• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    MariaC skrev 2017-07-15 18:56:24 följande:

    Det blir tid för läkarbesök, kuratorsbesök samt barnmorska för planering av insemination eller IVF. När man åker långt så ordnar Örebro så man får gå på alla besöken på samma dag så man ska slippa åka flera gånger . Det tycker jag är väldigt bra!


    Shit. Ni som fått vänta så länge. Hur mår er relation? Det är otroligt vad relationen tar stryk i det här kaoset, iaf för min del. Svårt att tänka positivt och läser för mkt på nätet.
  • mooonwalker
    nosslo skrev 2017-07-09 21:13:36 följande:

    Hej! Jag vill bara hoppa in och berätta vår historia, som ännu inte är över. 2015 fick vi reda på att min sambo inte hade några spermier i spermaprovet så vi gick vidare med TESA/PESA, vilket där de heller inte hittade några spermier. Läkarna här i Sverige berättade för oss att det inte fanns något att göra men vi gav inte upp utan vi åkte och träffade en läkare i Tyskland, där visade det sig att min sambo hade höga värden av prolaktin (Detta tittade de inte upp i Sverige). Detta resultat visade sig vara en godartad tumör i hypofysen som bidrar till att kroppen tillverkar alldeles för mycket kvinnligt östrogen. Här i Sverige säger de att detta inte är orsaken till att min sambo inte producerar spermier, men läkaren i Tyskland påpekade att detta var en stor bidragande faktor varför det inte fanns några spermier. Vi fick ändå chansen att göra om TESA vilket resulterade i att de hittade 8 orörliga spermier (Sambon hade ätit medicinen mot den godartade tumören i 9 månader och den hade minskat lite grann i storlek). De kunde tyvärr inte frysa ned dessa, så nu till hösten ska de starta upp mig för IVF och göra en till TESA på min sambo, så nu håller vi tummarna på att de hittar spermier igen.

    De första resultaten visade på att min sambo hade låga värden av testosteron, höga värden av FSH och skyhöga värden av prolaktin. Efter att ätit medicinen mot den godartade tumören i 11 månader så har testosteronet ökat (men ligger ännu inte där den ska) och FSH ligger tyvärr på samma värde.


    Hej!

    Vi ska göra nästan precis samma ingrepp som er! Min man gjorde en öppen testikelbiopsi i våras där de fann 10 st orörliga spermier som inte gick att frysa, så i höst ska jag få plocka ut ägg samtidigt som min man ska göra en micro-tese. Läkarna tittade inte om de 10 spermierna var levande eller döda, vilket gör ingreppet ännu mer osäkert, men jag hoppas verkligen att det fungerar. Jag hoppas att mina ägg är så pass bra att de kan hålla embryot "vid liv". Först sa läkaren att ingreppet skulle bli september-oktober, men när jag senare pratade med honom i telefon sa han oktober. Jag blir bara så ledsen över all den här väntan.

    Ska ni göra ert ingrepp i Tyskland? Vilken klinik har ni besökt? Jag har ingen aning om vad min man har för prolaktin-värde, jag tror inte att de har tittat på det. Läkarna har inte hittat någon anledning till varför min man inte har några spermier, men han har inga kromosomfel, normalt testosteron, men högt FSH.
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-07-16 23:06:58 följande:

    Shit. Ni som fått vänta så länge. Hur mår er relation? Det är otroligt vad relationen tar stryk i det här kaoset, iaf för min del. Svårt att tänka positivt och läser för mkt på nätet.


    Ja, i september blir det ett år sen vi gjorde Mikro-Tese med IVF, väntan har varit omänskligt lång.

    Vi har det väldigt bra i vår relation. Känner inte att den tagit stryk alls, snarare tvärtom, vi känner oss bara starkare tillsammans. Vi pratar väldigt mycket och stöttar varandra. Vi lever exakt det liv vi vill, förutom den här delen med barn. Att vi känner oss så nöjda för övrigt i livet tror jag är en av de största anledningarna till att relationen är så bra. Vi är månskensbönder och lägger all vår lediga tid på gården och djuren, vi glömmer (för det mesta) av det jobbiga när vi är hemma på gården. Vi säger ofta att tänk om vi hade bott i lägenhet i stan, då hade vi nog inte klarat detta....
  • Anonym (Sara90)

    Nu har jag och min man vart hos psykologen. Där blev vi godkända, det räckte att vi träffades en gång sa hon. Innan vi började sa hon att det var möjligt att två besök behövdes.

    Nu väntar jag på mens, och efter det ägglossning!

  • Snövit1

    Hej på er!

    Det var länge sen jag var inne och läste eller skrev här. Vi fick i höstas beskedet att min man inte har några spermier och blev då uppsatta på kö för donation. Vi fick först höra att kön var 1,5 år på Sahlgrenska men vid nästa möte sa de 2,5 år... och nu när jag läser här verkar det vara ännu längre... funderar därför på andra alternativ; byta landsting eller Danmark... vet ngn hur kön i Örebro ser ut för tillfället? Någon som har erfarenhet från Storkklinken i Danmark? Räcker det att man åker dit vid själva inseminationen eller måste man dit en gång innan?

    Håller tummarna för er alla och det värmer att läsa era berättelser som slutat så lyckligt ??

  • MariaC
    Anonym (Sara90) skrev 2017-08-04 09:51:39 följande:

    Nu har jag och min man vart hos psykologen. Där blev vi godkända, det räckte att vi träffades en gång sa hon. Innan vi började sa hon att det var möjligt att två besök behövdes.

    Nu väntar jag på mens, och efter det ägglossning!


    Var det psykologbesök inför donation? Vad pratade ni om? Vilka frågor fick ni? Om du vill berätta.
  • MariaC
    Snövit1 skrev 2017-08-04 16:29:15 följande:

    Hej på er!

    Det var länge sen jag var inne och läste eller skrev här. Vi fick i höstas beskedet att min man inte har några spermier och blev då uppsatta på kö för donation. Vi fick först höra att kön var 1,5 år på Sahlgrenska men vid nästa möte sa de 2,5 år... och nu när jag läser här verkar det vara ännu längre... funderar därför på andra alternativ; byta landsting eller Danmark... vet ngn hur kön i Örebro ser ut för tillfället? Någon som har erfarenhet från Storkklinken i Danmark? Räcker det att man åker dit vid själva inseminationen eller måste man dit en gång innan?

    Håller tummarna för er alla och det värmer att läsa era berättelser som slutat så lyckligt ??


    Tråkigt att ni också hamnat i denna situation :/

    Vi väntar på tid i Örebro. När vi blev uppsatta i kön sa de att vi skulle få komma efter ca 2 månader men det blev att vi fick en tid efter 6 månader pga att de hamnade efter och fick för mycket att göra. Så 6 månader in du nog tänka. Vi blev tvungna att avboka första tiden och så blev det ca 4 månader väntetid till pga att de är stängt nu under sommaren. De har sagt att vi ska få en tid i september, hoppas de håller det!

    Har hört flera säga att de inte rekommenderar Storkkliniken men har ingen egen erfarenhet från dem.

    Lycka till och återkoppla gärna när du vet hur det blir för er!
  • Anonym (Sara90)
    MariaC skrev 2017-08-04 20:18:30 följande:

    Var det psykologbesök inför donation? Vad pratade ni om? Vilka frågor fick ni? Om du vill berätta.


    Ja psykolog tror jag är obligatoriskt innan donation. Hon frågade lite om hur vi såg på donation, hur barnet ska få veta, vad vi känner .. typ. :)

    Kändes bra, men man hade ju i bakhuvudet att man skulle bli "godkänd" men tror inte det är många som inte blir det, mest formell grej.
  • Anonym (Sara90)
    MariaC skrev 2017-08-04 20:18:30 följande:

    Var det psykologbesök inför donation? Vad pratade ni om? Vilka frågor fick ni? Om du vill berätta.


    Snövit1 skrev 2017-08-04 16:29:15 följande:

    Hej på er!

    Det var länge sen jag var inne och läste eller skrev här. Vi fick i höstas beskedet att min man inte har några spermier och blev då uppsatta på kö för donation. Vi fick först höra att kön var 1,5 år på Sahlgrenska men vid nästa möte sa de 2,5 år... och nu när jag läser här verkar det vara ännu längre... funderar därför på andra alternativ; byta landsting eller Danmark... vet ngn hur kön i Örebro ser ut för tillfället? Någon som har erfarenhet från Storkklinken i Danmark? Räcker det att man åker dit vid själva inseminationen eller måste man dit en gång innan?

    Håller tummarna för er alla och det värmer att läsa era berättelser som slutat så lyckligt ??


    Har en kompis som gått till stork. De kunde göra första besöket på Skype och sedan vid inseminationen. De var riktigt nöjda iaf! Men har inte vart själv. Vi har gått till carlanderska , så om man är redo o betala lite mer är de väldigt bra där!
  • NZZZZ
    Anonym (Sara90) skrev 2017-08-04 21:10:51 följande:

    Har en kompis som gått till stork. De kunde göra första besöket på Skype och sedan vid inseminationen. De var riktigt nöjda iaf! Men har inte vart själv. Vi har gått till carlanderska , så om man är redo o betala lite mer är de väldigt bra där!


    När kör ni igång? Med eller utan hormoner? :) Du får uppdatera oss om hur det går!
Svar på tråden Avsaknad av spermier