• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • mooonwalker
    Snoddis skrev 2018-12-22 23:36:38 följande:

    Grattis, vad bra att de hittade!  Vart gjorde han micro-tesen? 


    Min sambo gjorde en på KI för några månader sedan och de har fryst ned 7 strån om jag inte minns fel. Så nu har jag börjat spraya inför vårt första försök med IVF / ICSI.


    Hur länge behövde du spraya? När tror duett du ska göra äggutplocket?
  • askyfullofstars
    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-01-04 19:44:12 följande:

    Tack för ditt svar!

    Det där med utseendet, jag tänkte på att en del barn ju bara är likt den ena föräldern. Ifall donators utseende skulle vara dominant.

    Jag har en kompis, hennes och hennes mans dotter är en, mer eller mindre, exakt kopia av henne. Kunde lika gärna vara en kopia av mannen.

    En annan tanke är ju genetiska sjukdomar, får man veta sånt om donatorn?

    Tänker (Gud förbjude) om det skulle behövas en närståendetransplantation i framtiden?

    Önskar er all lycka till!


    Om vår dotter blir en kopia av donatorn får hon bli det. Vi kommer inte älska henne mindre. Om du bara visste hur efterlängtad hon är. Då spelar det ingen roll hur hon kommer se ut. Det är bara jag och min man som vet hur donatorn ser ut så det är bara vi som kommer veta. Det kommer för alltid vara ett hål i mans hjärta för det beskedet han fick (inga spermier, inte en enda :() men jag tror och hoppas att han ser mening i allt som hänt när hon kommer.

    Vi fick en lista på alla genetiska sjukdomar som donatorn blivit testad för, det var väldigt många på den listan och det är mer än vad jag vet om min mans genetik. Jag tänker även där att det är inget man vet i förhand vare sig det är donator eller med sin partner som man skaffar barn. Jag är troende och tryggar mig med att Gud finns med oss i detta.

    Jag förstår att detta är ett ämne som inte folk diskuterar så mycket. Äggdonation finns det sååå mycket diskussioner om men där är det inte samma frågor såsom ?hur känns det att din man befruktat en annan kvinna?? Det är något med spermier och sexualitet som triggar igång folk till att ställa sådana frågor. Jag vill bara informera dig om att det kan såra otroligt mycket att få den frågan ställd. Det är sådant känsligt ämne och har man aldrig varit med om detta så kan man åtminstone respektera folks kriser och beslut.
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2019-01-05 09:01:08 följande:

    Tack! Jag plussade den 19/12 så är i vecka 8 nu! Men har inte gått på första ultraljudet än så kan typ inte slappna av..


    Jag förstår dig helt! Men åh. Jag önskar er all lycka och hoppas du fortsätter uppdatera oss!
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2019-01-10 11:50:50 följande:

    Jag förstår dig helt! Men åh. Jag önskar er all lycka och hoppas du fortsätter uppdatera oss!


    Åh tack! Hur mår du nu!? På måndag har vi fått tid så hoppas det tickar på där inne :) kram
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2019-01-10 13:35:32 följande:

    Åh tack! Hur mår du nu!? På måndag har vi fått tid så hoppas det tickar på där inne :) kram


    Nu är det mycket bättre. Illamåendet och kräkningarna har upphört. Sett min lilla flicka idag. Har du några symtom? Hur mår du? Håller tummarna för ett fint pickande hjärta, bästa som finns!
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2019-01-10 17:07:17 följande:

    Nu är det mycket bättre. Illamåendet och kräkningarna har upphört. Sett min lilla flicka idag. Har du några symtom? Hur mår du? Håller tummarna för ett fint pickande hjärta, bästa som finns!


    Helt underbart för er! Så kul! Skönt när den där illamående-biten är förbi så att säga. Jag har klarat mig fint ändå skulle jag säga :) Var GALET trött första veckorna. Nu mår jag bra, ska inte klaga. Har mest svullna bröst, mage och sen att jag blir lite illamående när jag är hungrig. Hur mår du?
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2019-01-10 21:19:47 följande:

    Helt underbart för er! Så kul! Skönt när den där illamående-biten är förbi så att säga. Jag har klarat mig fint ändå skulle jag säga :) Var GALET trött första veckorna. Nu mår jag bra, ska inte klaga. Har mest svullna bröst, mage och sen att jag blir lite illamående när jag är hungrig. Hur mår du?


    Låter precis som mina tidiga symtom! :) Brösten växte typ 2 storlekar, helt sjukt. Är svullna ännu idag. Kommer bli en chock sedan när de punkteras och återgår till de små jag hade innan, haha. Usch det illamåendet när man blir hungrig är förjävligt..!!! Uppdatera efter ul nästa vecka!!

    Va säger mannen om allt detta? Hur känns det för honom?
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2019-01-10 21:27:35 följande:

    Låter precis som mina tidiga symtom! :) Brösten växte typ 2 storlekar, helt sjukt. Är svullna ännu idag. Kommer bli en chock sedan när de punkteras och återgår till de små jag hade innan, haha. Usch det illamåendet när man blir hungrig är förjävligt..!!! Uppdatera efter ul nästa vecka!!

    Va säger mannen om allt detta? Hur känns det för honom?


    Helt galet att behöva införskaffa nya bh-ar..! Haha ja gud stackars bröst.. Ska absolut uppdatera. Håll tummarna :)

    Han är väldigt glad men det kommer nog alltid vara en sorg på något sätt att inte få biologiska. Han tänker nog mer än vad han berättar tror jag.. Hur känner din?
  • askyfullofstars
    Ontopic skrev 2019-01-11 06:17:02 följande:

    Helt galet att behöva införskaffa nya bh-ar..! Haha ja gud stackars bröst.. Ska absolut uppdatera. Håll tummarna :)

    Han är väldigt glad men det kommer nog alltid vara en sorg på något sätt att inte få biologiska. Han tänker nog mer än vad han berättar tror jag.. Hur känner din?


    Håller tummarna!!

    Exakt samma här. Efter första ultraljudet ?slog? det honom igen om hans besked och han var lycklig över hjärtslag men samtidigt ledsen över att det blev så verkligt. Vi pratar mycket hemma men jag tror det finns saker han håller inom sig för att inte ta bort min glädje. Jag var mer sorgsen innan över att vi inte kunde få biologiska barn men nu när jag är gravid är jag bara så tacksam över att få bära ett barn att jag inte tänker på det alls. Iofs hade jag älskat vilket barn som helst och det blir ju en annan sak för mamman.
  • Ontopic
    askyfullofstars skrev 2019-01-11 06:22:34 följande:

    Håller tummarna!!

    Exakt samma här. Efter första ultraljudet ?slog? det honom igen om hans besked och han var lycklig över hjärtslag men samtidigt ledsen över att det blev så verkligt. Vi pratar mycket hemma men jag tror det finns saker han håller inom sig för att inte ta bort min glädje. Jag var mer sorgsen innan över att vi inte kunde få biologiska barn men nu när jag är gravid är jag bara så tacksam över att få bära ett barn att jag inte tänker på det alls. Iofs hade jag älskat vilket barn som helst och det blir ju en annan sak för mamman.


    Det kanske blir mer verkligt för dem när graviditeten är ett faktum. Jag var nog precis som du mer ledsen och fundersam innan hela ivf-resan och från det att man fick beskedet att det inte fanns några spermier. Men ändå skönt att kunna prata med varandra om allt. Det kanske blir annorlunda för dem sen när barnet väl är fött sen?
Svar på tråden Avsaknad av spermier