• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-04-24 22:37:04 följande:
    Om du tittar en gång till så ser du att jag svarar på ett inlägg från flash..
    ...och jag har hängt med i diskussionen och svarar på ditt påstående ur mitt perspektiv. Något fel i det?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-04-24 22:43:55 följande:
    Och det är bara i din fantasi jag har påstått något sådant. Jag refererar dock media om saken.

    Det intressanta i detta är att S som var för öppna gränser, allas rätt till allt och allt vad det var nu, till slut, även de kommit till insikt att det här fungerar inte.

    Från "Mitt Europpa bygger inga murar!" till "Stopp för fan nu räcker det!" på i runda slängar 18 månader.

    Som vanligt dock för lite och för sent och vi kan bara önska att de hade lyssnat tidigare på de som varnade..
    Fortsätt du att fantisera kring vad socialdemokraterna säger och inte säger. Jag förstår emellertid inte vad du får ut av det..
  • Rutgers
    Tom Araya skrev 2017-04-24 22:01:10 följande:
    Fast vi har ju politiker, partier och väljare som tycker att vi kan ta emot fler, så detta handlar inte bara om s vs MV i Malmö utan är direkt relaterat till trådens fråga.
    Förstår inte heller det. Om invandring är en vinst så borde dubbel invandring vara dubbel vinst. Så varför vill de stoppa dubbel vinst? De borde ju skrika efter fler invandrare.

  • Tom Araya
    Rutgers skrev 2017-04-25 00:46:31 följande:
    Förstår inte heller det. Om invandring är en vinst så borde dubbel invandring vara dubbel vinst. Så varför vill de stoppa dubbel vinst? De borde ju skrika efter fler invandrare.
    Ja...
    ...och moderatkommuner borde vara de mest villiga på att ta emot sin kvot
    ...och mp- och c-kommuner borde aldrig säga stopp, utan istället mer/fler flyktingar hit, tack!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-04-25 01:54:23 följande:
    Ja...
    ...och moderatkommuner borde vara de mest villiga på att ta emot sin kvot
    ...och mp- och c-kommuner borde aldrig säga stopp, utan istället mer/fler flyktingar hit, tack!

     


    Socialdemokraterna har i princip alltid varit motståndare till EBO (lagen om eget boende som gör att flyktingar själva kan bestämma vilken kommun de vill bosätta sig i) och att socialdemokraterna i Malmö vill att kommunen ska få räkna av de flyktingar som själv vill bosätta sig i kommunen från de flyktingar som Migrationsverket anvisar dem är därför helt logiskt. 

    Det som inte är logiskt är att det finns så många moderatledda kommuner som tar emot så få flyktingar. Jag tänker exempelvis på Vellinge, Täby, Nacka, Ekerö Danderyd. Samtidigt som den förra alliansledda regeringen stod för en mycket generös flyktingpolitik så tog många moderatledda kommuner väldigt lite ansvar för de flyktingar som kom till Sverige,  man tog varken emot flyktingar eller lät bygga nya bostäder.  Det är faktiskt en skandal.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-04-24 23:16:25 följande:
    Jag förstår emellertid inte ...
    Nä, ingen fosse får naturligtvis ut något (positivt) av att sossarna kopierar SD:s politik rakt av.

    Och att folk pekar på detta.
  • Flash Gordon

    fosse = sosse

    Och sossarnas omsvängning från "Välkommen!" till "Inga fler invandrare!" visar att de insett att vi inte kan ta emot fler.

  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-04-25 07:24:47 följande:
    Nä, ingen fosse får naturligtvis ut något (positivt) av att sossarna kopierar SD:s politik rakt av.

    Och att folk pekar på detta.
    Flash Gordon skrev 2017-04-25 07:26:17 följande:
    fosse = sosse

    Och sossarnas omsvängning från "Välkommen!" till "Inga fler invandrare!" visar att de insett att vi inte kan ta emot fler.

    Men nog borde du ändå förstå att skilja på egna fantasier och verklighetden.

    Hur mycket du än tutar så förblir det en ren fantasiprodukt.

    Självklart kopierar inte S den politik SD har och lika självklart kommer S aldrig att kopiera dina fanatsier och påstå att vi inte kan ta emot fler invandrare.

    Att andra partier kopierar SD:s politik är och förblir en pojkrumsfantasi.

    Ja jag säger då det - vilka krumbukter SD-vurmandet kan ta sig: S har insett att vi inte kan ta emot fler invandrareTomte
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JTA
    KillBill skrev 2017-04-25 06:52:53 följande:
    Det som inte är logiskt är att det finns så många moderatledda kommuner som tar emot så få flyktingar. Jag tänker exempelvis på Vellinge, Täby, Nacka, Ekerö Danderyd. Samtidigt som den förra alliansledda regeringen stod för en mycket generös flyktingpolitik så tog många moderatledda kommuner väldigt lite ansvar för de flyktingar som kom till Sverige,  man tog varken emot flyktingar eller lät bygga nya bostäder.  Det är faktiskt en skandal.
    Detta tycker jag är rätt enkelt att förklara. Alliansens generösa flyktingpolitik var mest en toppstyrd ideologisk politik, driven framför allt av Reinfeldt himself. På lokal kommunal nivå är och har man alltid varit mer traditionellt moderat, dvs konservativ.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-04-25 06:52:53 följande:

     


    Socialdemokraterna har i princip alltid varit motståndare till EBO (lagen om eget boende som gör att flyktingar själva kan bestämma vilken kommun de vill bosätta sig i) och att socialdemokraterna i Malmö vill att kommunen ska få räkna av de flyktingar som själv vill bosätta sig i kommunen från de flyktingar som Migrationsverket anvisar dem är därför helt logiskt. 

    Det som inte är logiskt är att det finns så många moderatledda kommuner som tar emot så få flyktingar. Jag tänker exempelvis på Vellinge, Täby, Nacka, Ekerö Danderyd. Samtidigt som den förra alliansledda regeringen stod för en mycket generös flyktingpolitik så tog många moderatledda kommuner väldigt lite ansvar för de flyktingar som kom till Sverige,  man tog varken emot flyktingar eller lät bygga nya bostäder.  Det är faktiskt en skandal.


    S röstade FÖR EBO-lagen.

    Prop 1993 94/94:

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/protokoll/riksdagens-snabbprotokoll-19939474-torsdagen_GH0974/html

    "Kammaren biföll utskottets hemställan.

    Partivis fördelning av rösterna:

    För utskottet: 109 s, 67 m, 22 fp, 24 c, 21 kds, 15 nyd, 1

    För men.: 1 s, 10 v, 1

    Frånvarande: 28 s, 13 m, 11 fp, 7 c, 5 kds, 8 nyd, 4 v, 2 -"

    Definitionen på "i princip alltid varit motståndare" torde alltså vara väldigt fri.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?