• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Anonym (Svårt att förstå)
    Nervernautanpå skrev 2019-01-04 20:15:35 följande:
    Skulle man vara mindre mamma/pappa om man valde att adoptera?

    Här har man ju liksom inget val. Antingen använder man donerade spermier, och det är ju inte en annan mans sperma dom sprutar upp direkt, utan rena spermier.. eller så adopterar man eller så får man inga barn.

    Förlåt, men jag blir lite provocerad av frågan, är kanske känslig....
    Adopterar man så är det ju så uppenbart...

    Som sagt så menar jag inget illa utan vill bara förstå.
  • Nervernautanpå
    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-01-04 21:14:06 följande:

    Adopterar man så är det ju så uppenbart...

    Som sagt så menar jag inget illa utan vill bara förstå.


    Ok. Tycker kommentaren "Känner era män sig verkligen som pappor efter att en annan man befruktat er?" var lite väl stark faktiskt.
  • Anonym (spemadonator)
    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-01-04 19:16:15 följande:

    Jag menar inget illa, men jag har så himla svårt att förstå detta.

    Känner era män sig verkligen som pappor efter att en annan man befruktat er?
    Blir han automatiskt "pappa" trots att alla vet att han inte är det?

    Hur hanterar ni olikheterna när barnet växer och utvecklas och inte liknar någon av er?
    Berättar ni för andra?


    Dryg och onödig kommentar och helt off topic. Om du verkligen vill forska i detta så är det inte i denna tråd.
  • Anonym (spemadonator)
    MariaC skrev 2018-08-27 19:39:12 följande:

    Hej på er,

    Vi förlorade ju vår son Vide i plötslig spädbarnsdöd i magen, i v 32. Han föddes stilla 2 juni. Livet är så fruktansvärt jobbigt. Men vi vill försöka få syskon till Vide. Vi fick en blasto till frysen och min mens kom igång snabbt efter förlossningen.

    21 augusti var vi på kliniken och satte in blaston, är på rd 6 idag. Td 3 sept. Vi hoppas så att det ska ta sig. Håll tummarna för oss alla här inne!!!


    Hjärta
    Har läst hela tråden nu och skickar en kram till dig. 

    Jag vet att du testade igen och fick missfall. Hoppas det går bra nästa gång. 

    Kramar
  • Anonym (spemadonator)
    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-01-04 19:44:12 följande:
    Tack för ditt svar!

    Det där med utseendet, jag tänkte på att en del barn ju bara är likt den ena föräldern. Ifall donators utseende skulle vara dominant.
    Jag har en kompis, hennes och hennes mans dotter är en, mer eller mindre, exakt kopia av henne. Kunde lika gärna vara en kopia av mannen.

    En annan tanke är ju genetiska sjukdomar, får man veta sånt om donatorn?
    Tänker (Gud förbjude) om det skulle behövas en närståendetransplantation i framtiden?

    Önskar er all lycka till!
    Detta tillför inget. Kommer anmäla dina kommentarer nu.
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2019-01-04 19:09:05 följande:

    Stort stort grattis!!! När plussa du? Vilken lycka!


    Kallamakka skrev 2019-01-04 21:06:24 följande:

    Men så roligt att läsa! :) all lycka till nu!


    Tack! Jag plussade den 19/12 så är i vecka 8 nu! Men har inte gått på första ultraljudet än så kan typ inte slappna av..
  • Anonym (Svårt att förstå)
    Anonym (spemadonator) skrev 2019-01-04 22:56:48 följande:
    Detta tillför inget. Kommer anmäla dina kommentarer nu.
    Gör det.

    Jag har inte varit otrevlig mot någon och ställer relevanta frågor.
  • Anonym (Svårt att förstå)
    Nervernautanpå skrev 2019-01-04 22:46:03 följande:
    Ok. Tycker kommentaren "Känner era män sig verkligen som pappor efter att en annan man befruktat er?" var lite väl stark faktiskt.
    Ja, jag kanske formulerade mig lite illa.
    Ber om ursäkt för det.

    Fast frågan i sig är väl relevant?
  • SvenOlsson

    Intressant diskussion här i tråden. Jag är nämligen själv adopterad - inom Sverige, vilket ju är rätt ovanligt och var ännu ovanligare då i slutet av 70-talet. Min pappa har aldrig haft problem att känna sig som pappa till mig. Jag vet att både mamma och pappa helst hade önskat sig egna biologiska barn, men ödet ville annorlunda eftersom min mamma drabbades av utomkvedeshavandeskap som gjorde henne steril.

    Barn är sån otroligt stor del av livet. Att följa en liten människa genom livet och föra vidare sina minnen, sina värderingar och skapa egna minnen tillsammans som barnet har med sig. Och de sakerna har ju inget med gener att göra.

    Jag tror min bakgrund har spelat roll i att jag valt att ibland donera till de som önskar bilda familj. För jag vet från egen erfarenhet hur bra livet kan bli för barn även om de inte delar båda föräldrarnas genetiska arv

  • Nervernautanpå
    SvenOlsson skrev 2019-01-05 16:24:43 följande:

    Intressant diskussion här i tråden. Jag är nämligen själv adopterad - inom Sverige, vilket ju är rätt ovanligt och var ännu ovanligare då i slutet av 70-talet. Min pappa har aldrig haft problem att känna sig som pappa till mig. Jag vet att både mamma och pappa helst hade önskat sig egna biologiska barn, men ödet ville annorlunda eftersom min mamma drabbades av utomkvedeshavandeskap som gjorde henne steril.

    Barn är sån otroligt stor del av livet. Att följa en liten människa genom livet och föra vidare sina minnen, sina värderingar och skapa egna minnen tillsammans som barnet har med sig. Och de sakerna har ju inget med gener att göra.

    Jag tror min bakgrund har spelat roll i att jag valt att ibland donera till de som önskar bilda familj. För jag vet från egen erfarenhet hur bra livet kan bli för barn även om de inte delar båda föräldrarnas genetiska arv


    Precis min poäng. Det viktigaste är väl att man vill ha barn, och att man kan ge ett barn det dom behöver. Jag vet att min man skulle bli världens bästa pappa, känns så oerhört dumt att det skulle gå till spillo bara för att han inte kan få genetiska barn.
Svar på tråden Avsaknad av spermier