• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Anonym (Sara90)
    NZZZZ skrev 2017-08-14 13:25:12 följande:

    Men... va?!

    Varför måste ni vänta? Stänger kliniken då?

    Ska göra en TESA/PESA i september. Det är andra försöket. :)


    Nej, de har öppet. Vet inte egentligen. För att läkaren inte hunnit välja spermie ännu och de hade inte fått psykologbeskedet ännu heller. Men hoppas verkligen på augusti , att det löser sig. Man betalar ju ändå.

    Spännande! Fanns det några alls spermier första gången?
  • Anonym (Sara90)
    odie skrev 2017-08-14 20:31:42 följande:

    Vad tråkigt att höra, vi förberede dem en månad innan så att vi garanterat skulle få tid med oss (hade oregelbunden mens men sa att den veckan kommer den ungefär och då bad de oss kontakta dem på dagen mensen kom) hoppas att ni kan få starta snart!!


    Ja i juni sa de att vi skulle börja i augusti! Lyckades ni på donation? Hur många försök har ni gjort/ gjorde ni?
  • NZZZZ
    Anonym (Sara90) skrev 2017-08-14 21:56:06 följande:

    Nej, de har öppet. Vet inte egentligen. För att läkaren inte hunnit välja spermie ännu och de hade inte fått psykologbeskedet ännu heller. Men hoppas verkligen på augusti , att det löser sig. Man betalar ju ändå.

    Spännande! Fanns det några alls spermier första gången?


    Nope. Men det gjordes bara en TESA då och inte PESA och det var flera år sedan så vi gör ett sista försök när landstinget ändå beviljade det.

    Usch. En månad är ju sååå länge att vänta när man väntat ungefär hela livet. Hoppas det ordnar sig!
  • NZZZZ
    999 skrev 2017-08-14 21:18:16 följande:

    Ja jag tänker ofta så. Du är inte ENSAM.


    <3

    Hur går det för dig ts?
  • Anonym (Sara90)
    NZZZZ skrev 2017-08-14 22:09:37 följande:

    Nope. Men det gjordes bara en TESA då och inte PESA och det var flera år sedan så vi gör ett sista försök när landstinget ändå beviljade det.

    Usch. En månad är ju sååå länge att vänta när man väntat ungefär hela livet. Hoppas det ordnar sig!


    Okej, hoppas hoppas att det finns något där! Hålller tummarna!

    Ja en månad låter för utomstående som ingenting, för oss är det en fruktansvärd påfrestning!!
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-08-14 20:39:56 följande:

    Ni som blivit gravida po andra sätt än vanligt samlag... kommer man över den bittra känslan av att aldrig bli befruktad via samlag? Är det något man tänker på? Att sexet aldrig kommer leda till barn..?


    Jag känner och tänker också så. 

    Till oss har landstinget sagt att vi kommer få göra microtese + äggutplock i september eller oktober. Jag funderar på att ringa och höra hur det går, bara för att skynda på. Jag ska göra det långa protokollet vilket tar 4-5 veckor, så jag vill inte att allt drar ut ännu mer på tiden. Jag såg dock på 1177 att min läkare hade skrivit recept på alla mediciner jag ska ta innan äggutplock och herregud vad dyra de var! Hoppas att högkostnadsskyddet gäller på dessa mediciner... 
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-08-16 14:22:13 följande:

    Jag känner och tänker också så. 

    Till oss har landstinget sagt att vi kommer få göra microtese + äggutplock i september eller oktober. Jag funderar på att ringa och höra hur det går, bara för att skynda på. Jag ska göra det långa protokollet vilket tar 4-5 veckor, så jag vill inte att allt drar ut ännu mer på tiden. Jag såg dock på 1177 att min läkare hade skrivit recept på alla mediciner jag ska ta innan äggutplock och herregud vad dyra de var! Hoppas att högkostnadsskyddet gäller på dessa mediciner... 


    Vad låg priset på? Det bör täcka kostnaderna! Hoppas det går snabbt nu då!! Vi väntar på kallelse till TESA/PESA.

    Idag fick jag tillbaka provsvar från TSH som fortfarande ligger på 3,3. (Ska ligga under 2,5 om man planerar graviditet). Fått en ny läkare som då skriver att jag inte behöver Levaxin trots att min förra läkare sade att jag skulle få det om provet fortfarande var högt! :( Ringde tillbaka och de skulle återkomma... inväntar mens så har PMS och allt känns skit. Undrar när allt ska vända.
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-08-16 15:12:18 följande:
    Vad låg priset på? Det bör täcka kostnaderna! Hoppas det går snabbt nu då!! Vi väntar på kallelse till TESA/PESA.

    Idag fick jag tillbaka provsvar från TSH som fortfarande ligger på 3,3. (Ska ligga under 2,5 om man planerar graviditet). Fått en ny läkare som då skriver att jag inte behöver Levaxin trots att min förra läkare sade att jag skulle få det om provet fortfarande var högt! :( Ringde tillbaka och de skulle återkomma... inväntar mens så har PMS och allt känns skit. Undrar när allt ska vända.
    De mediciner som läkaren har skrivit ut är:
    Gonal-F 1610 kr
    Orgalutran 1168 kr
    Ovitrelle 318 kr
    Lutinus 471 kr
    Så totalt över 3500 kr.

    Det finns två recept på orgalutran, så jag vet inte om jag behöver mer av det... Sen kan jag hämta ut alla mediciner två gånger förutom ovitrelle... Jag vet inte riktigt varför det finns två uttag, för läkaren sa att vi bara får en chans. Om det inte lyckas så kommer det vara donation som gäller för oss. Då kommer vi vända oss utomlands, för jag kommer inte orka med att vänta flera år till.

    Jag äter levaxin för att pressa ner mitt TSH. Min läkare har sagt att mitt TSH ligger normalt, men chansen att bli gravid ökar om det ligger lite pressat. Så jag tycker att det låter bra att du har kontaktat din läkare igen! Erbjuder ert landsting Micro-tese?
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-08-16 15:53:38 följande:

    De mediciner som läkaren har skrivit ut är:

    Gonal-F 1610 kr

    Orgalutran 1168 kr

    Ovitrelle 318 kr

    Lutinus 471 kr

    Så totalt över 3500 kr.

    Det finns två recept på orgalutran, så jag vet inte om jag behöver mer av det... Sen kan jag hämta ut alla mediciner två gånger förutom ovitrelle... Jag vet inte riktigt varför det finns två uttag, för läkaren sa att vi bara får en chans. Om det inte lyckas så kommer det vara donation som gäller för oss. Då kommer vi vända oss utomlands, för jag kommer inte orka med att vänta flera år till.

    Jag äter levaxin för att pressa ner mitt TSH. Min läkare har sagt att mitt TSH ligger normalt, men chansen att bli gravid ökar om det ligger lite pressat. Så jag tycker att det låter bra att du har kontaktat din läkare igen! Erbjuder ert landsting Micro-tese?


    Okej. Men om du ska göra ägguttag kommer du kassera alla ägg då om det misslyckas? Kommer ni genomföra insemination utomlands istället eller maxar ni chanserna med ivf?
  • Charlie310
    mooonwalker skrev 2017-08-16 15:53:38 följande:

    De mediciner som läkaren har skrivit ut är:

    Gonal-F 1610 kr

    Orgalutran 1168 kr

    Ovitrelle 318 kr

    Lutinus 471 kr

    Så totalt över 3500 kr.

    Det finns två recept på orgalutran, så jag vet inte om jag behöver mer av det... Sen kan jag hämta ut alla mediciner två gånger förutom ovitrelle... Jag vet inte riktigt varför det finns två uttag, för läkaren sa att vi bara får en chans. Om det inte lyckas så kommer det vara donation som gäller för oss. Då kommer vi vända oss utomlands, för jag kommer inte orka med att vänta flera år till.

    Jag äter levaxin för att pressa ner mitt TSH. Min läkare har sagt att mitt TSH ligger normalt, men chansen att bli gravid ökar om det ligger lite pressat. Så jag tycker att det låter bra att du har kontaktat din läkare igen! Erbjuder ert landsting Micro-tese?


    Högkostnadsskyddet täcker det. Hämtade ut medicin för flera tusen när jag gjorde IVF, betalde endast typ 2000kr. Googla högkostnadsskydd så ser du hur mycket du behöver betala innan det blir gratis.
Svar på tråden Avsaknad av spermier