• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • themia
    Epepe skrev 2015-10-24 12:41:58 följande:
    En tanke jag haft länge hela tiden ang. just denna slogan "invandringen är lönsam för Sverige". Varför, varför resonerar inte resten av Europa på samma sätt om det nu är så bra. Ja, jag ber om ursäkt för att jag inte kan låta bli att fundera över detta. Varför anses den vara så bra just här Sverige? Ja vad är det som säger att just nu att Sverige har rätt? Borde det inte vara mer samförstånd i frågan om det nu vore så påvisat bra?
    Om fler länder hade haft samma slogan och arbetat där efter med t ex slogan: "invandringen är lönsam för Europa" så hade jag mått väldigt mycket bättre. Men nu känns det faktiskt som om vi är rätt ensamma. En känsla som jag tror jag delar med många, många andra just nu.
    Anledningen till att man inte resonerar så i övriga Europa, är att Sverige skiljer sig från de flesta länder genom att vi har en extremt liten befolkning i förhållande till landets storlek.
    Jämför t.ex. Tyskland med 80 miljoner invånare på en yta som är drygt hälften av Sveriges.
  • Världsmedborgare
    themia skrev 2015-10-24 13:30:25 följande:
    Jag överser med din okunnighet, men det är ett faktum att invandring är och har varit mycket bra för Sverige.
    Och nu kommer med all säkerhet ett inlägg om det har rört sig om arbetskraftsinvandring, trots att det är fel.

    F.ö gäller det många I-länder med hög invandring, att det varit bra för dom.
  • Lars E
    themia skrev 2015-10-24 13:30:25 följande:
    Jag överser med din okunnighet, men det är ett faktum att invandring är och har varit mycket bra för Sverige.
    Nu handlar det inte om finnar jugoslaver chilenare greker och spanjorer och andra kulturellt närstående folk som när det var brist på arbetskraft på 60-70 talet direkt fick arbete och fort anpassade sig och bidrog till samhället. Går inte att jämföra med dagens huvudsakliga muslimska invandring som av tidigare erfarenhet är väldigt svårintegrerade med en skyhög arbetslöshet och långvarigt bidragsberoende och kanske ens aldrig kommer att bidra med någonting. Nya utanförskapsområden med hög kriminalitet bidragsberoende och en grogrund för framtida religiösa extremister är tyvärr det enda som dagens massinvandring kommer att föra med sig.
  • Lars E
    Världsmedborgare skrev 2015-10-24 14:24:07 följande:
    Och nu kommer med all säkerhet ett inlägg om det har rört sig om arbetskraftsinvandring, trots att det är fel. smile1.gif

    F.ö gäller det många I-länder med hög invandring, att det varit bra för dom.
    Ja sanningen svider hos godhetssekten på forumet som vanligt.
  • Epepe
    themia skrev 2015-10-24 13:33:38 följande:
    Anledningen till att man inte resonerar så i övriga Europa, är att Sverige skiljer sig från de flesta länder genom att vi har en extremt liten befolkning i förhållande till landets storlek.
    Jämför t.ex. Tyskland med 80 miljoner invånare på en yta som är drygt hälften av Sveriges.
    Jo jag håller med, men även om vi har en stor "glesbygd" så är det städerna som lockar. Ja, det är därför så man nästan önskar att det vore mer naturligt idag att börja med någon form av jordbruk. För även om vi har en extremt liten befolkning så agerar vi i många fall såsom människor runt om i världen gör idag.
  • Ulltand
    themia skrev 2015-10-24 13:30:25 följande:

    Jag överser med din okunnighet, men det är ett faktum att invandring är och har varit mycket bra för Sverige.

    Att det blir akuta problem när det kommer väldigt stora skaror på kort tid, är också sant och något som regering och opposition måste hantera.

    Och nu har man en överenskommelse, vi får väl se hur långt det räcker.


    Du bevisar precis det jag skrev. Okunniga människor tror uppenbarligen att det blir lönsamt på sikt. Forskningen är entydig om att antal arbetstillfällen minskar med upp emot 50% de kommande 20 åren. Få av det som kommer hit kommer kunna få jobb övht. Googla på Anders Wijkman eller Per Schlingmanns artiklar i ämnet i DN & SVD för en uppdatering till verligheten.

    Läste i GP att Migrationsverket bedömmer kostnaden för mottagandet till 270 miljarder fram till 2019. Det blir 27000 kr per invånare. I detta torde bara ligga själva mottagandet.
  • Världsmedborgare
    Lars E skrev 2015-10-24 14:33:10 följande:
    Ja sanningen svider hos godhetssekten på forumet som vanligt.
    Jag tror sanningen svider betydligt mer hos er i ondskans sekt.
  • themia
    Epepe skrev 2015-10-24 14:53:31 följande:
    Jo jag håller med, men även om vi har en stor "glesbygd" så är det städerna som lockar. Ja, det är därför så man nästan önskar att det vore mer naturligt idag att börja med någon form av jordbruk. För även om vi har en extremt liten befolkning så agerar vi i många fall såsom människor runt om i världen gör idag.
    Det köper jag fullt ut. Jag anser att det är en skandal att Sverige idag inte kan vara självförsörjande med jordbruksprodukter.
    Men troligen blir vi tvungna att tänka om på den punkten i framtiden.

    Dessutom skulle ett utbyggt jordbruk kunna odla energigrödor, producera biogas och råvaror till textilier som förr.
    Och därigenom skapa massor av sysselsättning.
  • Atreyu

    Alla som kommer från Syrien måste vi visa ansvar för


    Tyvärr kommer det inte bli så men alla medborgare i absurdistan borde snegla närmare på det och säga "vad fan".


     


  • themia
    familjenstyg skrev 2015-10-24 09:56:57 följande:
    Och ändå börjar övriga partier använda sig av "SD retorik".

    Om man läser och lyssnar på vad som sägs idag så handlar det om lösningar som skulle stämplats som rasistiska för bara några månader sedan. Det är vid kriser människor prövas och flyktingkrisen har prövat många som befunnits vara för lätta.

    Jag har inget emot pragmatiker men hycklar har jag lite svårare för hycklare.

    ( Ett klargörande: Hycklare, pragmatiker och prövning syftar här inte på themia utan på representanter för de politiska partierna och från media)
    Övriga partier agerar  efter vad verkligheten kräver.
    SD kräver däremot att 95% av invandrarna ska skickas ut, oklart vart.
    Det är helt verklighetsfrämmande, men säger nåt om SD.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?