• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • k85
    mooonwalker skrev 2019-02-04 15:07:16 följande:

    Tusen tack! <3

    Nu har jag fått reda på att jag fick ut 15 stycken ägg varav 12 stycken var mogna och fick genomgå ICSI med min mans frysta spermier. 3 stycken embryon har utvecklats helt normalt + en som fortfarande delar sig, men inte helt normalt. Jag fick tillbaka 2 stycken idag. Vi kommer att få ett brev hem som säger om något av de andra klarade sig till frysen, men jag håller tummarna för att åtminstone det ena klarar sig till frysen! =)


    Åh vad jag önskar er lycka till! Hoppas så innerligt för we skull! Kram
  • mooonwalker
    k85 skrev 2019-02-04 22:02:39 följande:
    Åh vad jag önskar er lycka till! Hoppas så innerligt för we skull! Kram
    Tack! Det känns bra den här gången, jag vet inte varför men både jag och min man känner oss mycket mer positiva den här gången. Kanske för att detta är "nya spermier", alltså från hans nya Micro-tese.

    Nu väntar bara några jobbiga veckor innan jag får ta graviditetstestet.... 
  • k85
    mooonwalker skrev 2019-02-05 16:58:31 följande:
    Tack! Det känns bra den här gången, jag vet inte varför men både jag och min man känner oss mycket mer positiva den här gången. Kanske för att detta är "nya spermier", alltså från hans nya Micro-tese.

    Nu väntar bara några jobbiga veckor innan jag får ta graviditetstestet.... 
    Åh vad fint att ni känner så! Jag hoppas dom positiva känslorna bringar positivt resultat! Håller alla tummar och tår!

    Här kom vi precis från läkarbesök på ANOVA. Spermaprov nr 2 visade 0-spermier igen, inget som tyder på blockering. FSH och LH var båda höga vilket som jag förstod indikerar att hypofysen förgäves försöker lösa situationen. Testosteron var normalt, går alltså inte att behandla med hormoner. Kan betyda något genetiskt. Tyvärr hade karyotyp-svaret inte kommit in så blir till å vänta på ytterligare en läkartid innan vi får definitivt besked. Känns så oerhört jobbigt. Han har ju två morbröder som är infertila men fått besked att det inte är genetiskt. Vilket det nu alltså verkar vara. En annan hypotes är att det kan vara typ påssjuka eller nån annan infektion han haft som barn som kan ha satt sig på pungen.
    Livet känns jättetungt och orättvist.
  • k85
    mooonwalker skrev 2019-02-05 16:58:31 följande:
    Tack! Det känns bra den här gången, jag vet inte varför men både jag och min man känner oss mycket mer positiva den här gången. Kanske för att detta är "nya spermier", alltså från hans nya Micro-tese.

    Nu väntar bara några jobbiga veckor innan jag får ta graviditetstestet.... 
    Åh vad fint att ni känner så! Jag hoppas dom positiva känslorna bringar positivt resultat! Håller alla tummar och tår!

    Här kom vi precis från läkarbesök på ANOVA. Spermaprov nr 2 visade 0-spermier igen, inget som tyder på blockering. FSH och LH var båda höga vilket som jag förstod indikerar att hypofysen förgäves försöker lösa situationen. Testosteron var normalt, går alltså inte att behandla med hormoner. Kan betyda något genetiskt. Tyvärr hade karyotyp-svaret inte kommit in så blir till å vänta på ytterligare en läkartid innan vi får definitivt besked. Känns så oerhört jobbigt. Han har ju två morbröder som är infertila men fått besked att det inte är genetiskt. Vilket det nu alltså verkar vara. En annan hypotes är att det kan vara typ påssjuka eller nån annan infektion han haft som barn som kan ha satt sig på pungen.
    Livet känns jättetungt och orättvist.
  • k85

    Hej, 
    som jag skrev ovan till moonwalker så har vi haft ett deppigt läkarbesök. Känner mig tom, iofs väntar mer utredning så hoppas gör jag ju fortfarande men är samtidigt inställd på att det kanske blir spermiedonation till slut. Känns svindlande. Jag behöver bolla tankar, verkar som att de flesta gjort det utomlands? Varför? Såg ett nyhetsinlägg idag om att det inte är någon kötid i Stockholm längre. Men man kanske inte välja hårfärg, längd osv här? Vill ju att det ska vara en donator som liknar min sambo såklart. Vilken klinik utomlands är bra? Vad kostar det? Å framförallt, det som skrämmer mig mest, hur känns det? Fasar för den kladdiga känslan om ni förstår. 

    OBS: nu vill jag INTE få ett endaste föreslag om att någon kan ställa upp som privat donator, ej rätt tråd. 

  • Nervernautanpå
    k85 skrev 2019-02-06 14:04:37 följande:

    Hej, 

    som jag skrev ovan till moonwalker så har vi haft ett deppigt läkarbesök. Känner mig tom, iofs väntar mer utredning så hoppas gör jag ju fortfarande men är samtidigt inställd på att det kanske blir spermiedonation till slut. Känns svindlande. Jag behöver bolla tankar, verkar som att de flesta gjort det utomlands? Varför? Såg ett nyhetsinlägg idag om att det inte är någon kötid i Stockholm längre. Men man kanske inte välja hårfärg, längd osv här? Vill ju att det ska vara en donator som liknar min sambo såklart. Vilken klinik utomlands är bra? Vad kostar det? Å framförallt, det som skrämmer mig mest, hur känns det? Fasar för den kladdiga känslan om ni förstår. 

    OBS: nu vill jag INTE få ett endaste föreslag om att någon kan ställa upp som privat donator, ej rätt tråd. 


    Vill börja med att säga att jag beklagar.

    Vi har gjort 9 försök hittills med donerade spermier, första gången 2014. Då åkte vi till Danmark. Fördelen med att åka utomlands är att man får vara med och välja donator, det får man inte i sverige. I sverige väljer din läkare donator, men dom ska utgå från hur din sambo ser ut. Men fördelen med sverige är ju att du får några försök gratis via landstinget.

    Den "kladdiga" känslan är inget du behöver oroa dig över i över huvud taget. Det är ju tvättade spermier som doneras, inte sperma. Stoooor skillnad.

    Jag har valt att hittills bara göra insemination. Men nu har ju det uppenbart inte fungerat för oss så nu väntar vi på att få ivf. Jag är otroligt spruträdd (ja, rädd för allt som har med sjukhus att göra egentligen) och valde därför att försöka med inseminationer. Rätt mycket enklare process. Jag hoppades att det skulle funka (min syster lyckades med det på första försöket) men det gjorde alltså inte det.

    Skriv ner alla dina frågor och gråga läkaren nästa gång. Lycka till!
  • k85
    Nervernautanpå skrev 2019-02-06 15:59:25 följande:
    Vill börja med att säga att jag beklagar.

    Vi har gjort 9 försök hittills med donerade spermier, första gången 2014. Då åkte vi till Danmark. Fördelen med att åka utomlands är att man får vara med och välja donator, det får man inte i sverige. I sverige väljer din läkare donator, men dom ska utgå från hur din sambo ser ut. Men fördelen med sverige är ju att du får några försök gratis via landstinget.

    Den "kladdiga" känslan är inget du behöver oroa dig över i över huvud taget. Det är ju tvättade spermier som doneras, inte sperma. Stoooor skillnad.

    Jag har valt att hittills bara göra insemination. Men nu har ju det uppenbart inte fungerat för oss så nu väntar vi på att få ivf. Jag är otroligt spruträdd (ja, rädd för allt som har med sjukhus att göra egentligen) och valde därför att försöka med inseminationer. Rätt mycket enklare process. Jag hoppades att det skulle funka (min syster lyckades med det på första försöket) men det gjorde alltså inte det.

    Skriv ner alla dina frågor och gråga läkaren nästa gång. Lycka till!
    Tack för ditt svar, hjälper oerhört att höra att det är stor skillnad! Jobbigt för dig att det inte fungerat ännu med insemination.. Förstår att det måste vara oerhört jobbigt, speciellt om du är spruträdd. Får du nån hjälp med den rädslan? Tänker kbt typ? Har du hormonbehandlats inför inseminationerna?
    Orkar du svara på fler frågor? Hur fungerar det när man väljer donator? Tittar man på bilder av en vuxen man eller som han såg ut som barn (det sista känns betydligt bättre) eller säger man typ; vi vill att han ska vara 1,8, ha brunt och lockigt hår osv..? När du säger det så känns det ju sådär att någon ska välja åt en, tänk om den personen väljer "fel" avsiktligt eller oavsiktligt..? Hur vet man vilken klinik som är bra, vilka är bra? Hur mycket kostar det per försök?
    Stor kram till dig, vilken kämpe du är!
  • Nervernautanpå
    k85 skrev 2019-02-06 17:51:21 följande:

    Tack för ditt svar, hjälper oerhört att höra att det är stor skillnad! Jobbigt för dig att det inte fungerat ännu med insemination.. Förstår att det måste vara oerhört jobbigt, speciellt om du är spruträdd. Får du nån hjälp med den rädslan? Tänker kbt typ? Har du hormonbehandlats inför inseminationerna?

    Orkar du svara på fler frågor? Hur fungerar det när man väljer donator? Tittar man på bilder av en vuxen man eller som han såg ut som barn (det sista känns betydligt bättre) eller säger man typ; vi vill att han ska vara 1,8, ha brunt och lockigt hår osv..? När du säger det så känns det ju sådär att någon ska välja åt en, tänk om den personen väljer "fel" avsiktligt eller oavsiktligt..? Hur vet man vilken klinik som är bra, vilka är bra? Hur mycket kostar det per försök?

    Stor kram till dig, vilken kämpe du är!


    Man går in på sidor på nätet där man köper spermier, tex cryos. Och där kan man välja utifrån hårfärg, ögon, längd osv. Vissa har bild på sig själva som barn.

    I början kändes det jätteviktigt att få välja själv och vi la mycket tid på att välja rätt. Men med tiden känns det viktigare att det blir ett barn i över huvud taget. Jag litar på min läkare att hon väljer utifrån våra förutsättningar. Vi går hos Livio och just nu får inte dom utföra ivf med donerade spermier (endast universitetssjukhus får göra det) så vi har valt att vänta tills dom fått igenom tillståndet (dom fick ansöka vid årsskiftet). Jag tror jag behövde pausen också. Det här tär på en psykiskt!

    Men viktigt att komma ihåg är att när vi väl får bli föräldrar, hur det än går till, så kommer den ungen bli helt sjukt älskad och min kille kommer bli världens bästa pappa oavsett om vi använt hans spermier eller någon annans.

    Jag försöker vara positiv, men ibland är det svårt.

    I Sverige får man 6 inseminationsförsök (eller 2? Ivf) gratis via landstinget efter att ha haft div kuratorsamtal osv.

    Jag har fått lite olika behandlingsmetoder inför mina inseminationer men inget har funkat. Det är svårt för dom hittar inga fel på mig, det vill sig bara inte. Kommer inte ihåg vad det kostar att bekosta försök själv, det beror nog på klinik. Men hittills har vi nog lagt runt 60.000 på inseminationer och spermieköp/frys osv (när vi var i danmark för några år sen). Plus resan dit och tillbaka såklart (vi bor i dalarna). Då tog vi lån. Vet inte hur vi gör den här gången, men det får lov att gå. Man har inget val. Men min rekomendation är att du börjar med den svenska sjukvården. Jag har varit mer bekväm att få prata mitt eget språk och att förstå vad läkarna säger helt. Men det är ju olika hur man känner med det.
  • mooonwalker
    k85 skrev 2019-02-06 13:51:37 följande:
    Åh vad fint att ni känner så! Jag hoppas dom positiva känslorna bringar positivt resultat! Håller alla tummar och tår!

    Här kom vi precis från läkarbesök på ANOVA. Spermaprov nr 2 visade 0-spermier igen, inget som tyder på blockering. FSH och LH var båda höga vilket som jag förstod indikerar att hypofysen förgäves försöker lösa situationen. Testosteron var normalt, går alltså inte att behandla med hormoner. Kan betyda något genetiskt. Tyvärr hade karyotyp-svaret inte kommit in så blir till å vänta på ytterligare en läkartid innan vi får definitivt besked. Känns så oerhört jobbigt. Han har ju två morbröder som är infertila men fått besked att det inte är genetiskt. Vilket det nu alltså verkar vara. En annan hypotes är att det kan vara typ påssjuka eller nån annan infektion han haft som barn som kan ha satt sig på pungen.
    Livet känns jättetungt och orättvist.
    Min man hade 0 spermier i alla sina prov. Han lämnade tom ett nytt prov (som vi själva ordnade med) för att se om det hade blivit bättre nu när det gått så lång tid, men det var fortfarande noll. Han har också höga FSH-värden och normalt testosteron. Inga kromosomfel. Så läkarna vet inte  varför min man har azoospermi, men de hittade ju spermier vid Micro-tese! Vi har ju aldrig lyckats bli gravida trots spermier och jag vill inte ge dig falska förhoppningar, men vissa har tur, ge inte upp allt hopp än. 

    Jag är dock en person som nästan alltid ställer in mig på det värsta och sen om det löser sig så blir jag glad, istället för att hoppas på något och sen bli besviken. 

    Jag håller verkligen med dig om att livet är orättvist! Kram <3
  • askyfullofstars
    k85 skrev 2019-02-06 14:04:37 följande:

    Hej, 

    som jag skrev ovan till moonwalker så har vi haft ett deppigt läkarbesök. Känner mig tom, iofs väntar mer utredning så hoppas gör jag ju fortfarande men är samtidigt inställd på att det kanske blir spermiedonation till slut. Känns svindlande. Jag behöver bolla tankar, verkar som att de flesta gjort det utomlands? Varför? Såg ett nyhetsinlägg idag om att det inte är någon kötid i Stockholm längre. Men man kanske inte välja hårfärg, längd osv här? Vill ju att det ska vara en donator som liknar min sambo såklart. Vilken klinik utomlands är bra? Vad kostar det? Å framförallt, det som skrämmer mig mest, hur känns det? Fasar för den kladdiga känslan om ni förstår. 

    OBS: nu vill jag INTE få ett endaste föreslag om att någon kan ställa upp som privat donator, ej rätt tråd. 


    Hej!

    Vi valde att göra utomlands pga det är öppet året om, behövde alltså inte vara oroliga för att inte få komma om ägglossningen skulle inträffa på en helgdag. En annan och den främsta orsaken var att vi kunde välja donator själva. Min man har inte svenskt ursprung och i Sverige är alla donatorer från Scandinavium. Vi beställde sperma från Cryos vilket var enkelt och personalen är hjälpsamma. Det var tufft för min man att kolla på donatorer men det var viktigt att vi båda var delaktiga i det, till slut hittade vi en som vi blev helt kära i båda två och valde honom - beställde spermier till kliniken. Kön var dessutom 3-4 år lång i vår hemstad och då ställde vi oss i kö för snart två år sedan men inte blivit kallade ännu.

    Sperman rinner inte ner i trosan exemplevis som efter sex. De är som ovan sagt tvättade och de blir placerade i livmodern där de även stannar kvar, rinner alltså inte ut. Så - man undrar om man ens fått spermier i sig efter det besöket ;)

    Vi valde Triangeln pga statistiken. Jag hade gått genom många danska kliniker men de hade bäst resultat. Dock är det inget gulligull där utan det är in och ut typ. Vår dotter kostade över 30 000 kr att tillverka (känns konstigt att skriva så). Med insemination, spermier, ultraljud blev det ca 15 000 kr per försök. Jag hade låg hormonbehandling - gonal f (för att få mer än ett ägg, fick det bara en gång) och ovitrelle för att säkerställa ägglossning. Inga starka mediciner och det var lätt att injicera dem. Valde även akupunktur det andra försöket.

    Vi är evigt tacksamma över vår flicka i magen. Jag hade aldrig bytt ut det här mot något annat. Min man grubblar inte över hur det kunde bli, han har tagit på sig papparollen redan nu och är så så stolt. <3 Vi är överens om att hon ska veta hur hon blev till också.

    Nej som jag skrivit innan. Jag har varit där du är nu. Jag trodde aldrig det skulle bli bra igen. Men jag lovar att det finns ljus i tunneln och främst handlar det om att våga göra något som känns så så läskigt. Det kommer ordna sig för alla här på ett eller annat sätt!!
Svar på tråden Avsaknad av spermier