• theresejohansson

    ta hand om utvisat barn?

    Hejsan! Jag behöver råd. Seriösa råd från någon som förstår mig. Detta gäller ett litet barn, en flicka på 4 månader, utländsk.Hon är född i Sverige, alldeles för tidigt och behöver daglig medicinsk vård. Nu ska familjen utvisas, hennes storebror är min arbetskollega, han är 17 år och är här över sommaren. Iaf, tillbaka till flickan! I hemlandet kommer hon inte kunna få vård, vilket gör att flickan har fått en dödsdom i stort sett. Hon är 4 månader!! Och som 3barnsmamma så går mitt hjärta sönder av bara tanken!! Finns det någon möjlighet att jag kan ta hand om flickan? Bara tills hon blivit frisk och inte behöver läkarvård längre? Är det möjligt, funkar det i systemet? Inte adoption, mer vårdare tills hon kan vistas med sin familj i deras hemland?

    inga påhopp pga av att hon är utländsk, det är ett barn, ett liv!

  • Svar på tråden ta hand om utvisat barn?
  • theresejohansson

    Jag vill inte gömma henne, jag vill att hon ska få den vården som behövs för att kunna växa upp. Jag vet inte hur jag ska förklara..jag vill hjälpa föräldrarna som är helt förtvivlade nu. De har redan överklagat. De skulle bort på ett asylboende, men med läkarutlåtande så ordnade soc en lägenhet eftersom bäbisen är såpass känslig för bakterier. Allt känns så jävla fel.

  • Sockervaddspinnen

    Kan hon utvisas om hon är född i Sverige? Du kanske har en chans att kunna ta hand om henne, om hon är svensk medborgare.

  • Drottningen70

    [quote=75626891][quote-nick]Sockervaddspinnen skrev 2015-08-11 20:49:04 följande:[/quote-nick]Kan hon utvisas om hon är född i Sverige? Du kanske har en chans att kunna ta hand om henne, om hon är svensk medborgare.[/

    Man blir inte svensk medborgare för att man föds i sverige.

  • Sockervaddspinnen
    Drottningen70 skrev 2015-08-11 21:06:29 följande:

    [quote=75626891][quote-nick]Sockervaddspinnen skrev 2015-08-11 20:49:04 följande:[/quote-nick]Kan hon utvisas om hon är född i Sverige? Du kanske har en chans att kunna ta hand om henne, om hon är svensk medborgare.[/

    Man blir inte svensk medborgare för att man föds i sverige.


    Har man inte rätt att välja det?
    Min väninnas son föddes i Peking. Han blev medborgare i Sverige då mamman (min väninna) är och var folkbokförd i Sverige, samt svensk medborgare, men de fick också möjlighet att välja om han även skulle bli medborgare i Peking (man blir tydligen inte kinesisk medborgare, utan medborgare av staden eller nått distrikt eller hur det nu är).
  • Drottningen70
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-11 22:02:38 följande:

    Har man inte rätt att välja det?

    Min väninnas son föddes i Peking. Han blev medborgare i Sverige då mamman (min väninna) är och var folkbokförd i Sverige, samt svensk medborgare, men de fick också möjlighet att välja om han även skulle bli medborgare i Peking (man blir tydligen inte kinesisk medborgare, utan medborgare av staden eller nått distrikt eller hur det nu är).


    Nej. Om inte föräldrarna har svenskt medborgarskap blir inte heller barnet det. Denna familj har vare sig medborgarskap eller uppehållstillstånd vilket framgår.
  • theresejohansson

    Hon är född i Sverige, men ingen av föräldrarna är svenska medborgare, och barnet har inte svenskt medborgarskap pga det. Jag trodde med att man hör till där man föds. Hade någon av föräldrarna varit svensk så hade det varit annorlunda:(

  • nevermind
    Jag är bara jag skrev 2015-08-11 17:58:44 följande:

    Rent lagligt nej. Ska hon utvisas gör hon det. Hon har ingen rätt till sjukvård eller nånting här i så fall och familjehem får man inte bli utan soc. inblandning. Att "ta" barnet och gömma det,vad ger det i längden? Hon blir inte svensk för det och du åker dit.


    Vad det ger..? Flickan får leva.
  • theresejohansson

    Jag blir bara så förbannad och ledsen! Det är så nära inpå och inte något man läser om i tidningen. Detta händer i min närhet, i min kommun! Det är så orättvist, det är så många som inte sköter sig som får vara här, och här har jag en familj där båda sönerna jobbar, pappan vill jobba och en sjuk bebis. Jag vill bara göra något! Jag kan inte hjälpa hela familjen, jag kan inte rädda alla barn i världen, men jag hoppas på att kunna göra något för denna flickan iaf, hon förtjänar att få leva.. Jag vet bara inte hur jag ska göra!?

  • maengs

    Hur går det? Hur snart ska de utvisas. Detta är ju helt sjukt. Är nog också tydligen lite naiv, trodde inte det gick till så här. Men vi måste ju göra nåt, kan det inte vara värt att testa media ändå? Eller göra någon protestlista i din kommun. Jag hjälper gärna till på nåt sätt!

  • xkim

    Om föräldrarna "försvinner" kan inte barnet utvisas, det kan vara en lösning och om de vill lämna henne till dig kan det tänkas att soc bara blir glada att det redan finns någon som vill och kan ta ansvaret och göra en snabb utredning av er som familjehem.

Svar på tråden ta hand om utvisat barn?