• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2015-11-09 10:20:27 följande:
    Varför det, dom får säkert betalt för merarbetet, så dom om någon lär inte klaga.
    Du har en väldigt underlig syn på äganderätt måste jag säga. Pengar är inte allt, åtminstone inte för mig. Pengar kanske löser alla problem för dig men så är det inte för alla. Bussen var förmodigen uppbokad för andra körningar, chauffören hade knappast tänkt sig att behöva övernatta i Sundsvall istället för att vara hos sina nära osv.
    Ödslar sällan tid på anonyma nick.
  • Yellow Cross
    Yellow Cross skrev 2015-11-09 15:40:15 följande:
    Anser du att moderaterna är rasister/nazister/fascister nu när de kopierat mitt 1 månad gamla förslag?

    www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-manga-flyktingar-borklarar-vi-av-att-ta-emot/77
    För att tydliggöra:

    Jag för över 1 månad sedan:
    "Själv föreslår jag att vi börjar rätta oss efter Dublinförordningen och deporterar alla migranter som under sin resa hit beträtt ett annat EU-lands territorium,vilket omedelbart skulle minska invällandet med minst 95%.
    www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-manga-flyktingar-borklarar-vi-av-att-ta-emot/63

    "Vi skulle i praktiken kunna avvisa 100% av de s.k "flytkingarna" med motivationen att Dublinfördorningen stipulerar att de ska söka asyl i första EU-land eller att deras skyddsbehov tillgodeses i flyktingläger i närområdet,men istället så tycks Sveriges verklighetsfrånvända elit göra allt för att locka hit fler migranter."
    www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-manga-flyktingar-borklarar-vi-av-att-ta-emot/51
     
    Moderaterna idag:
     "Den som kommer till Sverige och söker asyl men som inte registrerats i annat land enligt Dublinförordningen inte ska få söka asyl i Sverige, man ska helt enkelt åka tillbaka till ett annat land" säger Elisabeth Svantesson.
    www.svd.se/juat-nu-m-haller-presstraff-om-flyktingkrisen/om/flyktingkrisen-i-europa


  • Världsmedborgare
    Yellow Cross skrev 2015-11-09 15:40:15 följande:
    Anser du att moderaterna är rasister/nazister/fascister nu när de kopierat mitt 1 månad gamla förslag?

    www.familjeliv.se/forum/thread/75715668-hur-m...#m768


    Tycker mest det liknar ett politiskt spel, ett ovanligt dumt sån´t, då Dublin-förordningen redan är satt ur spel och i praktiken inte lägre används.

    Ja att luta sig mot Dublin-förordningen i en flyktingkris, den värsta vi upplevt i moderntid, det stinker rasism.
    Du vet lika väl som jag att Dublinförordningen inte kan fungera vid den här typen av folkvandringar, och att den skrevs i en tid när nåt liknande var otänkbart.

    Jag tro inte ens den kommer att praktiseras igen i sin nuvarande form, utan att EU måste utforma nya regler och strategier som fungerar vid större folkvandringar.
    Och stora folkvandringar kommer det att bli i framtiden, långt större än de vi ser nu, det är tyvärr det faktum vi tvingas hantera, när klimatpåverkan sätter in på allvar.
  • Gert

    Dublinförordningen har aldrig fungerat och det har SD sagt hela tiden. Först nu börjar de andra partierna inse det. SD ligger långt före alla andra.


    Give ´em Hell!
  • Snusovic

    Jag tycker att Sverige kan ta emot samtliga "flyktingar" i Europa. Det är ju det landet som tagit emot flest per capita så varför inte samla alla där istället för att ha dom överallt? Och en majoritet av svenskarna verkar ju vilja ha dom... Win-win?

  • Lars E


    Har varit flera fall av sammandrabbningar på vår asylboenden på senare tid och nu senast i Allingsås med flera knivskurna. Är nog bara början för hur ska grupper som legat i fejd kanske i generationer kunna hålla sams när dom packas ihop på överfulla boenden?
  • Gert
    Snusovic skrev 2015-11-09 19:54:31 följande:

    Jag tycker att Sverige kan ta emot samtliga "flyktingar" i Europa. Det är ju det landet som tagit emot flest per capita så varför inte samla alla där istället för att ha dom överallt? Och en majoritet av svenskarna verkar ju vilja ha dom... Win-win?


    Ska alla bo hos dig och betalar du deras mat?
    Give ´em Hell!
  • Snusovic
    Gert skrev 2015-11-09 19:58:34 följande:

    Ska alla bo hos dig och betalar du deras mat?


    Jag bor inte i Sverige. Jag var så solidarisk att dom gott kunde få min plats där, var inte det snällt av mig?
  • Gert
    Snusovic skrev 2015-11-09 20:04:59 följande:
    Jag bor inte i Sverige. Jag var så solidarisk att dom gott kunde få min plats där, var inte det snällt av mig?
    Jo, det var mycket solidariskt av dig. Då förstår jag varför du tycker att Sverige kan ta emot alla. 
    Give ´em Hell!
  • Yellow Cross
    Världsmedborgare skrev 2015-11-09 19:44:24 följande:
    Tycker mest det liknar ett politiskt spel, ett ovanligt dumt sån´t, då Dublin-förordningen redan är satt ur spel och i praktiken inte lägre används.
    Eftersom förordningar och liknande avtal tydligen inte är värda mer än pappret de är skrivna på så kan vi väl lika gärna lämna flyktingkonventionen också så är problemet löst.
    Världsmedborgare skrev 2015-11-09 19:44:24 följande:
    Ja att luta sig mot Dublin-förordningen i en flyktingkris, den värsta vi upplevt i moderntid, det stinker rasism.
    Du vet lika väl som jag att Dublinförordningen inte kan fungera vid den här typen av folkvandringar, och att den skrevs i en tid när nåt liknande var otänkbart.
    Vad är det rasistiska i att följa ett avtal?
    Jag håller med om att Dublin-förordningen inte var utformad med dagens situation i åtanke,med det var ju inte FN:s flyktingkonvention heller så ska vi lämna den ena så bör vi också lämna den andra.
    Världsmedborgare skrev 2015-11-09 19:44:24 följande:
    Jag tro inte ens den kommer att praktiseras igen i sin nuvarande form, utan att EU måste utforma nya regler och strategier som fungerar vid större folkvandringar.
    Och stora folkvandringar kommer det att bli i framtiden, långt större än de vi ser nu, det är tyvärr det faktum vi tvingas hantera, när klimatpåverkan sätter in på allvar.
    En folkvandring av illegala invandrare till lyckosökare från tredje världen ska bekämpas på samma sätt som en enskild illegal invandrare till lyckosökare från tredje världen,nämligen med starka gränser som garanterar att Europa även i framtiden förblir Europa och inte multikultistan.

    Plötsligt så kanske festung Europa inte framstår så oskäligt när alternativet är att översvämmas med dysfunktionella folkgrupper från tredje världen.


Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?