• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-08-16 16:05:25 följande:
    Okej. Men om du ska göra ägguttag kommer du kassera alla ägg då om det misslyckas? Kommer ni genomföra insemination utomlands istället eller maxar ni chanserna med ivf?
    Läkaren sa att om inte micro-tesen + ICSI funkar så kommer de frysa ner mina ägg så vi kan använda de tillsammans med donerad sperma (vilket betyder att vi då gör IVF). Jag har ingen aning om hur lång väntetiden är för donation i Stockholm, men om den är flera år såsom på andra ställen så åker vi utomlands. Kanske kan jag donera mina ägg till någon kvinna som inte har några ägg? Det skulle kännas dumt att slänga dem och om jag kan hjälpa någon annan skulle det kännas riktigt bra. 

    Har ni fått något datum i september ni ska göra Pesa/Tesa?
  • Popetot
    NZZZZ skrev 2017-08-14 20:39:43 följande:

    Ni som blivit gravida po andra sätt än vanligt samlag... kommer man över den bittra känslan av att aldrig bli befruktad via samlag? Är det något man tänker på? Att sexet aldrig kommer leda till barn..?


    Hej, jag var med i denna tråden för ca 2 år sedan. Jag läser här ibland. Vi var en av lyckliga de där de hittade lite spermier genom biopsi. Jag är äntligen gravid efter 3 ivfer. Det är säkert olika men jag känner bara en sån tacksamhet är vi kunde få hjälp via kliniken. Faktum var att redan när vi fick starta första ivfen kände jag en sån lättnad att sex inte längre var förknippat med barn. Vårt sexliv blev liksom många andras i samma situation lidande av pressen att ha tillräckligt med sex vid rätt tid. Kanske kommer bitterheten om vi vill ha syskon i framtiden men jag har inte en enda gång under graviditeten varit ledsen över hur jag blev befruktad. Om något har vi som par blivit så otroligt starka och trygga tillsammans. Jag hoppas ingen här tar illa upp att jag skriver. Jag vet hur jobbigt det kan vara att höra solskenshistorier om man själv kämpar så i sorgen. Men jag önskar alla här inne lycka och att ni hittar vägen till ert barn oavsett vilken väg det är. Ta hand om er!
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-08-16 19:51:30 följande:

    Läkaren sa att om inte micro-tesen + ICSI funkar så kommer de frysa ner mina ägg så vi kan använda de tillsammans med donerad sperma (vilket betyder att vi då gör IVF). Jag har ingen aning om hur lång väntetiden är för donation i Stockholm, men om den är flera år såsom på andra ställen så åker vi utomlands. Kanske kan jag donera mina ägg till någon kvinna som inte har några ägg? Det skulle kännas dumt att slänga dem och om jag kan hjälpa någon annan skulle det kännas riktigt bra. 

    Har ni fått något datum i september ni ska göra Pesa/Tesa?


    Okej. Då är jag med. Om du får chansen att donera istället för att kassera så gör du verkligen en fin gärning. Jag kommer med göra så efter jag fått barn, har en helt annan syn på barn efter det här.

    Läkaren vägrar skriva ut levaxin till mig!!!! Påstår att det nya värdet de följer är 4,5 och eftersom jag har 3,3 behövs det inte. Vad ska jag göra?! Min förra läkare sa att det skulle ligga på under 2,5. Vad sysslar de med?!!
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-08-17 12:01:41 följande:

    Okej. Då är jag med. Om du får chansen att donera istället för att kassera så gör du verkligen en fin gärning. Jag kommer med göra så efter jag fått barn, har en helt annan syn på barn efter det här.

    Läkaren vägrar skriva ut levaxin till mig!!!! Påstår att det nya värdet de följer är 4,5 och eftersom jag har 3,3 behövs det inte. Vad ska jag göra?! Min förra läkare sa att det skulle ligga på under 2,5. Vad sysslar de med?!!


    Kan du byta läkare? Hade 2.6 o han satte mig på 0.25 sedan sjunk värdet men inte tillräckligt då höjde han till 0.5. Hade under 1 , (tror jag ligger på 0.7) äter ff varje dag 0.5.
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-08-17 14:54:51 följande:

    Kan du byta läkare? Hade 2.6 o han satte mig på 0.25 sedan sjunk värdet men inte tillräckligt då höjde han till 0.5. Hade under 1 , (tror jag ligger på 0.7) äter ff varje dag 0.5.


    Gav mig inte och till slut satte han in 25 mg Levaxin. Ska tillbaka om 4-6 v och se hur värdet ser ut. Vill ha goda förutsättningar från start om jag ändå ska betala för dyra behandlingar senare. Enligt SU är de nya riktlinjerna att TSH ska ligga under 4,5 och inte 2,5 som tidigare.
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-08-17 15:12:41 följande:

    Gav mig inte och till slut satte han in 25 mg Levaxin. Ska tillbaka om 4-6 v och se hur värdet ser ut. Vill ha goda förutsättningar från start om jag ändå ska betala för dyra behandlingar senare. Enligt SU är de nya riktlinjerna att TSH ska ligga under 4,5 och inte 2,5 som tidigare.


    Vad bra, men skadar ju inte att få ner värdet. Märkligt hur det kan ändras så, innan var det inte bra att ligga över 2 för då kunde det vara svårare att bli gravid.

    Skönt att du fick utskrivet iaf
  • NZZZZ
    Popetot skrev 2017-08-16 21:52:51 följande:

    Hej, jag var med i denna tråden för ca 2 år sedan. Jag läser här ibland. Vi var en av lyckliga de där de hittade lite spermier genom biopsi. Jag är äntligen gravid efter 3 ivfer. Det är säkert olika men jag känner bara en sån tacksamhet är vi kunde få hjälp via kliniken. Faktum var att redan när vi fick starta första ivfen kände jag en sån lättnad att sex inte längre var förknippat med barn. Vårt sexliv blev liksom många andras i samma situation lidande av pressen att ha tillräckligt med sex vid rätt tid. Kanske kommer bitterheten om vi vill ha syskon i framtiden men jag har inte en enda gång under graviditeten varit ledsen över hur jag blev befruktad. Om något har vi som par blivit så otroligt starka och trygga tillsammans. Jag hoppas ingen här tar illa upp att jag skriver. Jag vet hur jobbigt det kan vara att höra solskenshistorier om man själv kämpar så i sorgen. Men jag önskar alla här inne lycka och att ni hittar vägen till ert barn oavsett vilken väg det är. Ta hand om er!


    Grattis till graviditeten! Förstår att många känner lättnad över att inte koppla sex till barn. Jag har dock aldrig ens försökt med sex då jag vetat om hans infertilitet från början, känns som det är därför jag känner som jag gör. Har aldrig planerat barn utifrån sex utan ska direkt på behandlingar. Var inte så jag tänkt mig men försöker tänka positivt.
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-08-17 15:21:31 följande:

    Vad bra, men skadar ju inte att få ner värdet. Märkligt hur det kan ändras så, innan var det inte bra att ligga över 2 för då kunde det vara svårare att bli gravid.

    Skönt att du fick utskrivet iaf


    Nu har du väl inte så långt kvar till bebis? Eller är bebisen född? :) minns att du var i v.28 sist!
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-08-17 16:05:24 följande:

    Nu har du väl inte så långt kvar till bebis? Eller är bebisen född? :) minns att du var i v.28 sist!


    Bebisen är redan 10 veckor på söndag , tiden går fort.

    Hoppas på bra nyheter i denna tråd snart. "Lider" med er, för 2 år sedan visste vi inte ens om vi kunde få biologiska barn. Ingen som är vår sits , kan föreställa sig hur detta är...
  • odie
    Anonym (Sara90) skrev 2017-08-14 21:57:38 följande:

    Ja i juni sa de att vi skulle börja i augusti! Lyckades ni på donation? Hur många försök har ni gjort/ gjorde ni?


    Vi lyckades på första försöket (sep -15) och har idag en dotter på 14 månader som kom till med hjälp av ivf och donator. Har ni fått svar på när ni får börja?
Svar på tråden Avsaknad av spermier