• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • nihka
    Lena1979 skrev 2019-09-07 17:03:48 följande:
    Det borde inte vara okänt ens för dig att det finns tydligt statistik som visar att vi i Sverige har fått omfattande nya samhällsproblem till en grad som inte andra jämförbara länder har fått.
    Om du inte klarar finna sådan statistik så får du väl öppna ögonen för verkligheten. Om du inte klarar det så får du väl bara ta in det allmänna nyhetsflödet!
    T ex är det enkelt finna statistik om våra nordiska grannländer som visar att de inte drabbats lika hårt av de nya samhällsproblemen.
    På detta grundar jag min uppfattning.

    Men om du kan visa statistik som tydligt redogör för att jämförbara länder, t ex våra nordiska grannländer, har lika stora nya samhällsproblem som vi i Sverige så är jag omgående beredd ändra min uppfattning.
    Visa i så fall gärna sådan statistik!
    Statistik:

    Skjutningarna i Sverige


    Under perioden januari?juni 2019 har det skett 132 skjutningar i Sverige, varav 21 dödsskjutningar och med 42 skadade.


    Andelen fall av dödligt våld där skjutvapen använts har nästan fördubblats i Sverige mellan åren 2011 och 2018, från 21 till 41 procent. År 2018 användes skjutvapen i 43 dödsfall medan det bara användes i 17 fall år 2011.


    Användningen av skjutvapen vid dödligt våld är koncentrerad till de tre storstadsregionerna, de står för 77 procent (33 stycken) av fallen 2018.


    Samtidigt som dödsskjutningarna i Sverige ökar så minskar det dödliga våldet överlag. Förra året konstaterades 108 fall av dödligt våld i Sverige.


    I Finland var antalet dråp och mord förra året 88 stycken, vilket är fler än i Sverige i förhållande till befolkningsmängden. I år har hittills 31 dråp och mord skett i Finland. Det vanligaste vapnet är kniv eller annat stickvapen.


    Källa: Brottsförebyggande rådet (Brå) och polisen i Sverige och Finland

    Fler mord i Finland än i Sverige, men fördelning av mordvapentyp skiljer sig. Visst ska man bekämpa den illegala vapenhanteringen, men tror du jag bryr mig om HUR någon har dödat mig när jag är död?


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Textillim2
    nihka skrev 2019-09-07 17:13:33 följande:
    Nej, man öppnar inte skygglappar. Seså ta till dig ny kunskap när den bjuds!
    Man tar bort skygglapparna, så du har rätt rent tekniskt.
    Fast visst förstår du vad Lena1979 menar?
  • Lena1979
    nihka skrev 2019-09-07 17:08:47 följande:
    Nej, du har inte svarat på vilka "sanningar" du så obskyrt talar om.

    Det är väl påkallat och jag garanterar, lovar och svär att jag aldrig har påstått att du har röstat på SD. Det var du som drog upp SD. Klicka på ett av dina inlägg och "Visa endast" så ser du det.
    Om du inte klarar av att citera och visa att jag skulle ha sagt det som du påstår,
    så säger jag att du ljuger!
    Varför väljer du att ljuga om vad jag har sagt?
    Jo, för att du försöker förnedra och förminska mig och det jag säger för att jag har en annan uppfattning än du.
    Att du medvetet väljer bemöta mig på detta sätt tycker jag är svinaktigt av dig.
  • Lena1979
    nihka skrev 2019-09-07 17:13:33 följande:
    Nej, man öppnar inte skygglappar. Seså ta till dig ny kunskap när den bjuds!
    Och igen väljer du du uttrycka dig förklenande om mig. 
    Det får stå för dig.

    Det spelar ingen roll hur du försöker nedvärdera mig så är jag övertygad att de allra flesta håller med om att "öppna skygglapparna" är ett vanligt och väl förankrat talesätt.
    Att du väljer uttrycka dig förklenande om mig och att du låtsas missförstå ett talesätt, det får stå för dig.
  • Lena1979
    nihka skrev 2019-09-07 17:20:37 följande:
    Och var exakt står det att jag påstår att SD står för den enda sanningen?
    Det är ju helt uppenbart att du ljuger om vad jag skulle ha sagt.
  • nihka
    Textillim2 skrev 2019-09-07 17:48:38 följande:
    Man tar bort skygglapparna, så du har rätt rent tekniskt.
    Fast visst förstår du vad Lena1979 menar?
    Nej, jag förstår inte hur jag ska kunna ta bort några skygglappar jag inte har. Hen har nog missuppfattat både det ena och det andra. När man inte delar hens åsikt har man tydligen skygglappar. Det är ju gärna så det ser ut bland personer som tycker sig äga "den enda sanningen". Som de sedan inte vill förklara närmare. Förklarade "sanningar" kan ju se lite förklarade ut sas
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Lena1979 skrev 2019-09-07 17:59:26 följande:
    Och igen väljer du du uttrycka dig förklenande om mig. 
    Det får stå för dig.

    Det spelar ingen roll hur du försöker nedvärdera mig så är jag övertygad att de allra flesta håller med om att "öppna skygglapparna" är ett vanligt och väl förankrat talesätt.
    Att du väljer uttrycka dig förklenande om mig och att du låtsas missförstå ett talesätt, det får stå för dig.
    Det är du som uttrycker dig förklenande. Skyll inte på mig!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Lena1979
    nihka skrev 2019-09-07 17:29:07 följande:
    Statistik:

    Skjutningarna i Sverige


    Under perioden januari?juni 2019 har det skett 132 skjutningar i Sverige, varav 21 dödsskjutningar och med 42 skadade.


    Andelen fall av dödligt våld där skjutvapen använts har nästan fördubblats i Sverige mellan åren 2011 och 2018, från 21 till 41 procent. År 2018 användes skjutvapen i 43 dödsfall medan det bara användes i 17 fall år 2011.


    Användningen av skjutvapen vid dödligt våld är koncentrerad till de tre storstadsregionerna, de står för 77 procent (33 stycken) av fallen 2018.


    Samtidigt som dödsskjutningarna i Sverige ökar så minskar det dödliga våldet överlag. Förra året konstaterades 108 fall av dödligt våld i Sverige.


    I Finland var antalet dråp och mord förra året 88 stycken, vilket är fler än i Sverige i förhållande till befolkningsmängden. I år har hittills 31 dråp och mord skett i Finland. Det vanligaste vapnet är kniv eller annat stickvapen.


    Källa: Brottsförebyggande rådet (Brå) och polisen i Sverige och Finland

    Fler mord i Finland än i Sverige, men fördelning av mordvapentyp skiljer sig. Visst ska man bekämpa den illegala vapenhanteringen, men tror du jag bryr mig om HUR någon har dödat mig när jag är död?


    Varför citerar du mig?
    Ingenstans i det du skriver visas att jämförbara länder har lika stora nya samhällsproblem som vi har i Sverige.

    Du väljer ut en liten promille (21 st!) av allt det som ingår i de nya samhällsproblemen då du tycker att denna lilla utvalda promille stödjer din tes.
    Sammantaget visar det väl i detta sammanhang absolut ingenting alls om omfattningen av de samlade samhällsproblemen.

    Var redovisar du t ex hur många "no go-zoner" och utanförskapsområden man har i Finland och i andra jämförbara länder? Hur många personer som är bosatta i utanförskapsområden?
    Var redovisar du t ex de ekonomiska följderna sammantaget av de nya samhällsproblemen i Sverige respektive Finland?
    Tror du verkligen själv att 21 st enskilda fall är det som är avgörande för de ekonomiska följderna?

  • nihka
    Lena1979 skrev 2019-09-07 17:56:15 följande:
    Om du inte klarar av att citera och visa att jag skulle ha sagt det som du påstår,
    så säger jag att du ljuger!
    Varför väljer du att ljuga om vad jag har sagt?
    Jo, för att du försöker förnedra och förminska mig och det jag säger för att jag har en annan uppfattning än du.
    Att du medvetet väljer bemöta mig på detta sätt tycker jag är svinaktigt av dig.
    Jag provar en tredje gång:

    Du talar om "sanningen" och "sådana saker bara SD vågade säga" och så "sanningen" igen och upprepar att du inte lägger ansvaret på invandrare eller invandringen utan på politikerna.

    Säg vilken "sanning" helt frikopplad från invandrare och invandring menar du egentligen? Eller menar du att "sådana saker bara SD vågade säga" INTE räknas som sant utan lögner?

    Du får läsa dina inlägg med lite fågelperspektiv när du pratar om sanningar och "sanningar" och "sådana saker". Väldigt diffust. Jag har bett dig förklara, men du vill inte. Och jag förstår dig. Jävligt snårigt, sådana saker.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Lena1979 skrev 2019-09-07 18:15:12 följande:

    Varför citerar du mig?
    Ingenstans i det du skriver visas att jämförbara länder har lika stora nya samhällsproblem som vi har i Sverige.

    Du väljer ut en liten promille (21 st!) av allt det som ingår i de nya samhällsproblemen då du tycker att denna lilla utvalda promille stödjer din tes.
    Sammantaget visar det väl i detta sammanhang absolut ingenting alls om omfattningen av de samlade samhällsproblemen.

    Var redovisar du t ex hur många "no go-zoner" och utanförskapsområden man har i Finland och i andra jämförbara länder? Hur många personer som är bosatta i utanförskapsområden?
    Var redovisar du t ex de ekonomiska följderna sammantaget av de nya samhällsproblemen i Sverige respektive Finland?
    Tror du verkligen själv att 21 st enskilda fall är det som är avgörande för de ekonomiska följderna?


    Har du redan glömt att du bad mig om statistik?

    Nej, just det jag skrev visar att exempelvis Finland har ett större problem med mord än vad Sverige har.

    Jag utmanar din väldigt enögda bild om hur Sverige har så stora problem jämfört med våra grannländer. Tycker du vi ska bortse från mord? Passar det inte in i din bild?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?