• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Epepe

    Risken är att vi kommer till en gräns där regering och kommun nu plötsligt kräver extraordinära insatser så att hux flux många kommer att bli chockade. Själv är jag personligen rädd vad detta kan komma att innebära. Ja när man kommer till en gräns (en gräns som redan är nådd för många) där man bara fordrar vissa saker kanske ganska påtagliga eftergifter av allmänheten.
    Personligen så kan jag nu inte mer låta bli att undra hur nära ansvariga politiker nu egentligen kommer verkligheten. Och sedan undrar jag vems verklighet är det egentligen som har störst betydelse?
    Är det inte bättre att man ser till och klara av en uppgift bra och se till att man har goda marginaler? Än att hamna i en så pass svår situation där man måste ta en mängd snabba och kanske obekväma beslut där man inte har en aning om vad konsekvenserna kan bli?
    Min fråga är om man nu inte kan tänka sig kunna agera oansvarsfullt med ett allt för stort hjärta? Vem och vad borde man först och främst se till? För även det här med hjälpa kräver organisation och lugn. Då som först tycker jag man visar goda ledaregenskaper.

  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2015-10-20 13:08:03 följande:

    En uppgörelsen, nästan vilken som helst, är bättre än det nuvarande politiska käbblet.


    Det kan väl inte gärna bli annat än tillfälliga uppehållstillstånd (och ev. tillfälliga gränskontroller)? Och så klart att alla kommuner tvingas ta emot asylsökande.

    Finns det något mer som kan bli aktuellt?
  • Världsmedborgare
    Moderno skrev 2015-10-20 13:24:51 följande:
    Det kan väl inte gärna bli annat än tillfälliga uppehållstillstånd (och ev. tillfälliga gränskontroller)? Och så klart att alla kommuner tvingas ta emot asylsökande.

    Finns det något mer som kan bli aktuellt?
    Vet inte.., antar det du nämner kommer med, men jag hoppas på att det blir ett tydligt ställningstagande, om att nu är det samarbete som gäller för att lösa de problem vi har med flyktingkrisen.
    Att det politiska käbblet får stå åt sidan, och man gemensamt kommit överens om att göra allt för att hjälpas åt.
  • todo nada
    Lars E skrev 2015-10-20 11:20:54 följande:

    Modig analys men lär kosta karriären tyvärr.


    Ja, han var ju poppis på 80-talet med "Dover Calais", och har väl gråtit ut över i media på senare tid över missbruk av olika slag. Vet inte hur mycket karriär han har i nuläget dock...
  • Moderno
    Nuada skrev 2015-10-20 13:57:06 följande:

    Så länge ingen av dom vill stoppa pågående invasion så kan man inte räkna med annat än slitna halleluja.

    Under tiden har SD öppnat upp för folkomröstning, du har väl skrivit under?

     


    Vad skulle frågan vara i en sådan omröstning:

    "Vill du att Sverige ska ha en fortsatt hänsynslös invällarpolitik enligt tältministerns anvisningar"?

    JA ELLER NEJ!?
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?