• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Världsmedborgare
    ica skrev 2016-10-20 09:57:42 följande:
    Varför ska vi inte straffa de som lånar ut sina pass? Det är ett lagbrott. Och ett svenskt pass anses vara det bästa.
    Jo dom ska vi straffa, men du skrev så att jag uppfattade det som att även de som förlorar sitt pass ska straffa.
    Det är ju inte direkt enkelt att avgöra om man blivit bestulen, tappat det eller om det är försumlighet.

    Men den här delen av pass och ID problematiken tycker jag är hanterbar, värre är det med förfalskarproffsen, för det är där det riktigt stora problemet finns.
    Och att stoppa dom ser jag som helt omöjligt, så det bästa kanske är om vi börjar DNA märka våra pass, precis som vi nu kan göra med vår egendom, stöldmärka alltså.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • ica
    Världsmedborgare skrev 2016-10-20 10:11:44 följande:
    Jo dom ska vi straffa, men du skrev så att jag uppfattade det som att även de som förlorar sitt pass ska straffa.
    Det är ju inte direkt enkelt att avgöra om man blivit bestulen, tappat det eller om det är försumlighet.

    Men den här delen av pass och ID problematiken tycker jag är hanterbar, värre är det med förfalskarproffsen, för det är där det riktigt stora problemet finns.
    Och att stoppa dom ser jag som helt omöjligt, så det bästa kanske är om vi börjar DNA märka våra pass, precis som vi nu kan göra med vår egendom, stöldmärka alltså.
    Jag var otydlig. Men jag tänkte på dem som tappar sina pass på löpande band.
    Jag har aldrig tappat ett pass. Hur många har du tappat? Jag menar att efter ett tag så kan väl ingen tro att de tappat det... eller?
  • Världsmedborgare
    ica skrev 2016-10-20 10:14:15 följande:
    Jag var otydlig. Men jag tänkte på dem som tappar sina pass på löpande band.
    Jag har aldrig tappat ett pass. Hur många har du tappat? Jag menar att efter ett tag så kan väl ingen tro att de tappat det... eller?
    Ja det ser förstås konstigt och misstänkt ut, tyvärr så tror jag det blir svårt att bevisa nåt, tror heller inte det går att göra så mycket åt.
    Men en DNA märkning av våra pass kanske skulle kunna vara ett sätt att komma åt problemet någorlunda.
    Stämmer inte DNA med innehavare så är det inte så lätt att förklara det.

    Nu tror jag inte det går att kolla vid en passkontroll, men de misstänkta som måste gå igen en utökad kontroll skulle fastna.

    Det är ett svårlöst problem, speciellt med den utrustning som finns att köpa idag, faktiskt mer problematiskt än de som saknar pass och ID-handlingar.
    De senare fastnar direkt och blir "inlåsta" till identiteten går att fastställa.
    Så med dom kommer knappast några värst farliga typer, terrorister lär t.ex inte vilja bli synande i sömmerna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

    Glömde, jag/vi blev bestulna på våra pass vid ett inbrott i vår lägenhet när vi bodde i ett land i Västafrika, men tjuven lämnade faktiskt tillbaka dom och vår kamera, fråga mig inte varför, vi fick aldrig nån riktig ordning på vad som låg bakom det.., och det är en alltför lång historia att berätta, fast den skulle bli en bra film med biljakt och en hel del annan action, där både polis och militär blev inblandade.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-10-23 17:45:22 följande:

    Folket verkar på kort tid ha blivit väldigt invandringskritiska. Det räcker nu inte att ligga på EU:s miniminivå enligt senaste Sifoundersökningen. Nej, 44% vill se ännu hårdare regler och ytterligare minskning av invandringen medan endast 13% vill mildra reglerna och ta emot fler:

    www.svd.se/sifo-over-fyra-av-tio-vill-se-skarpta-flyktinglagar/om/svenskt-flyktingmottagande


    Tycker du att det är ett konstigt resultat med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut? Jag ser också att 27% vill behålla dagens regelverk.
  • Världsmedborgare

    Om nån mot förmodan missat det, så har EU-avtalet med Turkiet ang flyktingarna, lett till vad jag och många sa skulle hända.
    D.v.s att det skulle leda till att fler drunknade, eftersom flyktingarna bara skulle ta en längre och farligare väg över Medelhavet.
    Och givevis är det vad som skett, så nu är alla tidigare rekord i antal drunknade/år, redan slaget med bred marginal, och då är det ändå 3 månade kvar av året.

    Det måste kännas trevligt för er invandrarfientliga, att få ha varit med om att bidra till att så många människor har mist livet.
    Att det bara är några 1000-tal ni hittills lyckats ta livet av är inget ni behöver hänga läpp för, ni kommer att få många 1000-als liv till att ha på ert samvete.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-26 12:18:40 följande:

    Om nån mot förmodan missat det, så har EU-avtalet med Turkiet ang flyktingarna, lett till vad jag och många sa skulle hända.
    D.v.s att det skulle leda till att fler drunknade, eftersom flyktingarna bara skulle ta en längre och farligare väg över Medelhavet.
    Och givevis är det vad som skett, så nu är alla tidigare rekord i antal drunknade/år, redan slaget med bred marginal, och då är det ändå 3 månade kvar av året.

    Det måste kännas trevligt för er invandrarfientliga, att få ha varit med om att bidra till att så många människor har mist livet.
    Att det bara är några 1000-tal ni hittills lyckats ta livet av är inget ni behöver hänga läpp för, ni kommer att få många 1000-als liv till att ha på ert samvete.


    Antalet döda i sjööverfart kan påverkas av färdsättet och av hur många som reser, varav det senare kan påverkas till att bli färre med en restriktiv invandringspolitik, men hade haft bättre effekt om den hade kommit tidigare.
  • K Markatta
    Världsmedborgare skrev 2016-10-26 12:18:40 följande:
    Om nån mot förmodan missat det, så har EU-avtalet med Turkiet ang flyktingarna, lett till vad jag och många sa skulle hända.
    D.v.s att det skulle leda till att fler drunknade, eftersom flyktingarna bara skulle ta en längre och farligare väg över Medelhavet.
    Och givevis är det vad som skett, så nu är alla tidigare rekord i antal drunknade/år, redan slaget med bred marginal, och då är det ändå 3 månade kvar av året.

    Det måste kännas trevligt för er invandrarfientliga, att få ha varit med om att bidra till att så många människor har mist livet.
    Att det bara är några 1000-tal ni hittills lyckats ta livet av är inget ni behöver hänga läpp för, ni kommer att få många 1000-als liv till att ha på ert samvete.
    Din kritik mot Löfven och Fridolin är nog dessvärre i alla fall till viss del befogad. Det är olyckligt att man först förmedlat att man gladeligen tar emot hur många som helst för att sedan plötsligt smälla igen dörren. Här borde vi ha gjort som våra mer förutseende grannländer.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?