• AnaC

    Vi som står i kö för spermiedonation

    Någon mer som väntar? Hur länge har ni väntat? Ska ni göra ivf/icsi eller insemination?


    Anna
  • Svar på tråden Vi som står i kö för spermiedonation
  • Hyacint
    Mrs EJS skrev 2016-02-22 15:07:54 följande:

    Om du har någon vän/släkting/bekant som är villig att donera går det att komma fram i kön. Då är det bara 6 månaders väntetid. Ni behöver inte använda den sperman utan det går att byta så ni får från en som matchar er.


     


    Är det sant?! :O
    Hur kommer det sig??
  • odie
    Hyacint skrev 2016-03-03 12:18:32 följande:

    Jag hoppas att jag också "vänjer" mig vid gynundersökningar, men jag har extrema problem med att göra dom och får världens ångest när jag ska göra dom, jag blir nästan..deprimerad?

    Men vad härligt att det gick på första försöket med er lilltjej :) Jag hoppas verkligen på samma tur när det blir vår tur! 


    Vad jobbigt, hoppas att det går över! Inte kul att känna så varje gång! Håller tummarna för er!
  • Hyacint
    odie skrev 2016-03-03 12:38:59 följande:
    Vad jobbigt, hoppas att det går över! Inte kul att känna så varje gång! Håller tummarna för er!
    Nej verkligen inte.. Tack!!
  • Mrs EJS
    Hyacint skrev 2016-03-03 12:34:08 följande:
    Är det sant?! :O
    Hur kommer det sig??
    Köerna är långa eftersom få donerar. Det tar ca 6 månader att få en donation godkänd, alla prover som ska göras och så. Så om donationen blir godkänd korsbyts sperman så donatorn blir "okänd".
  • Flunken
    Mrs EJS skrev 2016-03-04 09:42:28 följande:

    Köerna är långa eftersom få donerar. Det tar ca 6 månader att få en donation godkänd, alla prover som ska göras och så. Så om donationen blir godkänd korsbyts sperman så donatorn blir "okänd".


    Vilket trams...

    Ni låter patriarkalet styra detta istället för att fatta egna beslut!
  • Hannis83

    [quote=76400303][quote-nick]Mrs EJS skrev 2016-03-03 11:01:51 följande:[/quote-nick]

    Så spännande!

    Jag har ätit pergotime nu och väntar på att få ett positivt svar på ägglossningstestet. Så länge inte provet blir positivt på lördag så kommer vi insemineras, kliniken har stängt på söndagar. 

    [/

    Då håller jag tummarna!! Vilket landsting tillhör ni?

  • Kezza
    Hyacint skrev 2016-03-03 12:13:51 följande:

    Skönt att ändå ha någon som är i samma situation som en själv. Känna att man inte är ensam på något sätt. Det är lätt att glömma att vi är fler i samma/liknande situation när man sitter här och att vi faktiskt kan stötta/peppa varandra.

    Hur länge har ni stått i kö? 

    Vi tillhör stockholms landsting, ni då?


    Ja, det är lätt att ibland tro att man är ensam om dessa svårigheter när det verkar som att alla andra får barn till höger och vänster.

    Vet ni har lång väntetid det är i ert landsting?

    Vi tillhör Region Skåne och har stått i kö sedan november. Fick då reda på att kötiden var 3 månader men det har det gått nu. Jag ringde därför till kliniken och tydligen är kötiden 4 månader nu. Konstigt!
  • Alltannatvarupptaget

    Lite glädjande besked! Det verkar iaf som om att det finns hopp kring mina äggledare trots allt! :D
    Den ena är trång och den andra är öppen... Vid första undersökningen spände jag mig så mkt så att det kan ha varit en orsak till att båda krampade sig så man inte fick igenom någon kontrastvätska... men nu gick det och det här öppnar upp för mindre kötid så vi ska få vår första läkartid för vidare steg redan nästa vecka!

    Jag är superglad! {#emotions_dlg.flower}

  • Kvinna84a

    Hej! Har en fråga..

    Hur lång tid tar det innan man hittar en donator som matchar och hur lång kö är det med allt?

    Min sambo har få spermier och genomgår just nu en hormonbehandling. Skulle hans produktion öka får vi göra ett tredje ivf försök (två misslyckade tidigare). Om vi misslyckas tredje försöket eller om han inte svarar på behandlingen är donator vårt nästa steg.

    Jag har mycket blandade känslor kring det men otåligheten är värst..väntan på svar.

  • Alltannatvarupptaget
    Kvinna84a skrev 2016-03-10 08:34:04 följande:
    Hej! Har en fråga..
    Hur lång tid tar det innan man hittar en donator som matchar och hur lång kö är det med allt?
    Min sambo har få spermier och genomgår just nu en hormonbehandling. Skulle hans produktion öka får vi göra ett tredje ivf försök (två misslyckade tidigare). Om vi misslyckas tredje försöket eller om han inte svarar på behandlingen är donator vårt nästa steg.
    Jag har mycket blandade känslor kring det men otåligheten är värst..väntan på svar.
    Om det är privat vårdgivare så går det på engång (förutsatt att det är insemination, iaf där vi går). Om det är landstinget (IVF/insemination) så kan det dröja typ minst 6 månader. Som jag har förstått det. Jag är dock inte säker på hur det fungerar med Landstinget... :)

    Det verkar som iaf din sambo HAR spermier.. då kan man ju göra IVF(icis)... men det kanske ni har provat redan utan resultat... 

    Jag kan trösta med att säga att du inte är ensam om att känna otålighet... vi har väntat sedan vi fick  besked för 2.5 årsen med diverse behandlingar och prover... Så vi väntar än och hoppas att IÅR (hoppas!) att det blir våran tur... :)

    Kram
Svar på tråden Vi som står i kö för spermiedonation