• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-10-30 03:15:45 följande:
    Det är väl antagligen kommuner med lägre eller ingen bostadsbrist.
    Eller kommuner med en bra plan.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    K Kalle skrev 2017-10-30 12:02:41 följande:
    De har kanske klarat det än så länge. En del har exempelvis satsat på modulhus, andra på husvagnar. Jag tycker att det är det rätta. De egna komuninvånarna ska inte trängas undan.
    Till en viss gräns kanske, men de egna kommuninvånarna har alltid trängt undan de egna kommuninvånarna. Behovet styr, inte vem man är.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-10-30 12:07:41 följande:
    Eller kommuner med en bra plan.
    Har du några exempel?

    Jag har svårt att se hur man på bara några år kan få fram en sådan plan i den situation man befinner sig i och som fungerar, för att inte tala om de åtgärder som planen antagligen kräver.
    K Kalle skrev 2017-10-30 12:02:41 följande:
    De har kanske klarat det än så länge. En del har exempelvis satsat på modulhus, andra på husvagnar. Jag tycker att det är det rätta. De egna komuninvånarna ska inte trängas undan.
    Flyktingars boende har tre faser.
    Fas 1. Flyktingförläggning.
    Fas 2. Eget boende genom kommunens försorg (här kommer bl.a. sk modulhus, hyresrätter och bostadsrätter genom de sociala myndigheterna in).
    Fas 3. Här ska de nyanlända hitta sitt eget boende och får inte längre bo kvar i det som kommunen ordnat.

  • K Kalle
    nihka skrev 2017-10-30 12:12:55 följande:
    Till en viss gräns kanske, men de egna kommuninvånarna har alltid trängt undan de egna kommuninvånarna. Behovet styr, inte vem man är.
    Precis KOMMUNINVÅNARNA har "slagits" om lägenheterna. Nu får inte kommuninvånarna hyreslägenheter och många kommuner bjuder dessutom över kommuninvånarna på bostadsrättsmarknaden - med deras egna skattepengar. Helt galet.

    De som åkte genom hela Europa, och passerade det ena fredliga landet efter det andra kanske skulle stannat längre söderut. Här är det bostadsbrist och de får ta det som det är. De ska inte favoriseras.
  • K Kalle
    Tom Araya skrev 2017-10-30 12:47:00 följande:
    Har du några exempel?

    Jag har svårt att se hur man på bara några år kan få fram en sådan plan i den situation man befinner sig i och som fungerar, för att inte tala om de åtgärder som planen antagligen kräver.
    K Kalle skrev 2017-10-30 12:02:41 följande:
    De har kanske klarat det än så länge. En del har exempelvis satsat på modulhus, andra på husvagnar. Jag tycker att det är det rätta. De egna komuninvånarna ska inte trängas undan.
    Flyktingars boende har tre faser.
    Fas 1. Flyktingförläggning.
    Fas 2. Eget boende genom kommunens försorg (här kommer bl.a. sk modulhus, hyresrätter och bostadsrätter genom de sociala myndigheterna in).
    Fas 3. Här ska de nyanlända hitta sitt eget boende och får inte längre bo kvar i det som kommunen ordnat.

    MEN, hur sannolikt är att kommunen vräker exempelvis barnfamiljer?
  • Tom Araya
    K Kalle skrev 2017-10-30 12:54:42 följande:
    MEN, hur sannolikt är att kommunen vräker exempelvis barnfamiljer?
    Ingen aning.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-10-30 12:12:55 följande:
    Till en viss gräns kanske, men de egna kommuninvånarna har alltid trängt undan de egna kommuninvånarna. Behovet styr, inte vem man är.
    Nej, det har varit ett relativt litet behov för kommunerna att hjälpa utsatta med bostad före flyktingvågen. I övrigt har det för hyresrätter varit ett kösystem på lika villkor för alla, där kötid och inget annat räknas.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-10-30 12:47:00 följande:
    Har du några exempel?

    Jag har svårt att se hur man på bara några år kan få fram en sådan plan i den situation man befinner sig i och som fungerar, för att inte tala om de åtgärder som planen antagligen kräver.
    K Kalle skrev 2017-10-30 12:02:41 följande:
    De har kanske klarat det än så länge. En del har exempelvis satsat på modulhus, andra på husvagnar. Jag tycker att det är det rätta. De egna komuninvånarna ska inte trängas undan.
    Flyktingars boende har tre faser.
    Fas 1. Flyktingförläggning.
    Fas 2. Eget boende genom kommunens försorg (här kommer bl.a. sk modulhus, hyresrätter och bostadsrätter genom de sociala myndigheterna in).
    Fas 3. Här ska de nyanlända hitta sitt eget boende och får inte längre bo kvar i det som kommunen ordnat.

    40% har inte bara tomt eller tur.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    K Kalle skrev 2017-10-30 12:53:45 följande:
    Precis KOMMUNINVÅNARNA har "slagits" om lägenheterna. Nu får inte kommuninvånarna hyreslägenheter och många kommuner bjuder dessutom över kommuninvånarna på bostadsrättsmarknaden - med deras egna skattepengar. Helt galet.

    De som åkte genom hela Europa, och passerade det ena fredliga landet efter det andra kanske skulle stannat längre söderut. Här är det bostadsbrist och de får ta det som det är. De ska inte favoriseras.
    Alltså i teorin ingen skillnad eftersom behov har varit med och styrt nu som tidigare, bara att det blev fler att dela på resurserna. 

    Eller så kanske inte Italien och Grekland är skyldiga till att ta emot alla för hela EUs räkning.

    Klart de ska både favoriseras och få stå tillbaka. Behovet styr.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Kalle
    nihka skrev 2017-10-30 13:49:15 följande:
    Alltså i teorin ingen skillnad eftersom behov har varit med och styrt nu som tidigare, bara att det blev fler att dela på resurserna. 

    Eller så kanske inte Italien och Grekland är skyldiga till att ta emot alla för hela EUs räkning.

    Klart de ska både favoriseras och få stå tillbaka. Behovet styr.
    Nädå. Italien och Grekland behöver inte ta emot fler. Däremot anser jag att Sverige ska te emot noll, ja, jag menar noll, fram tills våra grannländer Danmark, Norge och Finland tagit emot lika stor andel som vi. Jag anser också att man ska söka syl i sott hemland, alternatiovt på olika platser utanför Europa och de som har störst behov, inte störst muskler eller störst plånbok, ska ges asyl. En stor fördel med det är att lika många eller fler kvinnor skulle få asyl. Istället för unga singelmän.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?