• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    Anonym (Sara90) skrev 2017-09-02 21:30:02 följande:

    Carlanderska gör inte ivf med donerade spermier tyvärr. Vet inte hur det ser ut i övriga landet. Men Danmark finns ju alltid ja!


    Enligt min psykolog var det bara en tidsfråga innan det skulle bli lagligt med ivf med donation i Sverige. Ja precis. Vi har varit inställda på Danmark mest för det inte är köer där, även med insemination. Visst det tar en stund att åka dit men från våra hemstäder är det inte så farligt. De rekommenderar ju ivf efter 4-5 inseminationer mest för att ivf blir mest kostnadseffektivt. Är du född år 90?
  • NZZZZ
    Anonym (Sara90) skrev 2017-09-02 21:30:02 följande:

    Carlanderska gör inte ivf med donerade spermier tyvärr. Vet inte hur det ser ut i övriga landet. Men Danmark finns ju alltid ja!


    Kom ihåg att vi är lika gamla, tittade i historiken. :) Köpte ni trepack eller betalar ni för enstaka behandlingar?
  • Anonym (Sara90)
    NZZZZ skrev 2017-09-02 22:33:53 följande:

    Enligt min psykolog var det bara en tidsfråga innan det skulle bli lagligt med ivf med donation i Sverige. Ja precis. Vi har varit inställda på Danmark mest för det inte är köer där, även med insemination. Visst det tar en stund att åka dit men från våra hemstäder är det inte så farligt. De rekommenderar ju ivf efter 4-5 inseminationer mest för att ivf blir mest kostnadseffektivt. Är du född år 90?


    Okej! Ja vi får se, borde finnas privat! Ja inga köer är lockande! Jobbigast är med jobbet, att behöva åka ifrån så plötsligt när ögglossningen är, inte så att man vill berätta för alla.

    Nej vi köper en och en! Vi tänkte att om det tar sig på 1 eller 2 sparar vi rejält! (4 pack på carlanderska för 44 000)
  • Anonym (Finansiering)

    Hej alla!

    Är det någon som vet om det är någon skillnad på att göra IVF med färska spermker vs frysta?

  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-08-22 13:36:22 följande:
    Exakt. Jag vet inte om det är placebo-effekt men jag känner mig piggare efter drygt en vecka. Var så himla trött innan levaxin. Kunde sova 10 h per natt men ändå vilja sova mer, däckade överallt.

    Min man tog upp det med sin läkare som sade "hur vet du att det är dina spermier de "hittar"? Kan vara värt att tänka på.

    Är din man inte av svensk nationalitet? Eller varför tänker ni på Spanien (är där nu faktiskt och njuter med min man)? Jag har kollat upp både Danmark och Spanien, fråga om du undrar något!
    Hej!

    Tog en liten paus från familjeliv ett tag för att försöka tänka på annat. Lycka till nästa vecka, håller tummarna för er! Vi skulle ha blivit uppringda den här veckan för att få reda på vilken dag jag ska börja spraya inför långa protokollet för äggutplock, men de hörde aldrig av sig. När jag ringde i fredags så var telefonkön full och de bad mig återkomma nästkommande vardag.

    Nej precis, min man är halvsvensk, så han ser ganska "utländsk" ut. När vi har varit i Spanien har han fått frågan flera gånger om han är spanjor (han har i och för sig fått samma fråga när vi har varit i Grekland och Turkiet också, haha), men jag tänker att Spanien kan vara ett bra land. Dock verkar det jobbigt att åka ändå till Spanien när man har ägglossning, det verkar smidigare med Danmark... Vet du om det skiljer sig mycket åt i pris?
    Toritori skrev 2017-08-23 00:07:43 följande:

    Hej hej alla härliga och tappra! Jag är ny här. I juni fick vi tyvärr samma besked som så flertalet andra här på tråden, att min älskade sambos spermaprov visade 0 spermier i sädesvätskan. Väldigt jobbigt såklart. Han har nu gjort en första undersökning hos läkare och alla prover var normala förutom förhöjt FSH-värde som indikerar på att något är galet. Vi väntar nu på Micro-tese med en kötid på 4-7 månader i Stockholm. Dock har dem inte tänkt göra något äggplock på mig i samma veva, men när jag läser på förstår jag att det är bättre att frysa ett embryo än spermier (om de skulle hitta några). Vet någon här vad som är vanligast? Har ni andra som gjort micro-tese gjort äggplock samtidigt? Tack för ert stöd, det är skönt att prata med andra i samma situation. 



    Låter precis som min mans prover. Jag och min man bor ju också i Stockholm, så jag antar att vi går till samma läkare eftersom det bara finns en enda läkare på Huddinge som gör Micro-tese. Har du hunnit träffa honom? Jag har fått ett bra intryck av honom än så länge. Vilken tur för er att ni får göra en Micro-tese på en gång, min man fick göra en öppen testikelbiopsi först, vilket har gjort att vi fått vänta typ ett år extra. Huddinge började göra Micro-tese i början av det här året och de har inte samordnat äggutplock och Micro-tese tidigare. Jag tror att jag och min man är några av de första som får göra det. Du får gärna ställa frågor efter vi har gjort vårt ingrepp om det är något du undrar över =)
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-09-03 20:48:43 följande:

    Hej!

    Tog en liten paus från familjeliv ett tag för att försöka tänka på annat. Lycka till nästa vecka, håller tummarna för er! Vi skulle ha blivit uppringda den här veckan för att få reda på vilken dag jag ska börja spraya inför långa protokollet för äggutplock, men de hörde aldrig av sig. När jag ringde i fredags så var telefonkön full och de bad mig återkomma nästkommande vardag.

    Nej precis, min man är halvsvensk, så han ser ganska "utländsk" ut. När vi har varit i Spanien har han fått frågan flera gånger om han är spanjor (han har i och för sig fått samma fråga när vi har varit i Grekland och Turkiet också, haha), men jag tänker att Spanien kan vara ett bra land. Dock verkar det jobbigt att åka ändå till Spanien när man har ägglossning, det verkar smidigare med Danmark... Vet du om det skiljer sig mycket åt i pris?Låter precis som min mans prover. Jag och min man bor ju också i Stockholm, så jag antar att vi går till samma läkare eftersom det bara finns en enda läkare på Huddinge som gör Micro-tese. Har du hunnit träffa honom? Jag har fått ett bra intryck av honom än så länge. Vilken tur för er att ni får göra en Micro-tese på en gång, min man fick göra en öppen testikelbiopsi först, vilket har gjort att vi fått vänta typ ett år extra. Huddinge började göra Micro-tese i början av det här året och de har inte samordnat äggutplock och Micro-tese tidigare. Jag tror att jag och min man är några av de första som får göra det. Du får gärna ställa frågor efter vi har gjort vårt ingrepp om det är något du undrar över =)


    Tack! På tisdag är det dags för TESA/PESA nr 2. Återkommer såklart här med resultatet.

    I Spanien kostade en IUI ca 14k, iallafall på den kliniken jag kollade upp som låg i Alicante. I Danmark kan du få en insemination för halva priset... De kvinnor jag följt har betalat allt mellan 5-8000 kr för deras inseminationer. Dyrt kommer det bli i vilket fall som men ska man lägga så mycket pengar på en insemination hade jag hellre sparat till en IVF-behandling. Min psykolog sade att många åker till Spanien just för att finna mer av det utseendet i donatorerna. Min man är inte svensk heller så vi kan inte välja en dansk donator t ex. De vi kikat på har serbiskt/grekiskt ursprung (Cryos).
  • Vifårse
    Anonym (Sara90) skrev 2017-09-02 20:37:34 följande:

    Okej, skönt o veta direkt iaf! Inte behöva vänta flera veckor!

    Det känns bra, att det är donator har jag kommit över helt tror jag. Fick ingen procent, frågade inte heller.

    Men nu är jag orolig att tänk om det inte tar sig, vad gör vi då? Detta är ju sista alternativet. Det kan jag få lite lätt panik över när jag tänker på.. iofs är väl sista sista ivf med donator, men det görs ju inte privat så då är det landstinget och 3 års kö.


    Ja köa är svinjobbigt men är väl olika i olika landsting? I uppsala var kön ca 6 mån, nu börjar ju vi med inseminering men får gå direkt på ivf sen om det inte tar sig så ingen extra väntetid där.

    Skönt att du känner att du kommit över att det är donator, jag känner att jag också är där nu. Nästan :)
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-09-03 22:54:04 följande:
    Tack! På tisdag är det dags för TESA/PESA nr 2. Återkommer såklart här med resultatet.

    I Spanien kostade en IUI ca 14k, iallafall på den kliniken jag kollade upp som låg i Alicante. I Danmark kan du få en insemination för halva priset... De kvinnor jag följt har betalat allt mellan 5-8000 kr för deras inseminationer. Dyrt kommer det bli i vilket fall som men ska man lägga så mycket pengar på en insemination hade jag hellre sparat till en IVF-behandling. Min psykolog sade att många åker till Spanien just för att finna mer av det utseendet i donatorerna. Min man är inte svensk heller så vi kan inte välja en dansk donator t ex. De vi kikat på har serbiskt/grekiskt ursprung (Cryos).
    Ja, det är rätt mycket pengar bara för att man vill ha ett barn... Jag skulle nog dock kunna betala rätt mycket pengar bara jag visste att det skulle garantera mig ett barn, men det finns ju inga garantier.

    Tror du att ni kommer åka till Danmark, Spanien eller vara kvar i Sverige om ni behöver använda er av en donator? 
  • NZZZZ
    mooonwalker skrev 2017-09-04 18:01:21 följande:

    Ja, det är rätt mycket pengar bara för att man vill ha ett barn... Jag skulle nog dock kunna betala rätt mycket pengar bara jag visste att det skulle garantera mig ett barn, men det finns ju inga garantier.

    Tror du att ni kommer åka till Danmark, Spanien eller vara kvar i Sverige om ni behöver använda er av en donator? 


    Barn är ingen garanti för någon, trots att det finns ägg och spermier. Är du orolig över det?

    Danmark främst för det finns möjlighet till syskon av samma donator. Spanien blir det nog inte, känns för omständigt. Kanske slutar med Sverige ändå så man kan spara pengar till fler barn. (Har landstingsförsöken här). Hur tänker ni?
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-09-04 18:19:52 följande:
    Barn är ingen garanti för någon, trots att det finns ägg och spermier. Är du orolig över det?

    Danmark främst för det finns möjlighet till syskon av samma donator. Spanien blir det nog inte, känns för omständigt. Kanske slutar med Sverige ändå så man kan spara pengar till fler barn. (Har landstingsförsöken här). Hur tänker ni?
    Ja, jag är nog lite orolig för det. Men jag är ju ung och läkarna har sagt att det inte borde vara några problem för mig att skaffa barn. Jag vill ju verkligen ha biologiska barn.

    För mig beror det nog på hur lång tid läkarna säger att vi måste vänta om vi kommer behöva använda donator. Om det är frågan om några månader väntar vi nog, men om det är 1-2 år så kommer vi vända oss utomlands.

    Lycka till imorgon, stor kram till dig!
Svar på tråden Avsaknad av spermier