• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • K Kalle
    nihka skrev 2017-10-30 18:54:58 följande:

    Det tycker jag också att de kunde göra. Saftiga böter för den som inte möter de EU-gemensamma bestämmelserna. Vill man vara del av en gemenskap ska man inte få syssla med cherry picking.Tycker dock inte man ska hålla isär familjer av princip.

    Det hela skulle mer reglera sig självt om man införde ett baspaket för flyktingmottagande där gemensamma medel omfördelades inom EU - så flyktingar får det lika bra (eller dåligt) var de än hamnar. Sedan mindre cash att röra sig med. Inte hållbart att man skickar hem pengar varje månad isf att spara till körkort och annat som gör att man står sig bätttre på arbetsmarknaden.


    Vilka delar familjer? Vad jag vet är familjer åtskilda för att männen "flytt" själva och lämnat kvinnor och barn hemma.
  • nihka
    K Kalle skrev 2017-10-30 19:05:15 följande:
    Vilka delar familjer? Vad jag vet är familjer åtskilda för att männen "flytt" själva och lämnat kvinnor och barn hemma.
    Om man fortsättningsvis tar emot noll kommer man att dela på familjer, som visserligen redan är delade på.

    Vad menar du med "flytt". Flyktingar "flyr" inte. De flyr. Eller försöker du antyda att enbart kompletta familjer kan vara flyktingar?
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-10-30 19:05:09 följande:
    Nej, de får inte mer hjälp för att de är invandrare utan för att de behöver mer hjälp.
    Någon sådan analys görs i regel inte, så det kan du inte hävda annat än som ett antagande. Så svaret är: jo, de får visst mer hjälp för att de är flyktingar.
    nihka skrev 2017-10-30 19:05:09 följande:
     Väldigt många är EBO, tränger ihop sig i små lägenheter hos släkt och vänner och bor så trångt som de flesta svenskar aldrig skulle acceptera.
    EBO är efter eget val.
    nihka skrev 2017-10-30 19:05:09 följande:
    Man kan inte stå i bostadskö flera år innan man anländer om man är flykting. Därför får man ibland gå före och det handlar inte alltid om en lägenhet utan även boende av olika slag, vissa som iaf jag skulle rata.
    Nej, såklart man inte kan stå i bostadskö innan man kommit hit. Men det förändrar inte läget och vilka konsekvenser det får på bostadsmarknaden och för andra bostadssökande. Felet är ju att man från politiskt håll satt sig i det läget, man kan alltså inte ta emot så många man tagit emot.


    nihka skrev 2017-10-30 18:44:12 följande:
    Som jag skrev, soc har även haft lägenheter. Det är ju inget nytt att man hjälper dem som behöver mest hjälp.
    Kan du ge exempel på andra typer av boenden för flyktingar än modulhus samt lägenheter och hus kommunen hyr för att förse flyktingar med bostad, enligt vad jag kallade fas 2 i inlägg #3811?



  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-10-30 19:49:40 följande:
    Någon sådan analys görs i regel inte, så det kan du inte hävda annat än som ett antagande. Så svaret är: jo, de får visst mer hjälp för att de är flyktingar.
    nihka skrev 2017-10-30 19:05:09 följande:
     Väldigt många är EBO, tränger ihop sig i små lägenheter hos släkt och vänner och bor så trångt som de flesta svenskar aldrig skulle acceptera.
    EBO är efter eget val.Nej, såklart man inte kan stå i bostadskö innan man kommit hit. Men det förändrar inte läget och vilka konsekvenser det får på bostadsmarknaden och för andra bostadssökande. Felet är ju att man från politiskt håll satt sig i det läget, man kan alltså inte ta emot så många man tagit emot.


    nihka skrev 2017-10-30 18:44:12 följande:
    Som jag skrev, soc har även haft lägenheter. Det är ju inget nytt att man hjälper dem som behöver mest hjälp.
    Kan du ge exempel på andra typer av boenden för flyktingar än modulhus samt lägenheter och hus kommunen hyr för att förse flyktingar med bostad, enligt vad jag kallade fas 2 i inlägg #3811?



    Klart man ser över vem som behöver hjälp. Annars skulle ingen få hjälp varken svensk eller invandrare.

    Javisst är EBO ett eget val. Det är att söka en lägenhet också. Eller att bo kvar hos föräldrarna. Alla gör val hela tiden.

    Exempelvis fritidshus, campingstuga, attefallshus, friggebod, familjehem, husvagn, rivningshus, lokaler för annan verksamhet som upphört eller flyttats.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • K Kalle
    nihka skrev 2017-10-30 19:22:06 följande:

    Om man fortsättningsvis tar emot noll kommer man att dela på familjer, som visserligen redan är delade på.

    Vad menar du med "flytt". Flyktingar "flyr" inte. De flyr. Eller försöker du antyda att enbart kompletta familjer kan vara flyktingar?


    De har själva delat på sig.
  • nihka
    K Kalle skrev 2017-10-30 20:45:12 följande:
    De har själva delat på sig.
    Ska det inte vara tillåtet eller? Har man därmed diskvalificerat sig från att återförenas någon annastanns än landet man kommer från?
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-10-30 20:56:59 följande:
    Ska det inte vara tillåtet eller? Har man därmed diskvalificerat sig från att återförenas någon annastanns än landet man kommer från?
    Nej, jag tycker inte det personligen. Jag anser att äkta makar ska få återförenas och även minderåriga barn med sina föräldrar och att maka eller minderåriga barn alltid ska ha samma beslut om asyl och uppehållstillstånd som sin maka eller förälder.

    Men man kan undra av vilka skäl man gör så. Rimligtvis borde alla i en familj ha exakt samma och lika tungt vägande skäl att fly och söka asyl i ett annat land.
    Jag tror skälen till det i högre grad hade kommit fram med bättre kontroller och krav för asyl och uppehållstillstånd.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-10-30 20:06:51 följande:
    Klart man ser över vem som behöver hjälp. Annars skulle ingen få hjälp varken svensk eller invandrare.
    Nej, det gör man inte, utan man förutsätter att flyktingar behöver en viss nivå av hjälp och att svenskar (+ andra etablerade invånare oavsett etnicitet) inte behöver hjälp av/på samma nivå. Svenskar förutsätts alltid att kunna lösa sin boendesituation själva, utan analys av hur den möjligheten faktiskt ser ut. Först när man står på gatan kan man få hjälp och då i första hand med tillfälligt boende. Det är en mycket längre och svårare process att få hjälp till eget boende för en svensk som hamnar utanför bostadsmarknaden.
    Man ska ha provat alla vägar, andrahandshyra, inneboende e.t.c. vilket aldrig avkrävs flyktingar och ej heller används av kommunerna för att bosätta flyktingar.
    nihka skrev 2017-10-30 20:06:51 följande:
    Javisst är EBO ett eget val. Det är att söka en lägenhet också. Eller att bo kvar hos föräldrarna. Alla gör val hela tiden.
    EBO är ett val av alternativ till ett eget boende man blivit erbjuden på annan ort, vilket inte är fallet för svenskar som behöver flytta av olika skäl.
    nihka skrev 2017-10-30 20:06:51 följande:
    Exempelvis fritidshus, campingstuga, attefallshus, friggebod, familjehem, husvagn, rivningshus, lokaler för annan verksamhet som upphört eller flyttats.
    Vilka av dessa alternativ menar du att svenskar skulle rata som tillfälligt boende i brist på annat och i synnerhet om man själv slipper betala för boendet?
    Jag tror snarare att många svenskar i en utsatt situation på bostadsmarknaden hade blivit jätteglada över att bli erbjuden sådant boende, istället för att flacka runt i högst tillfälliga boenden (typ härbärgen o.dyl.), andrahandsboenden eller att hyra ett rum i en lägenhet eller hus, där vissa t.o.m. måste bo med sina barn.

    Jag vet många svenskar som haft sådant boende under begränsad tid, av olika skäl. Min mamma bodde i husvagn i ett halvår, för att det var vad försäkringsbolaget erbjöd under tiden en vattenskada i deras radhus åtgärdades.

    Min sambo försökte få rivningskontrakt på en orenoverad 50-talslägenhet efter att först ha hyrt den i andrahand, men fick det tyvärr inte.

    Jag vet att det förekommer att sociala myndigheter hyr privata fastigheter som inte enligt alla regler är tjänliga som bostäder, för att förse socialt utsatta med boende.

  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-10-31 15:37:05 följande:
    Nej, jag tycker inte det personligen. Jag anser att äkta makar ska få återförenas och även minderåriga barn med sina föräldrar och att maka eller minderåriga barn alltid ska ha samma beslut om asyl och uppehållstillstånd som sin maka eller förälder.

    Men man kan undra av vilka skäl man gör så. Rimligtvis borde alla i en familj ha exakt samma och lika tungt vägande skäl att fly och söka asyl i ett annat land.
    Jag tror skälen till det i högre grad hade kommit fram med bättre kontroller och krav för asyl och uppehållstillstånd.
    Nej, olika personer i en familj  kan ha olika tungt vägande skäl att fly. Mannen som arbetade som polis före talibanerna tog över, den politiskt aktiva jornalisten, den homosexuella sonen osv. 
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-10-31 16:03:37 följande:
    Nej, det gör man inte, utan man förutsätter att flyktingar behöver en viss nivå av hjälp och att svenskar (+ andra etablerade invånare oavsett etnicitet) inte behöver hjälp av/på samma nivå. Svenskar förutsätts alltid att kunna lösa sin boendesituation själva, utan analys av hur den möjligheten faktiskt ser ut. Först när man står på gatan kan man få hjälp och då i första hand med tillfälligt boende. Det är en mycket längre och svårare process att få hjälp till eget boende för en svensk som hamnar utanför bostadsmarknaden.
    Man ska ha provat alla vägar, andrahandshyra, inneboende e.t.c. vilket aldrig avkrävs flyktingar och ej heller används av kommunerna för att bosätta flyktingar.
    nihka skrev 2017-10-30 20:06:51 följande:
    Javisst är EBO ett eget val. Det är att söka en lägenhet också. Eller att bo kvar hos föräldrarna. Alla gör val hela tiden.
    EBO är ett val av alternativ till ett eget boende man blivit erbjuden på annan ort, vilket inte är fallet för svenskar som behöver flytta av olika skäl.Vilka av dessa alternativ menar du att svenskar skulle rata som tillfälligt boende i brist på annat och i synnerhet om man själv slipper betala för boendet?
    Jag tror snarare att många svenskar i en utsatt situation på bostadsmarknaden hade blivit jätteglada över att bli erbjuden sådant boende, istället för att flacka runt i högst tillfälliga boenden (typ härbärgen o.dyl.), andrahandsboenden eller att hyra ett rum i en lägenhet eller hus, där vissa t.o.m. måste bo med sina barn.

    Jag vet många svenskar som haft sådant boende under begränsad tid, av olika skäl. Min mamma bodde i husvagn i ett halvår, för att det var vad försäkringsbolaget erbjöd under tiden en vattenskada i deras radhus åtgärdades.

    Min sambo försökte få rivningskontrakt på en orenoverad 50-talslägenhet efter att först ha hyrt den i andrahand, men fick det tyvärr inte.

    Jag vet att det förekommer att sociala myndigheter hyr privata fastigheter som inte enligt alla regler är tjänliga som bostäder, för att förse socialt utsatta med boende.

    Nej man tvångshjälper inte flyktingar med bostad som vill och kan ordna bostad själva. Man hjälper dem som inte kan ordna något själva.

    Jo, det finns inneboende flyktingar. Jag känner till flera stycken, dock inte familjer utan singelpersoner och barn under 18 år. Exempelvis en brorson som bodde hos sin morbror. Han var dock inte så nöjd då morbrodern ar storrökare och killen inte rökte själv men ändå alltid luktade rök. Det skulle jag definitivt rata.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?