• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Lady Blau
    Rataxes skrev 2015-10-21 13:58:37 följande:

    Sverige i ett nötskal.

    En svensk artist skriver något på sin FB-sida om att han vill se Jimmie Åkesson som statsminister och på varenda kultursida ska han intervjuas för att förklara sig.


    Två förtroendevalda politiker Hillevi Larsson (S) och Daniel Sestrajcic (V), deltar i en demonstration i Malmö där det skriks slagord som uppmanar till att mörda judar. Ingen bryr sig annat än några judar och Israels ambassadör.
    Vilken svensk artist är det?

    I Sverige blir man av med sitt jobb om man öppet stödjer SDs politik för en minskad invandring.

    Bara i Sverige.
  • Gert
    themia skrev 2015-10-21 17:09:56 följande:
    Hur länge har den här envisa debatten om skäggiga barn pågått nu? Den börjar bli tröttsam.

    Men jag kan berätta att jag hade en ungdomsvän som vid 15 år ålder hade ett präktigt helskägg á la Mohammed.
    Han var från Skövde och garanterat helyllesvensk.
    Debatten har pågått så länge vuxna människor har utgett sig för att vara barn.
    Give ´em Hell!
  • Lars E

    Enligt senaste prognosen kommer minst 160000 ha sökt asyl innan årets slut till en hiskelig summa av 30 miljarder. Samtidigt flagar kommunerna för en skattehöjning på minst 2 kr och kräver högre ersättning från staten. Det ser mörkt ut för landet som en känd sportkommentator skulle ha uttryckt det.

  • Rataxes


    Lady Blau skrev 2015-10-21 17:53:12 följande:
    Vilken svensk artist är det?

    I Sverige blir man av med sitt jobb om man öppet stödjer SDs politik för en minskad invandring.

    Bara i Sverige.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Gert
    Lars E skrev 2015-10-21 19:50:05 följande:

    Enligt senaste prognosen kommer minst 160000 ha sökt asyl innan årets slut till en hiskelig summa av 30 miljarder. Samtidigt flagar kommunerna för en skattehöjning på minst 2 kr och kräver högre ersättning från staten. Det ser mörkt ut för landet som en känd sportkommentator skulle ha uttryckt det.


    30 miljarder? 

    Bara de ensamkommande barnen beräknas kosta 26 miljarder och det är lågt räknat och utgår endast från schablonersättningen till kommunerna för boendet. 

    www.svt.se/nyheter/inrikes/dramatiskt-okad-kostnad-for-ensamkommande

    Den verkliga summan för hela flyktingmottagningen hamnar antagligen långt över 100 miljarder. Regeringen har ännu inte förklarat hur allt ska finansieras, speciellt med tanke på att finansministern sa för drygt ett år sedan att ladorna var tomma. 
    Give ´em Hell!
  • Moderno
    Gert skrev 2015-10-21 20:16:45 följande:

    30 miljarder? 

    Bara de ensamkommande barnen beräknas kosta 26 miljarder och det är lågt räknat och utgår endast från schablonersättningen till kommunerna för boendet. 

    www.svt.se/nyheter/inrikes/dramatiskt-okad-kostnad-for-ensamkommande

    Den verkliga summan för hela flyktingmottagningen hamnar antagligen långt över 100 miljarder. Regeringen har ännu inte förklarat hur allt ska finansieras, speciellt med tanke på att finansministern sa för drygt ett år sedan att ladorna var tomma. 


    Sverige har ju en relativt låg statsskuld, men oerhört skuldsatta hushåll; vi är bland de mest skuldsatta inom oecd vad jag har läst. Att öka statsskulden är därför ingen bra idé eftersom vi då helt saknar utrymme för att dämpa en lågkonjunktur, t.ex. vid en stundande bostadskrasch.

    Men pengarna måste ju komma någonstans ifrån.

    Kanske är det dags att släppa invandringen helt fri och minska behovet av pengar för att täcka administrativa kostnader för migrationsverket? (Nej, jag är inte allvarlig. Men man undrar faktiskt hur vi ska klara oss igenom detta).
  • Saltman1

    Jag kan tänka mig få en del påhopp i och med detta inlägg, men vill bara se om det är fler som håller med mig än som inte gör det.

    Någonstans får det räcka. Det spelar ingen roll hur stort hjärta Sverige har man kan inte hjälpa alla. Vi borde inte försöka hjälpa alla eftersom detta bara kommer leda till ett sämre funktionellt Sverige.


    Det kommer ta lång tid, flera flera år innan dom som fått asyl kommer att generera pengar för Sverige. Vägen dit är fantastiskt jobbig (inte bara för dom som kommer hit utan även för oss som redan bor i Sverige).


    Det kommer bli fler sjuka att ta hand om - Sjukvården fungerar som bekant ohyggligt dåligt redan i dagsläget. 


    Det kommer bli fler skolbarn att ta hand om - Även skolväsendet fungerar som bekant ohyggligt dåligt.

    Innan dom asylsökande har kommit in i Svenska samhället kommer både dom och vi alltså ha ett helvete. Varför i hela Fan gör vi så här?


     


    Jag tycker att det är oerhört fint av Sverige, av oss att försöka hjälpa dom som är i nöd. Men när är det nog? När kommer Vi inse att det kanske inte är jätte smart att ta in 160 000 asylsökande per år.

    Känns väldigt tråkigt om Svenskarna kommer börja att utvandra på grund av detta och vad det för med sig. Kan ärligt säga att jag tror att det kanske kan bli verklighet.

  • Epepe

    Nu gäller det att hjälpa så många vi kan till vilket pris som helst. Visst kan man låna för att hjälpa. Jag är därför nu rädd att vårt solidariska handlade kommer att bli något av en "Pyrrhusseger" dvs. en seger som kan bli till en svidande förlust längre fram.

  • Lars E


    Vad blir priset när vi viner EU:s godhetsliga? Löfven får en plats i FN:s innersta krets och ett eget frimärke? 
  • Epepe
    Sobieski skrev 2015-10-21 21:51:10 följande:

    För varje en som vi så kallat hjälper här med biståndspengar resulterar i tusentals svältande på plats.


    Det är indirekt mord.


    Jag kan citera från en skicklig debattör jag följer.


    FN gick ut och sa att dom inte har råd med mat och vatten till 360'000 flyktingar i närområdet. Dagen efter bestämde sig Sveriges regering för att ta 8,2 miljarder från biståndsbudgeten och lägga på asylmottagning i Sverige istället. Nu säger statsministern Stefan Löfven att han vill ta ännu mer än så från biståndsbudgeten.


    Nationalekonomen Tino Sanandaji skriver: ?FNs resurser för 2.5 miljoner afghanska flyktingar motsvarar ungefär vad ca 300 ensamkommande kostar ett år. Att skära vård och skola från miljoner fattiga till ett fåtal i dyra Sverige är inte att ?ta ansvar?, det är uppenbart vansinne. Det Sverige är på väg att göra är en illgärning av historiska proportioner, och de som agiterat fram det har många liv på sina händer.?


    Han länkar även till Reuters som förklarar att pga hur flyktingkrisen dominerar nyhetsrubriker och kräver pengar så har UNHCR i Pakistan endast fått 33.6 miljoner i bistånd det här året när dom vanligtvis brukar få 136.7 miljoner.


    Så. Om man stödjer invandring hatar man förtryckta fattiga människor i Afghanistan?


    Du är rasist om du inte vill ta in flyktingar till Sverige då det betyder att du inte bryr dig om fattiga utlänningar i nöd, men du är också rasist om du vill ta in flyktingar i Sverige då det betyder att du inte bryr dig om fattiga utlänningar i nöd.


    Slutsats: Alla är rasister. Sverige har officiellt gått full retard.


    Sen får vi inte glömma att det förväntas komma 30'000 ensamkommande flyktingbarn till Sverige i år, och vad vi kan se enligt undersökningar som har gjorts i våra grannländer är majoriteten av dessa troligtvis vuxna människor som ljuger: https://acidmuncher.wordpress.com/?/the-refugee-children-o?/


    Du har läst det också.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?