• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Jetana

    Hej

    Jag undrar om någon fått rätt till förhandstillstånd pga att ens sambo har klinefelts syndrom? Alltså att man genomför vård utomlands men försäkringskassan står för kostnaden?

    Tack på förhand.

    /Jetana

  • NZZZZ
    Jetana skrev 2017-05-21 18:52:13 följande:

    Hej

    Jag undrar om någon fått rätt till förhandstillstånd pga att ens sambo har klinefelts syndrom? Alltså att man genomför vård utomlands men försäkringskassan står för kostnaden?

    Tack på förhand.

    /Jetana


    Har ni blivit utredda i Sverige och fått diagnosen där? Isf har man rätt att ansöka om vård utomlands och därefter ansöka pengar för den vård du skulle få hemma i Sverige.
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-05-17 19:37:57 följande:

    Update:

    Vi har blivit beviljad en TESA/PESA. Senast min kille gjorde en var 2012/2013 men då genomfördes ingen PESA. Just när jag börjar vänja mig vid tanken att sluta hoppas på att det ska ske något under. Vi ska genomföra undersökningen men har inga förhoppningar, är inställd på att donation är vår väg att gå men killen vill försöka en sista gång.


    Förlåt, jag har inte varit inne här på ett tag, har haft så fullt upp med skola och jobb. Men vad bra att ni får göra TESA/PESA! Jag håller tummarna för att de hittar några mogna spermier =) Gör inte ert landsting micro-tese? Micro-tese säga ju vara det bästa sättet att hitta bra spermier på, så jag tänker att det skulle vara bättre för er eftersom läkarna tidigare (eller rätta mig om jag har fel) har hittat omogna spermier?

    Jag tror att vi kommer behöva vänta till september-oktober tills min man får göra en micro-tese och jag äggutplock. Jag trodde att vår läkare skulle höra av sig förra veckan och meddela ungefär när det blir av (han sa att det fanns en liten, liten chans att det kunde bli innan sommaren), men jag kanske missförstod honom. Han har i alla fall inte hör av sig. Eftersom landstinget inte är vana att samköra micro-tese och IVF varnade läkaren att det skulle ta längre tid. Men vi känner att vi inte kan betala 68 000 kr (för att göra det privat) för att slippa vänta, när chanserna att lyckas är så dåliga... Om det inte lyckas så kommer vi använda oss av donation, det är vi redan överens om. 

    En sak som känns väldigt jobbig är att min bästa killkompis har berättat att han och hans tjej försöker skaffa barn. Han vet inte om mina och min mans problem, men just nu känns det som om jag bara går och väntar på att han kommer ringa och säga att de är gravida. Det är klart att jag hoppas för deras skull, men jag kan ändå inte låta bli att önska att de inte "hinner före" oss...
  • mooonwalker
    mooonwalker skrev 2017-05-26 14:58:50 följande:
    Förlåt, jag har inte varit inne här på ett tag, har haft så fullt upp med skola och jobb. Men vad bra att ni får göra TESA/PESA! Jag håller tummarna för att de hittar några mogna spermier =) Gör inte ert landsting micro-tese? Micro-tese säga ju vara det bästa sättet att hitta bra spermier på, så jag tänker att det skulle vara bättre för er eftersom läkarna tidigare (eller rätta mig om jag har fel) har hittat omogna spermier?

    Jag tror att vi kommer behöva vänta till september-oktober tills min man får göra en micro-tese och jag äggutplock. Jag trodde att vår läkare skulle höra av sig förra veckan och meddela ungefär när det blir av (han sa att det fanns en liten, liten chans att det kunde bli innan sommaren), men jag kanske missförstod honom. Han har i alla fall inte hör av sig. Eftersom landstinget inte är vana att samköra micro-tese och IVF varnade läkaren att det skulle ta längre tid. Men vi känner att vi inte kan betala 68 000 kr (för att göra det privat) för att slippa vänta, när chanserna att lyckas är så dåliga... Om det inte lyckas så kommer vi använda oss av donation, det är vi redan överens om. 

    En sak som känns väldigt jobbig är att min bästa killkompis har berättat att han och hans tjej försöker skaffa barn. Han vet inte om mina och min mans problem, men just nu känns det som om jag bara går och väntar på att han kommer ringa och säga att de är gravida. Det är klart att jag hoppas för deras skull, men jag kan ändå inte låta bli att önska att de inte "hinner före" oss...
    Min killkompis och hans tjej plussade på första försöket. Fy fan vad livet är orättvist. Idag är en riktigt dålig dag där jag bara vill gå och lägga mig och aldrig mer vakna...
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-06-01 15:47:28 följande:

    Min killkompis och hans tjej plussade på första försöket. Fy fan vad livet är orättvist. Idag är en riktigt dålig dag där jag bara vill gå och lägga mig och aldrig mer vakna...


    Kan tänka mig att det är tufft, fy!!!! Men jag hoppas det är er tur till hösten iaf! Med eller utan donation <3
  • NZZZZ

    Varit på gott humör hela dagen tills jag såg ett positivt graviditetstest från en jag dejtade på Instagram. Mitt humör blev från toppen till skit. Av alla män träffade jag en utan spermier, fan. Inte hans fel, men så arg.

  • Anonym (Dubbelt trubbel)

    Någon som hat tips på bra landstingskliniker på västkusten? Jag och min man tillhör Sahlgrenska men köerna är så långa och har förstått det som att vi via vårdvalet kan välja vilken klinik vi vill. Planen är ivf med donerad sperma.

  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-06-01 20:47:00 följande:

    Varit på gott humör hela dagen tills jag såg ett positivt graviditetstest från en jag dejtade på Instagram. Mitt humör blev från toppen till skit. Av alla män träffade jag en utan spermier, fan. Inte hans fel, men så arg.


    Nej, det är ju inte hans fel, men man blir ju ändå ledsen och arg. Det går inte att styra över sina känslor.

    Stor kram till dig!
  • Anonym (Dubbelt trubbel)
    MariaC skrev 2017-05-06 22:19:53 följande:

    Carlanderska är super, vi har gjort två Mikro-Tese/IVF där. Kan verkligen rekommendera dem!


    När jag läst tillbaka har jag förstått att ni valt Örebro för IVF, har ni varit där än? Vi funderar på att välja dem då kön var relativt kort men varken hört positivt eller negativt så undrar om ni varit där och fått något intryck av dem? :)
  • MariaC
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2017-06-17 12:44:21 följande:

    När jag läst tillbaka har jag förstått att ni valt Örebro för IVF, har ni varit där än? Vi funderar på att välja dem då kön var relativt kort men varken hört positivt eller negativt så undrar om ni varit där och fått något intryck av dem? :)


    Kan tyvärr inte svara på det. De sa att vi skulle få en tid i början på mars, sedan flyttade de fram tiden hela tiden och först 29 maj fick vi en tid!!! Med vår vanliga otur så blev jag sjuk och vi fick avboka. Då kunde de inte erbjuda en ny tid fören i september och den får man ju ett par veckor innan..så vi väntar väntar väntar......
Svar på tråden Avsaknad av spermier