• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • nihka
    gabi1969 skrev 2019-08-19 17:17:44 följande:
    Ännu mera struntprat och floskler. Som vanligt när det gäller invandring.

    Hur ska samhällsproblem lösas? Vad kostar det?

    Man får aldrig några svar. Du gav inte ett enda svar på frågorna. Du inser inte ens att det blev som kritiker varnade för och nu har vi facit.

    Allt är bra, Sverige har aldrig varit tryggare eller bättre. Det är rasister som gnäller. Det är okunniga människor som inte förstår att världen förändras.

    Bara tomt prat. Det finns inga realistiska lösningar på samhällsproblemen som uppstått pga invandringen.
    Jag håller med dig om att det är mycket tomt prat, inte minst från dig själv.

    Människor är inte per automatik dåliga för att de kommer utifrån. Och inte heller är de per automatik bra bara för att de redan finns på plats. Det finns både bra och dåligt både här och "där". Släpp den där jobbiga tanken att de som kommer är sämre än de som fanns här före. Den gör dig bara olycklig för Sverige har aldrig varit och kommer hellre aldrig att bli ett vitt ariskt land.

    Sant. Sverige har aldrig varit tryggare. För varje sekel lever vi längre och är friskare och mindre utsatta för våldsbrott  Vad finns det för realistiska lösningar på gnällspikarna? Deportering till Afghanistan tills man fattar hur bra man har det här? Men visst finns det utrymme för förbättring, fast det där katastrofscenariot du målar upp är ju stört.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tumvante

    Men att det finns folk som bara läser DN och inte förstår att det är otryggare på många håll i Sverige. No go zoner, stor otrygghet för kvinnor, bilbränder, skjutningar, explosion i antalet våldtäkter och gruppvåldtäkter.

    Jag vet att det är svårt att acceptera, men det går alltså inte bra för Sverige.

  • Tumvante
    nihka skrev 2019-08-19 17:09:27 följande:

    Män är också överrepresenterade i brottsstatistik. Ger det mig rätten att kalla män för omoraliska lömska ormar då? Du får gärna peka på vad som skulle vara könsrasistiskt i det hela. Jag ser bara FAKTA. Är fakta könsrasistiskt?

    Givetvis går det alltid att hitta individer som försöker göra rätt för sig, men i det stora hela har det inte varit bra


    Haha, men jisses.

    Rasism är alltså ett begrepp - RASism, det du menar är att kvinnor och män av natur generellt är olika. Det finns forskning på. Har inget med RAS att göra.

    Ras är just olika etnicitet, inget annat.

    Likaså är religion och kultur något annat.

    Jag ser stor skillnad på kristna och muslimska migranter från samma område.

    Du blandar ihop saker.
  • Tumvante

    Tips, börja följa Jens Ganman på Facebook. Han skriver om en sorglig verklighet på komiskt vis, och länkar. Hett tips verkligen. Någonstans måste ni förnekare börja för att komma ur er rosa fluffiga Sverigebild och tillbaks till verkligheten.

  • K Kalle
    Tumvante skrev 2019-08-20 10:51:02 följande:
    Haha, men jisses.

    Rasism är alltså ett begrepp - RASism, det du menar är att kvinnor och män av natur generellt är olika. Det finns forskning på. Har inget med RAS att göra.

    Ras är just olika etnicitet, inget annat.

    Likaså är religion och kultur något annat.

    Jag ser stor skillnad på kristna och muslimska migranter från samma område.

    Du blandar ihop saker.
    Fadimes far var kristen. Han mördade henne likförbaskat. Det är regional härkomst mer än religion som är avgörande. Alla religioner med ursprung i Mellanöstern är lika illa egentligen, och det finns gamla kulturella sedvänjor som egentligen inte har så mycket stöd i religionerna men som folk i denna del av världen ändå ägnar sig åt. Kristendomen har dock påverkats av utbredningen i Europa och den europeiska upplysningstiden.
  • Padirac
    Tumvante skrev 2019-08-20 10:51:02 följande:
    Haha, men jisses.
    Rasism är alltså ett begrepp - RASism, det du menar är att kvinnor och män av natur generellt är olika. Det finns forskning på. Har inget med RAS att göra.

    Ras är just olika etnicitet, inget annat.
    Likaså är religion och kultur något annat.

    Jag ser stor skillnad på kristna och muslimska migranter från samma område.

    Du blandar ihop saker.
    Ras är ett begrepp inom djuravel. För växter kallas det sort.

    Finns det människoraser? Nääee.. Däremot har ordet ras använts för att beteckna det som kallas fenotyp

    https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser

    Det är f.ö. större variation av det genetiska materialet inom en fenotyp än det är mellan individer med olika fenotyp.

    Precis som du säger använder rasister ordet ras för beteckna etnicitet, men det är för att de blandar ihop saker, på fler olika nivåer.
  • Tumvante
    Padirac skrev 2019-08-20 19:47:37 följande:

    Ras är ett begrepp inom djuravel. För växter kallas det sort.

    Finns det människoraser? Nääee.. Däremot har ordet ras använts för att beteckna det som kallas fenotyp

    sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser

    Det är f.ö. större variation av det genetiska materialet inom en fenotyp än det är mellan individer med olika fenotyp.

    Precis som du säger använder rasister ordet ras för beteckna etnicitet, men det är för att de blandar ihop saker, på fler olika nivåer.


    Jag skulle säga att andra blandar ihop detta med rasism.

    Är alla rabiata feminister rasister menar du? Om du sett dokumentären könskriget har du sett de kvinnor som menar att alla män är aggressiva djur och våldtäktsmän. Är de kvinnorna rasister menar du?

    Religion är inte biologiskt på något vis för den delen. Heller inte kultur,
  • Padirac
    Tumvante skrev 2019-08-20 21:18:37 följande:

    Jag skulle säga att andra blandar ihop detta med rasism.

    Är alla rabiata feminister rasister menar du? Om du sett dokumentären könskriget har du sett de kvinnor som menar att alla män är aggressiva djur och våldtäktsmän. Är de kvinnorna rasister menar du?

    Religion är inte biologiskt på något vis för den delen. Heller inte kultur,


    Nej, det menar jag inte.

    Jag menar att de som tror att människoraser finns har blandat ihop saker. Jag menar också att de som tror att olika etniciteter eller olika kulturer har olika essenser har blandat ihop saker.

    Dessutom är ett etniskt perspektiv på kriminalitet att blanda ihop saker och dessutom är det ett rasistiskt perspektiv som bygger på en rad saker som blandats ihop.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?