• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-08-17 22:13:30 följande:

    Bebisen är redan 10 veckor på söndag , tiden går fort.

    Hoppas på bra nyheter i denna tråd snart. "Lider" med er, för 2 år sedan visste vi inte ens om vi kunde få biologiska barn. Ingen som är vår sits , kan föreställa sig hur detta är...


    Stort grattis!!! Vad härligt!

    Fått en tid till TESA/PESA. 5/9. Mindre än tre veckor kvar. Jag har inga förväntningar på detta, min man vill mest göra ett till försök dels för vi fick möjligheten men även för att stänga dörren helt. Om de inte hittar ngt så är det väl den sista etappen tänker jag? De få fallen som jag hört något positivt från är tjejen som skrev i den berömda tråden "alla män har spermier" där hennes syster varit i Turkiet med hennes man som hade två misslyckade TESA bakom sig. Men hur mycket ska man jaga? Jag har bearbetat donation så länge nu, för mig hade det varit att börja om på nytt. Även om jag såklart hoppas innerst inne.
  • Anonym (Sara90)
    odie skrev 2017-08-17 22:25:32 följande:

    Vi lyckades på första försöket (sep -15) och har idag en dotter på 14 månader som kom till med hjälp av ivf och donator. Har ni fått svar på när ni får börja?


    Vad skönt! Men det var via landstinget? Vi fick beSked att ivf med donerade spermier inte görs privat.

    Vi fick besked idag att donator är hittad o allt är klart så nästa ägglossning är det dags( troligen i slutet av veckan!) så spännande!
  • odie
    Anonym (Sara90) skrev 2017-08-18 22:49:53 följande:

    Vad skönt! Men det var via landstinget? Vi fick beSked att ivf med donerade spermier inte görs privat.

    Vi fick besked idag att donator är hittad o allt är klart så nästa ägglossning är det dags( troligen i slutet av veckan!) så spännande!


    Åh vad kul att höra, håller tummarna för er! Ja det var via landstinget! Lycka till nu!
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-08-17 12:01:41 följande:
    Okej. Då är jag med. Om du får chansen att donera istället för att kassera så gör du verkligen en fin gärning. Jag kommer med göra så efter jag fått barn, har en helt annan syn på barn efter det här.

    Läkaren vägrar skriva ut levaxin till mig!!!! Påstår att det nya värdet de följer är 4,5 och eftersom jag har 3,3 behövs det inte. Vad ska jag göra?! Min förra läkare sa att det skulle ligga på under 2,5. Vad sysslar de med?!!
    Jag ringde och sökte min läkare idag för att dels se hur det blir med vår behandling och dels vad mitt senaste TSH-prov låg på (lämnade nya prover förra veckan). Läkaren var på semester, men jag fick svar på att mitt senaste TSH låg på 2,4. Tydligen så låg det på 4,5 eller 4,4 (minns inte exakt vad barnmorskan sa) innan jag började med levaxin. Så min läkare verkar följa de "gamla riktlinjerna". 

    Tyvärr hade hon inget svar på om vi kommer få göra några operationer i september-oktober, men jag skulle bli förvånad om det blir av då. De verkar ha världens sämsta planerare och man måste ju vänta flera månader på varenda tid... Hon lovade att någon skulle höra av sig, men hon hade ingen aning om när.

    Vågar man verkligen åka till Turkiet och göra några behandlingar? Vad kostar det? Och tänk om man får någon multiresistent bakterie... 
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-08-21 14:40:09 följande:

    Jag ringde och sökte min läkare idag för att dels se hur det blir med vår behandling och dels vad mitt senaste TSH-prov låg på (lämnade nya prover förra veckan). Läkaren var på semester, men jag fick svar på att mitt senaste TSH låg på 2,4. Tydligen så låg det på 4,5 eller 4,4 (minns inte exakt vad barnmorskan sa) innan jag började med levaxin. Så min läkare verkar följa de "gamla riktlinjerna". 

    Tyvärr hade hon inget svar på om vi kommer få göra några operationer i september-oktober, men jag skulle bli förvånad om det blir av då. De verkar ha världens sämsta planerare och man måste ju vänta flera månader på varenda tid... Hon lovade att någon skulle höra av sig, men hon hade ingen aning om när.

    Vågar man verkligen åka till Turkiet och göra några behandlingar? Vad kostar det? Och tänk om man får någon multiresistent bakterie... 


    Hur många mg äter du? :)

    Alltså vad är detta? Herregud. Tycker verkligen synd om er som slängs fram och tillbaka.

    Undrar samma sak. Tjejen i tråden slutade svara så har ingen annan info att gå på.Det är en även en stor kostnadsfråga. Därav jag frågar mig själv hur mycket man ska hålla på och jaga spermier...
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-08-21 16:38:26 följande:
    Hur många mg äter du? :)

    Alltså vad är detta? Herregud. Tycker verkligen synd om er som slängs fram och tillbaka.

    Undrar samma sak. Tjejen i tråden slutade svara så har ingen annan info att gå på.Det är en även en stor kostnadsfråga. Därav jag frågar mig själv hur mycket man ska hålla på och jaga spermier...
    Jag äter 25 mikrogram 5 dagar i veckan och 50 mikrogram 2 dagar i veckan. Jag åt 50 mikrogram varje dag ett tag, men jag fick så mycket biverkningar (svettades floder, blev darrhänt och skakig), så jag gick ner lite igen och det verkar ju vara okej nu. 25 mikrogram kanske räcker för dig om du ligger på 3,3. Ska du lämna nya prover om typ 6 veckor?

    Jag tror inte riktigt jag litar på det där inlägget. Varför skulle Turkiet vara så himla mycket bättre än Sverige..?  

    I mitt huvud har min mans operation redan misslyckats, jag vågar inte hoppas på någonting. Så jag tänker faktiskt mer på var vi ska vända oss för donation. Jag har tidigare varit väldigt inne på Danmark, men sen såg jag att någon skrev Spanien, så nu har jag börjat fundera på det.
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-08-22 09:02:40 följande:

    Jag äter 25 mikrogram 5 dagar i veckan och 50 mikrogram 2 dagar i veckan. Jag åt 50 mikrogram varje dag ett tag, men jag fick så mycket biverkningar (svettades floder, blev darrhänt och skakig), så jag gick ner lite igen och det verkar ju vara okej nu. 25 mikrogram kanske räcker för dig om du ligger på 3,3. Ska du lämna nya prover om typ 6 veckor?

    Jag tror inte riktigt jag litar på det där inlägget. Varför skulle Turkiet vara så himla mycket bättre än Sverige..?  

    I mitt huvud har min mans operation redan misslyckats, jag vågar inte hoppas på någonting. Så jag tänker faktiskt mer på var vi ska vända oss för donation. Jag har tidigare varit väldigt inne på Danmark, men sen såg jag att någon skrev Spanien, så nu har jag börjat fundera på det.


    Exakt. Jag vet inte om det är placebo-effekt men jag känner mig piggare efter drygt en vecka. Var så himla trött innan levaxin. Kunde sova 10 h per natt men ändå vilja sova mer, däckade överallt.

    Min man tog upp det med sin läkare som sade "hur vet du att det är dina spermier de "hittar"? Kan vara värt att tänka på.

    Är din man inte av svensk nationalitet? Eller varför tänker ni på Spanien (är där nu faktiskt och njuter med min man)? Jag har kollat upp både Danmark och Spanien, fråga om du undrar något!
  • Toritori

    Hej hej alla härliga och tappra! Jag är ny här. I juni fick vi tyvärr samma besked som så flertalet andra här på tråden, att min älskade sambos spermaprov visade 0 spermier i sädesvätskan. Väldigt jobbigt såklart. Han har nu gjort en första undersökning hos läkare och alla prover var normala förutom förhöjt FSH-värde som indikerar på att något är galet. Vi väntar nu på Micro-tese med en kötid på 4-7 månader i Stockholm. Dock har dem inte tänkt göra något äggplock på mig i samma veva, men när jag läser på förstår jag att det är bättre att frysa ett embryo än spermier (om de skulle hitta några). Vet någon här vad som är vanligast? Har ni andra som gjort micro-tese gjort äggplock samtidigt? Tack för ert stöd, det är skönt att prata med andra i samma situation. 

  • NZZZZ
    Toritori skrev 2017-08-23 00:07:43 följande:

    Hej hej alla härliga och tappra! Jag är ny här. I juni fick vi tyvärr samma besked som så flertalet andra här på tråden, att min älskade sambos spermaprov visade 0 spermier i sädesvätskan. Väldigt jobbigt såklart. Han har nu gjort en första undersökning hos läkare och alla prover var normala förutom förhöjt FSH-värde som indikerar på att något är galet. Vi väntar nu på Micro-tese med en kötid på 4-7 månader i Stockholm. Dock har dem inte tänkt göra något äggplock på mig i samma veva, men när jag läser på förstår jag att det är bättre att frysa ett embryo än spermier (om de skulle hitta några). Vet någon här vad som är vanligast? Har ni andra som gjort micro-tese gjort äggplock samtidigt? Tack för ert stöd, det är skönt att prata med andra i samma situation. 


    Välkommen in i tråden, tråkigt att du fått samma besked som oss. Det verkar dock som om läkaren ser möjligheter i att finna spermier ändå?

    Av det jag läst i tråden eller familjeliv överlag har det varit främst äggplock i samma veva men tror även många undviker att plocka ägg om det nu skulle visa sig vara tomt på spermier. Har läkaren förklarat varför ni inte får äggplock?
  • Anonym (Sara90)
    Toritori skrev 2017-08-23 00:07:43 följande:

    Hej hej alla härliga och tappra! Jag är ny här. I juni fick vi tyvärr samma besked som så flertalet andra här på tråden, att min älskade sambos spermaprov visade 0 spermier i sädesvätskan. Väldigt jobbigt såklart. Han har nu gjort en första undersökning hos läkare och alla prover var normala förutom förhöjt FSH-värde som indikerar på att något är galet. Vi väntar nu på Micro-tese med en kötid på 4-7 månader i Stockholm. Dock har dem inte tänkt göra något äggplock på mig i samma veva, men när jag läser på förstår jag att det är bättre att frysa ett embryo än spermier (om de skulle hitta några). Vet någon här vad som är vanligast? Har ni andra som gjort micro-tese gjort äggplock samtidigt? Tack för ert stöd, det är skönt att prata med andra i samma situation. 


    Välkommen! Vet inte mycket om äggplock samtidigt som micro-tese tyvärr. Hur tänker ni kring spermiedonation? Är det något ni pratat om?
Svar på tråden Avsaknad av spermier