• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Anonym (Sara90)

    Nu har vi gjort första ( förhoppningsvis sista) inseminationen med donator.

    Det spände o gjorde lite ont när hon förde upp katetern, men är väldigt känslig för vanliga gyn-undersökningar också.

    Inget ultraljud gjordes.

    Nu väntar 2 veckor av vånda!! Hoppas på mitt första plus!

  • MariaC
    Toritori skrev 2017-08-23 00:07:43 följande:

    Hej hej alla härliga och tappra! Jag är ny här. I juni fick vi tyvärr samma besked som så flertalet andra här på tråden, att min älskade sambos spermaprov visade 0 spermier i sädesvätskan. Väldigt jobbigt såklart. Han har nu gjort en första undersökning hos läkare och alla prover var normala förutom förhöjt FSH-värde som indikerar på att något är galet. Vi väntar nu på Micro-tese med en kötid på 4-7 månader i Stockholm. Dock har dem inte tänkt göra något äggplock på mig i samma veva, men när jag läser på förstår jag att det är bättre att frysa ett embryo än spermier (om de skulle hitta några). Vet någon här vad som är vanligast? Har ni andra som gjort micro-tese gjort äggplock samtidigt? Tack för ert stöd, det är skönt att prata med andra i samma situation. 


    Tills för alldeles nyligen så är det bara en läkare i Sverige som utfört Mikro-Tese, det är Göran på Carlanderska i Göteborg. De pockar alltid äggen samtidigt för spermierna kan ofta vara av dålig kvalité och då går det inte att frysa ner dem. Så var det för mon sambo. Därför hormombehandlas man innan och sen gör de IVF i samma veva då om de hittar spermier. Min sambo har gjort två Mikro-Tese.

    Hoppas att de hittar spermier hos din man, håller tummarna!!!
  • 999
    Toritori skrev 2017-08-23 00:07:43 följande:

    Hej hej alla härliga och tappra! Jag är ny här. I juni fick vi tyvärr samma besked som så flertalet andra här på tråden, att min älskade sambos spermaprov visade 0 spermier i sädesvätskan. Väldigt jobbigt såklart. Han har nu gjort en första undersökning hos läkare och alla prover var normala förutom förhöjt FSH-värde som indikerar på att något är galet. Vi väntar nu på Micro-tese med en kötid på 4-7 månader i Stockholm. Dock har dem inte tänkt göra något äggplock på mig i samma veva, men när jag läser på förstår jag att det är bättre att frysa ett embryo än spermier (om de skulle hitta några). Vet någon här vad som är vanligast? Har ni andra som gjort micro-tese gjort äggplock samtidigt? Tack för ert stöd, det är skönt att prata med andra i samma situation. 


    Hej! Ledsen att höra att ni ska behöva gå igenom detta. Vi har gjort mikrotese på Carlanderska och då har jag fått göra IVF behandling och äggplock i samma veva. Tyvärr hittades inga spermier, så vi fick välja om vi ville frysa ner mina ägg till framtida försök med donator. Så nu ligger några ägg i frysen. Vi ska väl göra inseminationsförsök först, och om det inte funkar så blir det IVF med äggen som ligger i frysen.

    Ni som tillslut valt att gå vidare med donerade spermier, hur kände ni inför det, och hur känner ni nu när ni är gravida eller har fått barn?
  • Anonym (Dubbelt trubbel)
    MariaC skrev 2017-08-23 21:08:34 följande:

    Tills för alldeles nyligen så är det bara en läkare i Sverige som utfört Mikro-Tese, det är Göran på Carlanderska i Göteborg. De pockar alltid äggen samtidigt för spermierna kan ofta vara av dålig kvalité och då går det inte att frysa ner dem. Så var det för mon sambo. Därför hormombehandlas man innan och sen gör de IVF i samma veva då om de hittar spermier. Min sambo har gjort två Mikro-Tese.

    Hoppas att de hittar spermier hos din man, håller tummarna!!!


    Maria, visste väntar ni på tid till Örebro? Har ni fått någon tid än? Tagit kontakt och skulle få återkoppling inom 2 veckor...nu har det snart förflutit en månad utan minsta tecknet ifrån kliniken
  • odie
    999 skrev 2017-08-26 11:47:04 följande:

    Hej! Ledsen att höra att ni ska behöva gå igenom detta. Vi har gjort mikrotese på Carlanderska och då har jag fått göra IVF behandling och äggplock i samma veva. Tyvärr hittades inga spermier, så vi fick välja om vi ville frysa ner mina ägg till framtida försök med donator. Så nu ligger några ägg i frysen. Vi ska väl göra inseminationsförsök först, och om det inte funkar så blir det IVF med äggen som ligger i frysen.

    Ni som tillslut valt att gå vidare med donerade spermier, hur kände ni inför det, och hur känner ni nu när ni är gravida eller har fått barn?


    Beklagar att de inte hittade några. Vi har ju en dotter och jag ångrar inte en sekund att vi fick barn via donator, hon är helt fantastisk. Hade jättesvårt under de första 18 veckorna av graviditeten, var deprimerad och kunde inte acceptera att det blev som det blev. Efter rutinultraljudet vände det och efter att vi tillsammans kände första sparken var hon vår. Det enda som oroar mig är att hon inte kan acceptera det i framtiden men vi kommer låta det vara en naturlig del av hennes uppväxt och så hoppas vi att vi gör det lättare för henne! Ett barn via donator var vår chans att bli föräldrar och vilken fin tjej vi fick. Vi ser donatorn lite som en ängel som gav oss chansen att få vår dotter, men min man är pappa, det är han som hörde hennes första skrik, han som fick hennes första leende, han som tröstat henne när hon varit ledsen, han som hon håller om med all kraft en ettåring kan, det är de två som just i denna stund busar så att hela hemmet ljuder av skratt och det är honom hon älskar villkorslöst. Hon är vårt mirakel, som vi hade väntat, hon gör vår familj komplett!
  • Vifårse
    Anonym (Sara90) skrev 2017-08-23 16:35:00 följande:

    Nu har vi gjort första ( förhoppningsvis sista) inseminationen med donator.

    Det spände o gjorde lite ont när hon förde upp katetern, men är väldigt känslig för vanliga gyn-undersökningar också.

    Inget ultraljud gjordes.

    Nu väntar 2 veckor av vånda!! Hoppas på mitt första plus!


    Åh vad spännande! Vi har också kommit fram i kön för insemination med donator men har givetvis äl nu på helgen ???? Håller verkligen tummarna för dig!!
  • Vifårse
    Toritori skrev 2017-08-23 00:07:43 följande:

    Hej hej alla härliga och tappra! Jag är ny här. I juni fick vi tyvärr samma besked som så flertalet andra här på tråden, att min älskade sambos spermaprov visade 0 spermier i sädesvätskan. Väldigt jobbigt såklart. Han har nu gjort en första undersökning hos läkare och alla prover var normala förutom förhöjt FSH-värde som indikerar på att något är galet. Vi väntar nu på Micro-tese med en kötid på 4-7 månader i Stockholm. Dock har dem inte tänkt göra något äggplock på mig i samma veva, men när jag läser på förstår jag att det är bättre att frysa ett embryo än spermier (om de skulle hitta några). Vet någon här vad som är vanligast? Har ni andra som gjort micro-tese gjort äggplock samtidigt? Tack för ert stöd, det är skönt att prata med andra i samma situation. 


    Min man gjorde micro-tese i Uppsala och där gör de inte äggplock samtidigt. Tror det var 3-4 mån väntetid då...
  • Anonym (Sara90)
    Vifårse skrev 2017-08-26 19:57:33 följande:

    Åh vad spännande! Vi har också kommit fram i kön för insemination med donator men har givetvis äl nu på helgen ???? Håller verkligen tummarna för dig!!


    Vifårse skrev 2017-08-26 19:57:33 följande:

    Åh vad spännande! Vi har också kommit fram i kön för insemination med donator men har givetvis äl nu på helgen ???? Håller verkligen tummarna för dig!!


    Vad skoj! Vart går ni? Vi är på carlanderska i Gbg, (betalar allt själv privat) där har de insemination på helger också! Man vill ju inte gärna missa ett försök!

    Tack! Än så länge känns det inget men är ju bara 4 dagar sedan..
  • Vifårse
    Anonym (Sara90) skrev 2017-08-27 08:14:23 följande:

    Vad skoj! Vart går ni? Vi är på carlanderska i Gbg, (betalar allt själv privat) där har de insemination på helger också! Man vill ju inte gärna missa ett försök!

    Tack! Än så länge känns det inget men är ju bara 4 dagar sedan..


    Vi går till Ackis i Uppsala :) Ja det känns så surt! Fick brev om att vi kommit fram i kön en vecka innan de stängde för semester, sen äl dagar innan de öppnade igen och nu på helg... men hoppas det är vår tur snart!

    Skönt att de har på helger också, vi skulle gjort micro-tese på carlanderska förra sommaren men så började de med samma ingrepp på ackis i samma veva så nu kör vi via landstinget istället.
  • Anonym (Sara90)
    Vifårse skrev 2017-08-27 20:07:49 följande:

    Vi går till Ackis i Uppsala :) Ja det känns så surt! Fick brev om att vi kommit fram i kön en vecka innan de stängde för semester, sen äl dagar innan de öppnade igen och nu på helg... men hoppas det är vår tur snart!

    Skönt att de har på helger också, vi skulle gjort micro-tese på carlanderska förra sommaren men så började de med samma ingrepp på ackis i samma veva så nu kör vi via landstinget istället.


    Vad trist!! Hoppas ni kan köra nästa ägglossning! Håller tummarna allt allt går bra för er! Är det i naturlig cykel?
Svar på tråden Avsaknad av spermier