vi väl är färdiga kan vi börja med försöken. En privat fråga - hur gör ni med ekonomin sen om ni ska finansiera själva? Tar ni lån eller kommer ni spara allt?
    Ä
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-03-31 11:26:22 följande:
    Jag tillhör Västra Götaland, så vi gör vår utredning på Sahlgrenska. Är väldigt nöjda hittills, fått mycket fint bemötande. De är positiva och verkar stöttande. Tillhör ni Stockholm?

    Gifte ni er under utredningen? Vi ska gifta oss nästa år. Skulle ha vår förlovningsfest snart men kände inte för det då jag inte mår bra just nu och inte orkar fejka.

    Känner mig avundsjuk på alla jag med så förstår din känsla helt. Bådas familjer vet om. Tyvärr är min familj ej stöttande i valet av donation och det känns som de tycker jag ska hitta ngn annan man. Hans familj stöttar dock trots att det blir dem som inte får biologiskt barn på deras sida. Har du inte berättat för din familj?

    Du. Jag förstår din känsla HELT! Jag vill inte heller att de väljer ngn från hans land. Hellre ngn från Europa isf. Min kille vill med åka till Danmark av den anledningen, att man får se bilder på barnet som liten. Vi kommer med andra ord möjligtvis inte ens stå i kö här för att ta emot uran endast för att söka pengar från försäkringskassan sen. På så sätt är det skönt att veta. Att vi inte kommer behöva stå i kön så länge utan när vi väl är färdiga kan vi börja med försöken. En privat fråga - hur gör ni med ekonomin sen om ni ska finansiera själva? Tar ni lån eller kommer ni spara allt?
    Ja, vi tillhör Stockholm. Vi har varit tillsammans i drygt sex år. Vi påbörjade utredning någon månad innan bröllopet. Jag har berättat för mina två syskon, men inte för mina föräldrar. Min syster har flera barn. Hon fick ytterligare ett barn för bara några veckor sedan, så henne känns det väldigt jobbigt att prata med. Min bror är väldigt snäll och förstående. 

    Skönt att höra att jag inte är ensam med mina känslor! Hur fungerar det med försäkringskassan om man åker till Danmark? Jag har sett att någon har nämt det i forumet, men har inte riktigt förstått hur det går till. Hur mycket kan man få av dem och vad är det för villkor? Jag har en del sparade pengar sedan tidigare, men som jag gärna vill ha kvar som buffert. Om vi vänder oss till Carlanderska för micro-tese + IVF kostar det ju 68.000 kr. Min man kommer kunna lösa bruttolöneavdrag, så då blir det ju lite billigare. Sen hoppas jag att vi kan få ett bidrag från min mans föräldrar och betala resten själva. Om jag berättar för min mamma så skulle hon säkert hjälpa oss också. Hur tänker ni kring ekonomin?
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-03-31 12:04:34 följande:

    Ja, vi tillhör Stockholm. Vi har varit tillsammans i drygt sex år. Vi påbörjade utredning någon månad innan bröllopet. Jag har berättat för mina två syskon, men inte för mina föräldrar. Min syster har flera barn. Hon fick ytterligare ett barn för bara några veckor sedan, så henne känns det väldigt jobbigt att prata med. Min bror är väldigt snäll och förstående. 

    Skönt att höra att jag inte är ensam med mina känslor! Hur fungerar det med försäkringskassan om man åker till Danmark? Jag har sett att någon har nämt det i forumet, men har inte riktigt förstått hur det går till. Hur mycket kan man få av dem och vad är det för villkor? Jag har en del sparade pengar sedan tidigare, men som jag gärna vill ha kvar som buffert. Om vi vänder oss till Carlanderska för micro-tese + IVF kostar det ju 68.000 kr. Min man kommer kunna lösa bruttolöneavdrag, så då blir det ju lite billigare. Sen hoppas jag att vi kan få ett bidrag från min mans föräldrar och betala resten själva. Om jag berättar för min mamma så skulle hon säkert hjälpa oss också. Hur tänker ni kring ekonomin?


    Okej. Hur kommer det sig att du inte berättat för dina föräldrar ännu? Den biten var jobbigast för mig. Tog emot så mkt.

    Jag ska kolla upp det.

    Som jag förstår så kan du få ersättning för den behandling du är berättigad till i Sverige. Men inte för resa och logi m.m. Ska researcha kring det och återkommer!

    Vi har inte stort kapital. Hade inte direkt förberett mig inför att betala för eventuella barn... det är faktiskt ekonomin som är mest stressande i det här. Min kille säger hela tiden att de löser sig, vi tar en sak i taget medan jag är panikslagen över allt. Precis allt! Önskar man slapp gå genom det här :(
  • Charlie310
    mooonwalker skrev 2017-03-30 16:07:56 följande:

    Hej allihopa, tänkte göra en liten uppdatering. Som jag skrev tidigare fick jag och min man ett brev om att vi skulle blir kallade för samtal hos Reproduktionsmedicin om 2-3 månader. Eftersom jag tyckte det var helt oacceptabelt pga att vi inte ens fått provsvaren från min mans testikelbiopsi (som han gjorde för drygt fyra veckor sedan) har jag ringt runt till alla inblandade. Jag vet inte om det bara är jag och min man som har haft otur eller om systemet i Stockholm inte fungerar.

    Nu har jag precis pratat med chefen för Anova (som är ansvariga för andrologi- läran om mannens fortplantning). Han sa att chansen för min man att bli biologisk pappa till några barn är näst intill obefintlig. Jag har längtat efter barn i flera, flera år och kan verkligen inte förstå hur jag alltid kan ha så otur i livet. För att bara nämna  en annan sak som har hänt så kan jag berätta att jag nyligen förlorade min syster i cancer.

    Nu vet jag inte om vi ska vänta dessa månader på att bli kallade till Reproduktionsmedicin eller om vi ska åka till Danmark för eventuell spermiedonation. Jag vet ju inte om Reproduktionsmedicin kommer att flerslå Micro-tese eller insemination. Chefen på Anova trodde inte chanserna för Micro-tese var så bra, men han påpekade att de började med ingreppet i januari här i Stockholm så han hade inte så mycket erfarenhet. Jag tror inte vi orkar vänta på att landstinget ska bekosta donationen eftersom jag har hört att det kan ta 1-2 år. Är det någon som har erfarenheter av donatorinsemination i Stockholm?[

    [quote=77549587][quote-nick]mooonwalker skrev 2017-03-31 12:04:34 följande:[/quote-nick]Ja, vi tillhör Stockholm. Vi har varit tillsammans i drygt sex år. Vi påbörjade utredning någon månad innan bröllopet. Jag har berättat för mina två syskon, men inte för mina föräldrar. Min syster har flera barn. Hon fick ytterligare ett barn för bara några veckor sedan, så henne känns det väldigt jobbigt att prata med. Min bror är väldigt snäll och förstående. 

    Skönt att höra att jag inte är ensam med mina känslor! Hur fungerar det med försäkringskassan om man åker till Danmark? Jag har sett att någon har nämt det i forumet, men har inte riktigt förstått hur det går till. Hur mycket kan man få av dem och vad är det för villkor? Jag har en del sparade pengar sedan tidigare, men som jag gärna vill ha kvar som buffert. Om vi vänder oss till Carlanderska för micro-tese + IVF kostar det ju 68.000 kr. Min man kommer kunna lösa bruttolöneavdrag, så då blir det ju lite billigare. Sen hoppas jag att vi kan få ett bidrag från min mans föräldrar och betala resten själva. Om jag berättar för min mamma så skulle hon säkert hjälpa oss också. Hur tänker ni kring ekonomin?


    Vi har nyligen varit i Danmark och efterhand sökt ersättning. Har gått hur bra som helst! Finns en blankett att skriva ut på deras sida. Handläggaren vi hade var väldigt hjälpsam kan kolla upp hennes telefonnummer så kan du kontakt henne om det blir aktuellt.
  • NZZZZ
    Charlie310 skrev 2017-03-31 15:52:17 följande:

    Vi har nyligen varit i Danmark och efterhand sökt ersättning. Har gått hur bra som helst! Finns en blankett att skriva ut på deras sida. Handläggaren vi hade var väldigt hjälpsam kan kolla upp hennes telefonnummer så kan du kontakt henne om det blir aktuellt.


    En fråga! Stod ni i kö i Sverige då under tiden? För det är väl som krävs? Hur mkt kan man ansöka om? :) berätta gärna mer om ert fall!
  • Charlie310
    NZZZZ skrev 2017-03-31 17:40:59 följande:

    En fråga! Stod ni i kö i Sverige då under tiden? För det är väl som krävs? Hur mkt kan man ansöka om? :) berätta gärna mer om ert fall!


    Vi stod i kö för IVF. Kötiden va ett år så vi tänkte att vi åker till Danmark och söker om ersättning, detta var i november. Det vi inte hade räknat med att ersättningen dras från de försök man har kvar i Sverige. Eftersom vi gjort fyra inseminationer så hade vi bara ett IVF kvar. Och hade vi då tagit ut ersättningen så hade vi inte haft något gratis försök i Sverige kvar. Var ju dum och tänkte inte att det skulle funka så.

    IVF försöket tog sig inte så i februari var vi ner och gjorde ett FET. Denna gång blev det plus! Så nu behöver vi inget gratisförsök i Sverige utan plockar ut pengar från försäkringskassan istället. Får ut ungefär det vi lagt ut. Fråga gärna om ni undrar något, kanske något jag kan svara på.
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-03-31 13:35:41 följande:
    Okej. Hur kommer det sig att du inte berättat för dina föräldrar ännu? Den biten var jobbigast för mig. Tog emot så mkt.

    Jag ska kolla upp det.

    Som jag förstår så kan du få ersättning för den behandling du är berättigad till i Sverige. Men inte för resa och logi m.m. Ska researcha kring det och återkommer!

    Vi har inte stort kapital. Hade inte direkt förberett mig inför att betala för eventuella barn... det är faktiskt ekonomin som är mest stressande i det här. Min kille säger hela tiden att de löser sig, vi tar en sak i taget medan jag är panikslagen över allt. Precis allt! Önskar man slapp gå genom det här :(
    Jag tror inte riktigt min pappa skulle förstå. Han skulle nog inte säga något rakt ut, men jag tror han eventuellt skulle vilja att jag lämnade min man. Min mamma är väldigt snäll och skulle absolut förstå. Men jag tycker det känns så himla jobbigt att prata om och sen hatar jag att få frågor om det. 

    Jag och min man kan lösa allt ekonomiskt utan hjälp också, men som du säger så var man ju inte direkt förberedd på att betala för att få eventuella barn...

    Uppdatera gärna senare hur det går för er!
    Charlie310 skrev 2017-03-31 21:24:20 följande:
    Vi stod i kö för IVF. Kötiden va ett år så vi tänkte att vi åker till Danmark och söker om ersättning, detta var i november. Det vi inte hade räknat med att ersättningen dras från de försök man har kvar i Sverige. Eftersom vi gjort fyra inseminationer så hade vi bara ett IVF kvar. Och hade vi då tagit ut ersättningen så hade vi inte haft något gratis försök i Sverige kvar. Var ju dum och tänkte inte att det skulle funka så.

    IVF försöket tog sig inte så i februari var vi ner och gjorde ett FET. Denna gång blev det plus! Så nu behöver vi inget gratisförsök i Sverige utan plockar ut pengar från försäkringskassan istället. Får ut ungefär det vi lagt ut. Fråga gärna om ni undrar något, kanske något jag kan svara på.
    Det låter ju bra! Vet du om man får ersättning vare sig man väljer känd eller okänd donator? Gjorde ni IVF och FET med era egna ägg + spermier eller använde ni er av en donator?
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-03-24 10:59:05 följande:

    Uppdatera gärna oss hur det går! När är första försöket?


    Vi vet inte riktigt, men innan sommaren förhoppningsvis! Vi har stått på kö sen mitten på dec -16 och kötiden i Uppsala är ca 6 mån...
  • Vifårse

    Vad härligt att höra är det finns fler i samma sits! Tycker mest man får höra om kvinnlig infertilitet (kanske för att kvinnor är mer öppna om det?), även om manlig är ungefär lika vanlig. Vet inte hur många gånger jag fått höra att "jamen tänk inte så mycket på det" och "det är jättemånga som blivit gravida så fort dom påbörjat utredning". Som att det skulle hjälpa oss? Nu har vi (mest jag kanske...) varit ganska öppna med vår situation och min man tycker det stundtals är ganska jobbigt att familj och vänner vet medan jag ttycker det är skönt! Då slipper man som där korkade påståendena. Min bästa vän och hennes sambo började försöka samtidigt som oss och där tog det sig direkt. Deras fyller 1 snart och även om det blir jobbigt för oss är det ändå skönt att ha någon vän som har varit med hela processen och som man kan ventilera med. Och mysigt att få gosa bebis. Iaf när det är någon nära väns, andras kan jag typ må dåligt av avundsjuka av att se ibland...

    Vi började försöka juli -15, sökte hjälp privat jan-16 och redan i mars tror jag han gjorde biopsi. Sen höll vi ju på å vela lite med carlanderska men pga ekonomiska skäl med det micro tese på ackis istället. Då han helt och totalt avsaknar spermier så var ju möjligheterna ganska små att hitta något även för någon så erfaren som personalen på carlanderska så kändes som att det inte var värt att lägga massa pengar där också.

    Sjukt mycket konstiga och jobbiga tankar som snurrat senaste året så det är ni inte ensamma om! Mitt tips är att söka upp kurator/psykolog som jobbar med ofrivilligt barnlösa. Det hjälper mycket!

  • Charlie310
    mooonwalker skrev 2017-03-31 22:01:50 följande:

    Det låter ju bra! Vet du om man får ersättning vare sig man väljer känd eller okänd donator? Gjorde ni IVF och FET med era egna ägg + spermier eller använde ni er av en donator?


    Man får bara ersättning om man väljer öppen donator. Egna ägg och donerade spermier.
Svar på tråden Avsaknad av spermier